رئیس ستاد انتخابات استان و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در سیزدهمین جلسۀ ستاد انتخابات استان گفت: ثبت نام داوطلبان پنجمین دورۀ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با رشد 12درصدی و ارتقا سطح تحصيلات داوطلبان همراه بوده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد، «محمدعلی طالبی» هشتم فروردین، در سیزدهمین جلسه ستاد انتخابات استان که با حضور اعضای هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت انتخابات در شهرستان اردکان و اعضا ستاد انتخابات استان برگزار شد، اولویت‌های استان در فرآیند انتخابات پیش‌رو را بیان کرد.
رئیس ستاد انتخابات استان و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با بیان اینکه از 30اسفند ثبت‌نام داوطلبان آغاز و ششم فروردین به پایان رسیده است، گفت: در مرحله ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی موفقیت خوبی برای استان رقم خورد و شاهد رشد 12درصدی در تعداد ثبت‌نام از داوطلبان بودیم.
وی با بیان اینکه آمار ثبت‌نام‌کنندگان از 3هزار و 391 نفر در دورۀ چهارم به 3هزار و 800نفر در دورۀ پنجم افزایش یافته است، افزود: باید تعامل ایجاد شده بین مجموعۀ دست‌اندرکاران انتخابات اعم از هیئت‌های اجرایی، فرمانداران و بخشداران با هیئت‌های نظارت و بازرسی از این پس در بحث بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های اجرایی و نظارت، تشکیل هیئت‌های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری، تعیین اعضای شعب ثبت‌نام و اخذ رأی، دوران تبلیغات انتخابات و روز برگزاری انتخابات نیز تداوم داشته باشد.
طالبی تعامل و همکاری و هماهنگی را اولویت ستاد انتخابات استان دانست و دربارۀ شهرستان اردکان گفت: اردکان شهر گفت‌وگو، تعامل، همکاری و هماهنگی بوده و کمترین مشکلات را در انتخابات گذشته داشته که این روند حاکی از روحیۀ تعامل و همکاری در این شهرستان است.


قانون و مسئولیت‌های قانونی، میثاق مشترک مسئولان برگزاری انتخابات


رئیس ستاد انتخابات استان با بیان اینکه شرایط امروز کشور و استان را باید تقویت کرد، گفت: علی‌رغم برخی نارضایت‌هایی که از فعالیت شوراهای اسلامی در سطح شهرها و روستاها ابراز می‌شد، شاهد بهبود کمّی و کیفی ثبت‌نام کنندگان بوده‌ایم.
طالبی از افزایش تعداد داوطلبان از نظر سطح تحصیلات و گروه سنی فعال جامعه خبر داد و افزود: جایگاهی که دولت به‌عنوان نهاد پیگیری‌کنندۀ انتظارات و خواسته‌های مردم برای شوراها قائل شده است و نیز این باور که در هر شرایطی می‌توان منشأ خدمت و اثر بود نقش مهمی در این مشارکت دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بر ایجاد زمینه حضور افراد، گروه‌ها و سلایق مختلف تأکید کرد و گفت: مطلوب است هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارتی با رعایت مر قانون فرصت انتخاب را به مردم داده و شرایطی فرآهم کنند که همۀ سلایق خود را در معرض دید و انتخاب مردم قرار دهند.
طالبی دیگر اولویت ستاد انتخابات استان را برگزاری انتخاباتی سالم و قانونمند عنوان و  بیان کرد: میثاق مشترک همۀ ما قانون و مسئولیت‌های قانون است و نباید این ذهنیت در شهرستان و استان وجود داشته باشد که میان هیئت نظارت و هیئت‌های اجرایی تعامل و همکاری وجود ندارد.


تلاش برای جلوگیری از عوامل تهدیدکنندۀ مشارکت


رئیس ستاد انتخابات استان تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را دیگر اولویت ستاد انتخابات استان دانست و گفت: لازم است عوامل تهدیدکننده‌ کاهش مشارکت مردم را بشناسیم و به دنبال افزایش مشارکت آنها باشیم.
طالبی تأکید کرد: اعتماد جامعه باید تقویت شود و بخشی از آن به کار مجریان و ناظران انتخابات مربوط است تا به‌گونه‌ای رفتار کنند که زمینه مشارکت مردم  تامین شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بحث آرامش و امنیت انتخابات، شرایط خاصی که کشور در آن قرار گرفته، تهدیدهای خارجی و نوع نگاهی که بعضأ به کشور وجود دارد را از عوامل حساس در انتخابات بیان کرد.
طالبی افزود: انتخابات فرصتی برای جدال‌های سیاسی و چالش‌هایی است که می‌تواند در سطوح مختلف بروز کند و باید به چالش‌های سیاسی، امنیتی، بهانه‌گیری‌ و فضاسازی‌های‌ انتخاباتی توجه کنیم تا از هرگونه سوء استفاده از موقعیت انتخابات جلوگیری شود.
رئیس ستاد انتخابات استان گفت: در انتخابات پنجمین دورۀ شوراهای اسلامی شهر و روستا بر آموزش و افزایش تعداد شعب ثبت‌نام و اخذ رأی است .
وی تاکید کرد: آموزش برای دست‌اندرکاران اصلی انتخابات اعم از فرمانداران، بخشداران و کارشناسان انتخابات انجام شده و در شهرستان‌ها نیز بحث آموزش در دستور کار قرار دارد.
طالبی ادامه داد: تعدادی مربی در سطح استان آموش دیده‌اند تا همۀ افرادی که می‌خواهند در انتخابات نقش‌آفرین باشند، به سطح لازم از آگاهی و آموزش برای اجرای قانونمند انتخابات برسند.


برگزاری انتخابات مکانیزه در برخی شهرستان‌ها


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار از احتمال رأی‌گیری کاملأ مکانیزه در برخی شهرهای استان به‌صورت پایلوت خبر داد و گفت: در شهرستان اردکان آموزش افراد و تأمین امکانات و زیرساخت‌های لازم برای انتخابات رایانه‌ای فرآهم شود تا این شهرستان بتواند در این آزمون سربلند شود.
وی با بیان اینکه امسال با شرایط خاصی در زمینه ثبت‌نام از داوطلبان در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها روبه‌رو بودیم، گفت: باید به همۀ دست‌اندرکاران ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراها خداقوت گفت.
طالبی انتخابات را یک فرآیند دانست که فعالیت‌های آن از 25اسفند آغاز و تا امحاء آرا ادامه دارد و افزود: از 25اسفند مجموعۀ فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها با تشکیل ستاد انتخابات و ایجاد شرایط و زمینۀ برگزاری انتخابات روبه‌رو بودند و فعالیت‌های انتخابات شوراهای اسلامی در استان با تشکیل هیئت‌های اجرایی آغاز شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خاطرنشان کرد: در استان یزد هماهنگی و همکاری بسیار خوبی از سوی هیئت‌های نظارت شوراهای اسلامی که به‌طور مستقیم بررسی صلاحیت داوطلبان را بر عهده داشتند صورت گرفت و نیز تعامل خوبی با هیئت‌های نظارت ریاست جمهوری انجام شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا