دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نطق خود در کنوانسیون سراسری حزب جمهوریخواه بار دیگر با انتقاد از سیاست های دولت اوباما، هیلاری کلینتون و حزب دموکرات، خود را نامزد " نظم و قانون " خواند و قول داد از ژانویه 2017 که زمام کاخ سفید را به دست گیرد آمار جرم و جنایت را کاهش خواهد داد.

در حالی که حزب متبوع این نامزد انتخاباتی از مهم ترین حامیان قانون حمل آزاد اسلحه در آمریکاست، ترامپ تلاش کرد مسئولیت تیراندازی های اخیر در آمریکا را به گردن دولت اوباما و سیاست های اشتباه آن بیندازد.

او در سخنان خود در این باره بارها تکرار کرد: "باور کنید، من به تنهایی می توانم اوضاع را درست کنم." ترامپ گفت منافع آمریکا را در اولویت امور قرار خواهد داد و مدعی شد رفتار نامحترمانه دنیا با آمریکا و افول جایگاه این کشور در نتیجه این است که سیاستمدارانی زمام امور را در دست دارند که آمریکا و منافع آمریکا برایشان اولویت ندارد.

او در نطق 75 دقیقه ای خود که طولانی ترین نطق یک نامزد انتخاباتی حزب جمهوریخواه از زمان کنوانسیون سراسری این حزب در سال 1972 است، بارها به ایران اشاره کرده و در انتقاد از دستگیری ملوانان آمریکایی و توافق هسته ای با ایران حرف های پیشین خود را دوباره تکرار کرد.

او با انتقاد از توافق هسته ای، دولت اوباما را به نشان دادن ضعف در برابر ایران متهم کرده و وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری رویکرد متفاوت و جدیدی را در قبال ایران در پیش گیرد.

بی بی سی هم نوشت: ترامپ  در نطق پذیرش نامزدی  حزب جمهوری‌خواه در انتقاد از باراک اوباما گفت که هم ملوانان آمریکایی مجبور شدند جلوی تفنگ ایرانی‌ها زانو بزنند و هم بدترین توافق تاریخ آمریکا با ایران امضا شده است که هیچ سودی برای آمریکا نداشته است.

ترامپ همچنین هیلاری کلینتون رقیب احتمالی انتخاباتی خود را نیز مورد حمله قرار داد و او را مسئول بخش بزرگی از فجایعی که در حال حاضر روی می دهد، دانست. او گفت کلینتون با اشتباهات فاحش خود در سیاست خارجی ، مسئول به وجود آمدن داعش در منطقه خاورمیانه است.

ترامپ وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات با آنچه که " تروریسم اسلام گرایانه " می خواند ، مبارزه کرده و آن را شکست خواهد داد.

سخنان ترامپ از نظر ارایه آمارهای گمراه کننده و اشتباه در زمینه میزان جرم و جنایت در آمریکا و نیز آمارهای اقتصادی و نتیجه گیری های اشتباه از سیاست خارجی دولت اوباما، با انتقاد برخی رسانه های آمریکایی مواجه شد.

او همچنین در سخنان خود گاف هایی نیز داشت، از جمله اینکه بدون اشاره به این واقعیت که محمد مرسی نخستین رییس جمهور منتخب مردم مصر در یک انتخابات آزاد بود، گفت : اخوان المسلمین در مصر قدرت را قبضه کرد و به همین خاطر ارتش مصر بار دیگر مجبور شد زمام امور را به دست گیرد.

او همچنین سخنان اشتباه دیگری نیز داشت، از جمله اینکه مدعی شد تحریم های ایران در دوران وزارت امور خارجه کلینتون کاهش یافت ؛ در حالی که در دوره وزارت کلینتون تحریم های ایران نه تنها کاهش بلکه به نحو فزاینده ای افزایش یافت.

نطق ترامپ ، سخنرانی پذیرش رسمی نامزدی حزب جمهوریخواه از سوی این نامزد انتخاباتی بود.

 

منبع:عصرایران

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا