استاندار یزد در شورای ICT که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد مهمترین دستاوردهای استان در حوزهٔ ارتباطات و فناوری اطلاعات را برشمرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی استانداری یزد، «سید محمد میرمحمدی»، دوشنبه شب 30اسفند، در جلسۀ شورای راهبری ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات را یکی از اساسی‌ترین موضوعات مطرح در کشور و دنیا دانست و به بیان خلاصه‌ای از فعالیت‌های استان یزد در حوزۀ IT  و ICT  پرداخت.
استاندار یزد دربارۀ رشد استان در حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پهنای باند اینترنت 8برابر شده است؛ شبکه انتقال اینترنت 4ونیم برابر شده است؛ مشترکان اینترنت از 150هزار به 590هزار نفر افزایش یافته‌اند؛ به 128روستا اینترنت ارائه شده است؛ توسعۀ فیبر نوری به میزان 980کیلومتر بین شهرها ایجاد شده است.
میرمحمدی بیان کرد: پهنای باند اینترنت واگذار شده 14برابر شده؛ 82 روستا به اینترنت مجهز شده است؛ نسل سوم اینترنت(3G)از 5 به 15شهر افزایش یافته است؛ نسل چهارم اینترنت(4G)  از صفر به 17شهر رسیده است و شبکۀ پهنای باند شهری در یزد و حمیدیا به طور چشمگیری توسعه یافته است.
وی با بیان اینکه 46درصد شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان در حوزۀ ICT  فعالیت می‌کنند، گفت: پارک‌ علم و فناوری استان رتبۀ سوم کشوری از نظر توسعۀ کمّی و کیفی را دارد و اکنون مرکز فناوری کاشی و سرامیک توسط بخش خصوصی و نیز مرکز فناوری آب در استان یزد ایجاد شده است.
استاندار یزد به افتتاح مرکز نوآوری زیست فناوری در چند نقطۀ استان اشاره و عنوان کرد: ایجاد مرکز توسعه فناوری هنرهای دیجیتال، تشکیل شرکت‌های تولید محتوا در مجموعۀ پارک علم و فناوری، ایجاد ابر ملّی بر پایۀ محصول PBM  از دیگر اقدامات استان در حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید بوده است.
میرمحمدی گفت: استان یزد در صادرات فناوری رتبۀ دوم کشور را کسب کرده است و در شاخص‌های بین‌المللی رتبۀ چهارم کشور را داشته است.
وی میزان سرمایه‌گذاری در دولت تدبیر و امید را 2هزار و 828میلیارد عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاری استان برای مدت باقی‌مانده تا پایان دولت به میزان هزار و 418 میلیارد ریال پیش‌بینی شده و هزار و 436 میلیارد ریال میزان اعتبار برای طرح‌های باقی مانده است.
مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات استان نیز رتبۀ سوم استان در سهولت فضای کسب و کار، رتبۀ سوم استان در توسعۀ انسانی، رتبۀ اولی قبولی دانشگاه در 23سال متوالی، رتبل چهارم صنعت و رتبۀ دوم نسبت نخبگان به جمعیت را از ویژگی‌های شاخص استان یزد برای توسعۀ حوزۀIT  و ICT  بیان کرد.
«اکرم فداکار» با بیان اقدامات استان در حوزۀ توانمندسازی، تسهیل فشای کسب و کار و اقتصاد، گفت: استان یزد دارای 20 شرکت فعال در حوزۀ ICT ، 52مرکز در این حوزه، 416نیروی متخصص و 123 محصول تولیدی است.
وی به بیان درخواست‌های حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن وزارت پرداخت و گفت: استان یزد درخواست تأمین اعتبار برای توسعۀ تلفن ثابت و همراه در روستاها، رفع مشکل مرکز PC، تعیین یزد به‌عنوان هاب لجستیکی پست کشور و ساماندهی دفاتر ICT روستایی و دفاتر پیشخوان خدمات دولت را دارد.
مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات استان یزد افزود: همچنین تعیین یزد به‌عنوان پایلوت سلامت الکترونیک، توسعۀ هوشمندسازی مدارس یزد و ایفای نقش استان به‌عنوان برش استانی ذیل توافقنامه فی‌مابین وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش و امکان بهره‌برداری از مراکز داده استان توسط شرکت‌های بومی خارج از رویه‌های تعیین شده از دیگر درخواست‌های استان یزد در حوزۀ IT وICT است.
گفتنی است در این جلسه نمایندگان مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، نمایندۀ مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر اعضای شورای راهبری ارتباطات و فناوری اطلاعات استان حضور داشتند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا