معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد و رئيس ستاد انتخابات استان در جمع خبرنگاران با بيان اينكه 3800 نفر در انتخابات پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستاي استان ثبت نام كرده اند، گفت: استان يزد از اين نظر جزو استان هاي برتر كشور است و از لحاظ ثبت نام داوطلبان به يك ركورد بسيار خوب با رشد 12 درصدي تعداد ثبت نام كنندگان نسبت به دوره چهارم دست يافتيم.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، روز دوشنبه هفتم فروردين «محمدعلي طالبي» در گفتگوي خبري كه با نمايندگان خبرگزاري ها و پايگاههاي خبري استان برگزار شد با اشاره به برنامه زمان بندي برگزاري انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري و پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا گفت: نيمه شب ديشب ششم فروردين ماه كار ثبت نام از داوطلبان شوراهاي اسلامي شهر و روستا كه از سي ام اسفند 95 آغاز شده بود، به پايان رسيد و در مجموع 3800 نفر در انتخابات شوراهاي استان ثبت نام كردند.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار ادامه داد: از اين تعداد 1039 نفر را داوطلبان شوراهاي اسلامي شهر و 2761 نفر را داوطلبان شوراهاي اسلامي روستا تشكيل مي دهند.
رئيس ستاد انتخابات استان افزود: از مجموع ثبت نام كنندگان در پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا در استان يزد 254 نفر زنان و 3546 نفر مردان هستند و از لحاظ تعداد كل ثبت نام كنندگان با رشد 12 درصدي نسبت به دوره چهارم روبرو هستيم.
طالبي خاطرنشان كرد: اين رشد 12 درصدي در مجموع در شوراهاي اسلامي شهر به 38 درصد افزايش و در شوراهاي اسلامي روستا به 5 درصد مي رسد.


413 حوزه انتخابيه براي انتخابات شوراها


معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار با بيان اينكه در اين دوره از انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا 413 حوزه انتخابيه براي استان يزد اعلام شده است، گفت: از اين تعداد 392 حوزه مربوط به روستاهاست و 21 حوزه شهري است و در تعداد شعب اخذ رأي نيز با رشد 8 درصدي روبرو هستيم.
وي با اشاره به اينكه در اين دوره از انتخابات شوراها تعداد كانديداها در تمام حوزه هاي انتخابيه شهري و روستايي به حد نصاب رسيده است و در آنها انتخابات برگزار مي شود، ادامه داد: اين در حالي است كه در دوره قبل در 11 حوزه روستايي استان به دليل به حد نصاب نرسيدن كانديداها انتخابات شوراها برگزار نشد.
رئيس ستاد انتخابات استان افزود: از نظر ارتقاي كيفيت تحصيلي داوطلبان شوراها نيز در اين دوره شاهد افزايش ثبت نام كنندگان با مدرك كارشناسي ارشد و دكترا بوده ايم و در مقطع تحصيلي فوق ليسانس شاهد رشد 170 درصدي و در مقطع دكتري رشد 270 درصدي هستيم.
وي خاطرنشان كرد: از تعداد كل داوطلبان انتخابات شوراها 1443 نفر داراي سواد خواندن  نوشتن، 643 نفر داراي مدرك ديپلم، 259 نفر داراي مدرك فوق ديپلم، 1011 نفر داراي مدرك كارشناسي، 348 نفر داراي مدرك كارشناسي ارشد، 49 نفر مدرك دكترا و 47 نفر نيز تحصيلات حوزوي دارند.


رشد گروه سني جوان در انتخابات شوراها


رئيس ستاد انتخابات استان در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه در گروه سني جوان و زير 50 سال افزايش تعداد ثبت نام كنندگان را شاهد هستيم، گفت: متعاقب افزايش در گروه سني جوان، شاهد كاهش در گروه سني 71 و بالاتر هستيم.
طالبي ادامه داد: از نظر تركيب سني ثبت نام كنندگان انتخابات شوراها 8 درصد زير 30 سال، 17و7 دهم درصد 31 تا 35سال، 17و4 دهم درصد 36 تا 40 سال، 15 و 9دهم درصد 41 تا 45 سال، 12و9 دهم درصد 46 تا 50 سال، 9 و7 دهم درصد 51 تا 55سال، 9و4 دهم درصد 56 تا 60 سال، 5 و نيم درصد 61 تا 65 سال، يك و 9 دهم درصد 66 تا 70 سال و يك و 7 دهم درصد 71 تا 75 سال هستند.


رشد 23 درصدي داوطلبين ايثارگر در ثبت نام انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا


معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار افزود: همچنين از تعداد كل ثبت نام كنندگان در انتخابات شوراها 200 نفر از داوطلبان شوراهاي اسلامي شهر و 393 نفر از داوطلبان شوراهاي اسلامي روستا داراي سابقه ايثارگري هستند كه 15و 6 دهم درصد ثبت نام كنندگان را شامل مي شود و نسبت به دوره قبل با رشد 23 درصدي از اين لحاظ روبرو هستيم.
وي خاطرنشان كرد: 744 نفر از ثبت نام كنندگان سابقه عضويت در شوراهاي اسلامي شهر و روستا در دوره هاي قبل را دارند كه اين تعداد از نظر درصد 19 و 6 دهم درصد داوطلبان را تشكيل مي دهد.


35 نفر داوطلب براي هر كرسي شوراي شهر يزد


طالبي با بيان اينكه به ازاي هر كرسي در شهر يزد 35 و18 صدم نفر داوطلب وجود دارد يزد را از اين نظر رتبه اول، شهر مهريز را با 14 و 8 دهم داراي رتبه دوم و شهر ميبد را با نسبت 11و 3 دهم داراي جايگاه سوم دانست و گفت: از نظر نسبت ثبت‌نام كنندگان به تعداد صندلي شورا در بخش هاي استان نيز بخشداري عقدا با 3 و 26 صدم درصد رتبه اول، بخشداري خرانق با 2و8 دهم درصد رتبه دوم و بخشداري آسفيج با نسبت 2و7 دهم درصد در جايگاه سوم قرار دارند.
رئيس ستاد انتخابات استان ادامه داد: از نظر تعداد ثبت نام كنندگان نيز بخش مركزي تفت با 441 نفر رتبه اول، بخش مركزي مهريز با 329 نفر داراي رتبه دوم و بخش نير با 201 نفر در رتبه سوم قرار دارد.
وي افزود: بررسي صلاحيت داوطلبان در هيئت هاي اجرايي مرحله بعدي انتخابات را شامل مي شود و از 17 فروردين ماه با توجه به اتمام مرحله پاسخگويي به استعلامات 4 گانه، كار بررسي صلاحيت ها به مدت 7 روز ادامه خواهد داشت.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار خاطرنشان كرد: از تاريخ 24 فروردين ماه اسامي به هيئت نظارت شهرستان ارسال مي شود و هيئتهاي نظارت در يك مهلت 7 روزه از 25 تا 31 فروردين ماه فرصت دارند صلاحيت يا عدم صلاحيت داوطلبان شوراها را بررسی کنند.
طالبی ادامه داد: افرادی که در بررسی های هیئت های اجرائی صلاحیت آنها احراز نمي شود، اين رد صلاحيت قطعي است اما كساني كه صلاحيت آنها در هيئت هاي اجرايي تأييد مي‌شود، هيئت هاي نظارت صلاحيت آنها را تأييد يا رد مي كنند كه داوطلبان از سوم تا ششم ارديبهشت ماه فرصت دارند شكايت خود را در مورد رد صلاحيت يا عدم احراز صلاحيت اعلام كنند و هيئت هاي نظارت در يك مهلت 10 روزه از 7 تا 16 ارديبهشت ماه اين شكايت ها را بررسي و نهايتأ نظر خود را به ستاد انتخابات استان اعلام مي كنند.
رئيس ستاد انتخابات استان گفت: 18 ارديبهشت ماه زماني است كه قانون گذار يك مهلت 3 روزه اي را براي تهيه و انتشار آگهي اسامي نهايي داوطلبان شوراها مشخص كرده است و كار تبليغات براي داوطلبان انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا از 21 ارديبهشت آغاز مي شود و تا 27 ارديبهشت ادامه دارد، در روز 28 ارديبهشت ماه ممنوعيت تبليغات نامزدها را داريم و پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نيز در 29 ارديبهشت ماه انجام مي شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا