امیر ترقی نژاد

⭕️امروز تولد، سالگرد و یا پایان کار سایت خبری "یزدِ فردا "نیست. ولی در این آخرين ساعتهای پایان سال 95 یادی از فعالیت های موثر رسانه ای این سایت خبری می تواند حداقل کاری باشد که نگارنده بعنوان یکی از مخاطبان یزدِ فردا انجام دهد.
⭕️رویکردهای چندین ساله یزدِ فردا نشان داده این سایت هوادار هیچ دولت و دسته ای نبوده است. اگرچه بعضا مش اصولگرایانه آن پر رنگ تر از جناح اصلاح طلب می باشد اما با این همه نمی توان گفت که یزدِ فردا هوادار خاص فلان یا آن دولت و دسته بوده است. لذا این رویکرد مستقل و مردمی بودن آن باعث شد طی چند وقت فعالیت رسانه ای به تعداد بالایی از مخاطبان و رنکینگ مناسب در بين سایتهای خبری دست پیدا نماید.
⭕️بی شک اخلاق مداری از مهمترین ویژگی این سایت خبری است. وقتی که در کوران تلخ و شیرین فعالیت های روز جامعه برمیخوریم این یزدِ فردا بود که بدون هیچ نگاه سلیقه ای و حزبی وارد گود رسانه ای شد و سعی کرد مطالبات مردمی را به رخ بکشد. این ویژگی چیز ساده ای نیست که خواسته باشیم به راحتی از کنار آن بگذریم چرا که با تولد برخی از سایتهای قارچ گونه موجی از بی اخلاقی و نگاههای حزبی و متعصبانه ظهور کرد که یزدِ فردا خود را از آن مصون نگه داشت.
 ⭕️خیلی از سایت های خبری طی یک دهه گذشته آمدند و رفتند اما این یزدِ فردا است که با همه هزینه های مادی و معنوی در بدترین ناملایمات روز سیاسی و اجتماعی ماندگار ماند. در ابتدای دهه ٨٠ آمد و خیلی زود جای خود را باز کرد. جلالی مدیر سایت نیک می دانست که در این برهه بدلیل عدم رغبت خبرنگاران با فعالیت رسانه های نوظهور کاری بس سخت پیش روی دارد، بنابراین ارتباط رسانه ای روابط عمومي ادارات را نیز در دستور کار قرار داد بطوریکه با کلید و پسورد در اختیار قرار دادن سایت به کارشناسان روابط عمومی ادارات برای ارائه اطلاعات و اخبار اولین لینک يابي را انجام داد. این رویه که با استقبال ادارات آغاز شد اولین نقطه امید و رو به جلو سایت یزدِ فردا بشمار می رود چرا که توانست حجم انبوهی از اطلاعات سایت را گردآوری و تدوین نماید. این کار جدا از اینکه باعث آشنایی بیشتر روابط عمومی ها با فضای سایبر شود می توان به جرات گفت اولین دورهمی یک فضای شبکه ای در استان یزد متعلق به یزدِ فردا است.
⭕️آرشیو عکس یزدِ فردا بی نظیر است. اين ویژگی مدیون تلاشهای مسعود میرجلیلی و مجید دهقانی زاده است. بعدها وقتی که این دو عکاس از این سایت خداحافظی کردند این مدیر سایت یعنی خود جلالی بود که با درک استقبال عموم مردم از گزارش تصویری وارد گود شد و حتی سعی کرد در این حوزه وارد دانشگاه شود. جلالی می دانست که رها کردن این بخش مهم خبری (گزارش تصویری) باعث کاهش و ریزش مخاطب می شود برای همین خود و عکاسان دیگر را به این سایت فراخوانده بود.
⭕️یزدِ فردا بعد از همه پیچ و خم هایش از یک دهه فعالیت رسانه ای خود معادلات سیاسی را بخوبی یاد گرفته بود. در بندهای قبلی اگرچه به این موضوع اشاره شد که يزدِ فردا رویکردی مستقل و تاحدودی نزدیک به جناح اصولگرا دارد اما در معادلات سیاسی به ظرافتی نکته بینانه در غالب تاکتیک های رسانه ای، برنامه های جناح اصلاح طلب را بهم ریخت. در آخرین زمانیکه که اصلاح طلبان خود را پیروز میدان می دانستند این یزدِ فردا بود که با یک خبر یا گزارش تحلیلی با تکنیک موجی و یا تکنیک نزدیکی منبع پیام به مخاطب و حتی استفاده از ظرفیت گروههای مرجع برگ برنده بازی سیاست را در دست گرفت.
⭕️اما از همه این ویژگی ها، انتقادهاي جدی نیز به یزدِ فردا وارد است. یونیفورم و شكل این سایت بهم ریخته است که بعضا مخاطب با شلوغی و گیجی، ماهیت کار را مشاهده می کند. به نظر می رسد دست اندرکاران سایت باید در اين خصوص تجدید نظر جدی داشته باشند. این کار به اعتقاد نگارنده می تواند بیش از این در جذب مخاطب موثر واقع شود چرا که یزدِ فردا در این دنیای رسانه ای بی رقیب و تنها نیست سایتهای زیادی آمده اند که هر کدام در آینده نزدیک می توانند گوی سبقت را از این سایت ببرند.
⭕️به هر حال در این ياداشت سعی شد جدا از ویژگی هاي مثبت سایت خبری یزدِ فردا و انتقاد وارده از تلاشهای رسانه ای آن  تقدیر و تشکر شود و به امید آنکه این سایت بتواند در دنیای انفجار اطلاعات با ظهور عجيب و غریب شبکه های اجتماعی پایدار بماند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا