سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد: بیش از 300 غیرنظامی از ماه گذشته (فوریه) در نبردهای شهر موصل در غرب عراق براثر حملات ائتلاف ضدداعش جان خود را ازدست داده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد افزود: در صورت تائید شدن آمار کشتارهای اخیر، آمار تلفات غیرنظامیان عراقی در موصل ممکن است از 400 تن نیز فراتر برود. 
ائتلاف ضد داعش به فرماندهی آمریکا، مسئولیت حملات هوایی چند روز گذشته به اماکن مسکونی بخش غربی موصل را که به گفته مقام های عراق دستکم 130 قربانی از میان غیرنظامیان برجا گذاشته است، به عهده گرفته اند.
بیانیه دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد بر اساس طلاعات تائید شده این نهاد و هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق حاکیست: دستکم 307 تن از تاریخ 17 فوریه تا 22 مارس (29 بهمن ماه تا دوم فروردین ماه) در این شهر کشته شده اند. 
افزون بر این، گزارش هایی از کشته شدن دستکم 95 غیرنظامی از 23 تا 26 مارس (سوم تا ششم فروردین ماه) در چهار محله غرب موصل دریافت شده است. نیروهای مسلح عراق با حمایت هوایی ائتلاف بین المللی ضد داعش، درگیر نبرد شدیدی برای بیرون راندن عناصر گروه تروریستی داعش از موصل دومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد هستند. 
عراق و وزارت دفاع ایالات متحده سرگرم تحقیق در باره کشته شدن دهها یا صدها غیرنظامی در حملات هوایی روزهای اخیر ائتلاف ضد داعش به فرماندهی آمریکا هستند.
زید رعد الحسین رئیس دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز خواستار تجدیدنظر فوری در تاکتیک های ائتلاف برای تضمین کاهش اثرات منفی این حملات بر غیرنظامیان به کمترین سطح ممکن شد. 
به گفته مقام های عراقی، بیش از 200 هزار غیرنظامی در ماه گذشته (فوریه) از خانه هایشان در غرب موصل گریخته و آواره شده اند.
براساس برآورد سازمان ملل متحد، حدود 600 هزار موصلی هنوز در بخش تحت اشغال گروه تروریستی داعش باقی مانده اند که شامل دو سوم جمعیت شهر بخش قدیمی این شهر می شود. 
اروپام**1486**شبس 1574 ** مترجم: محسن شریفی** انتشار دهنده: محسن تهوری

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا