یزدفردا"تسنیم نوشت"با نزدیک شدن به انتخابات ۹۶ و درخواست حجاریان و دیگر حامیان دولت برای متوقف‌شدن کنایه‌های سیاسی از سوی اصلاح‌طلبان به دولت روحانی یک فعال سیاسی اصلاح‌‌طلب دولت یازدهم را مجدداً "رحم اجاره‌ای" خواند.

، ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب اولین اصلاح‌طلبی بود که دولت روحانی را به "رحم اجاره‌‌‌‌ای" تشبیه کرده و گفته بود: "چند وقت پیش به دوستانی به‌شوخی گفتم این رحم اجاره‌ای برای پرورش یک نطفه است". بعد از اظهارات اصغرزاده این اصطلاح رایج در علوم پزشکی مرتبط با حوزه بانوان بارها از سوی برخی اصلاح‌طلبان به‌عنوان صفت یا ضمیر درباره دولت یازدهم به کار برده شد.

تشدید اختلاف میان اصلاح‌طلبان و دولت، کنایه‌های سیاسی را تبدیل به تقابل جدی کرد به‌طوری که محمدرضا تاجیک، دولت روحانی را دولت "گرفتار" و "پوپولیست" و صادق زیباکلام آن را دولتی "یک‌میلیونی" و "تصادفی" خواند؛ حجاریان در اظهارنظری، دولت یازدهم را "دولت حسینقلی‌خانی" خواند و وجود دولت روحانی را مدیون و مرهون جریان اصلاحات دانسته بود.

و اما بعد از تکرار کنایه‌های متعدد سیاسی، محمدرضا خاتمی آب پاکی را روی دستان اصلاح‌طلبان ریخت و گفت که گزینه اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات 96 شخص روحانی خواهد بود؛ برخی دیگر از اصلاح‌طلبان حامی دولت و دولتی‌ها در پیغام‌های جداگانه غیررسمی خواستار پایان یافتن کنایه‌های سیاسی اصلاح‌طلبان به دولت روحانی شدند و سعید حجاریان نیز در گفت‌وگو با تسنیم، "رحم اجاره‌ای" را "حرف زشت" خواند و گفت: "این تعابیر (تعبیر رحم اجاره‌ای) حرف خوبی نیست، حرف زشتی است.

گرچه برخی رسانه‌های حامی دولت سعی دارند، طرح کنایه‌های هدفدار از سوی اصلاح‌طلبان به دولت روحانی را پایان‌یافته تلقی کنند اما عبدالله ناصری عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باز هم در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان (ارگان رسانه‌ای دانشگاه آزاد) مجدداً دولت روحانی را "رحم اجاره‌ای" خوانده است.

ناصری با تکرار کنایه سیاسی به دولت روحانی، حرفی را که به‌گفته حجاریان بسیار زشت است تکرار و در پاسخ به این سؤال که "برخی ترکیب «دولت، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان» را دلیلی بر این مدعا می‌دانند که اصلاح‌طلبان فضا را برای ورود بیشتر آماده کرده، پس پروژه بعدی عبور از روحانی است. تحلیل شما در این مورد چیست؟"، پاسخ می‌دهد: "اصلاً نباید نگران این تحلیل‌ها بود. اگر رحم اجاره‌ای جنین را خوب محافظت کند، حتماً اصلاح‌طلبان آن را دوبار اجاره خواهند کرد".

با نزدیک شدن به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری و درخواست اصلاح‌طلبان برای مشخص شدن نقش و جایگاه‌شان در دولت روحانی، مشخص نیست که حجت‌الاسلام حسن روحانی چه‌تدبیری در مواجهه با این دسته از حامیانش که روزی او را تصادفی، روزی دیگر حسینقلی‌خانی و روزی هم "رحم اجاره‌ای" می‌خوانند، اتخاذ خواهد کرد.

توضیحات عبدالله ناصری درباره "رحم اجاره‌ای" خواندن دولت روحانی توسط وی/مصاحبه‌ام پیام "باطنی"داشت

عبدالله ناصری مصاحبه روز گذشته خود را دارای یک پیام ظاهری و یک پیام باطنی عنوان کرد و گفت: نه من جای نگرانی دارم، نه دولت، نه اصلاح‌طلبان، شما هم نگران نباشید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته(یکشنبه) مصاحبه‌ای از عبدالله ناصری عضو بنیاد باران در روزنامه فرهیختگان ارگان رسانه‌ای دانشگاه آزاد منتشر شد که در آن دولت یازدهم رحم اجاره‌ای خطاب شده بود که باید نطفه را خوب حفاظت کند تا بتواند یک دوره دیگر باقی بماند.

ناصری در مصاحبه خود می‌گوید: "روحانی می‌داند اگر بخواهد رئیس‌جمهور بماند، نیاز به این جریان(اصلاحات) دارد مگر اینکه تصمیم گرفته باشد رئیس‌جمهوری یک‌دوره‌ای بماند. اگر رحم اجاره‌ای جنین را خوب محافظت کند، حتما اصلاح‌طلبان آن را دوبار اجاره خواهند کرد."

خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم در مورد اظهارات ناصری با وی تماس گرفت. متن ذیل مشروح گفت‌وشنود خبرنگار تسنیم با عبدالله ناصری است:

*تسنیم: در مورد مصاحبه‌ای که با روزنامه فرهیختگان داشتید این پرسش را داشتم که جمله شما مبنی بر اینکه " اگر رحم اجاره‌ای(دولت) جنین را خوب محافظت کند، حتما اصلاح‌طلبان آن را دوبار اجاره خواهند کرد" موجب ناراحتی برخی دولتی‌ها شده، آیا خطاب قرار دادن دولت به عنوان یک "رحم اجاره‌ای" زشت و ناپسند نیست؟

ناصری: حرف‌هایم را در همان مصاحبه زدم.

*تسنیم: اما مصاحبه شما باعث شده برداشت‌هایی صورت بگیرد.

ناصری: اصلا مصاحبه را نخوانده‌اند، یک چیزهایی رسانه‌های اصولگرا گفته‌اند که معلوم است نخوانده‌اند.

*تسنیم: برخی اصلاح‌طلبان هم قبلا گفته بودند که زدن چنین حرف‌هایی درباره دولت قانونی کشور خوب نیست.

ناصری: اگر کامل بخوانید...

*تسنیم: آقای ناصری مصاحبه شما روبروی بنده است و کاملا آن را خوانده‌ام. جمله‌ای که عرض کردم عیناً به نقل از شما نوشته شده است.

ناصری: خبرنگار خواسته ذوقی به خرج بدهد، اگر از من می‌پرسید به او می‌گفتم تیتر را چطور بزند یا جور دیگری بزند.

*تسنیم: آیا دولت را رحم اجاره‌ای خواندن زشت نیست؟

ناصری: چی زشت نیست؟

*تسنیم: همین که دولت یازدهم رحم اجاره‌ای است.

ناصری: اگر مصاحبه را کامل بخوانید کامل سوءتفاهم شما حل می شود، اصلا چنین چیزی نیست.

*تسنیم: یعنی شما چنین حرفی را نزده‌اید؟

ناصری: (مصاحبه) یک پیام ظاهری دارد و یک پیام باطنی! کامل بخوانید سوءتفاهم حل می‌شود.

*تسنیم: آقای ناصری یعنی شما این جمله را نگفتید و روزنامه فرهیختگان به آن اضافه کرده؟

ناصری: 10 بار دیگر هم بپرسید منظور من همان است! من وقت ندارم برای هر مصاحبه‌ای توضیح هم بدهم! خواننده حرفه‌ای متوجه منظور من می‌شود!نه من جای نگرانی دارم، نه دولت، نه اصلاح‌طلبان، شما هم نگران نباشید.

*تسنیم: شما گفتید فضاسازی درباره مصاحبه شما شده، این فضا به دلیل همان جمله شما بوده، بالاخره واقعا این جمله را گفته‌اید یا خیر؟ اصلا شاید خبرنگار از قول شما اشتباه نقل کرده است؟

ناصری: مصاحبه من را کامل بخوانید مفهوم من را می‌فهمید، شما دنبال آن تیتر هستید که رسانه‌های اصولگرا می‌خواهند به آن دامن بزنند.

به گزارش تسنیم، پیش از این نیز ابراهیم اصغرزاده، دولت یازدهم را رحم اجاره‌ای خطاب کرده بود که با واکنش حامیان دولت مواجه شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا