محمد رضا شوق الشعراء

یزدفردا"محمد رضا شوق الشعراء:حقیقت اینست که یک آتش سوزی در یک انبار و مرکز پخش تزیینات اتومبیل بوقوع پیوسته و یک مامور راننده آتشنشان جوانی که فقط یک سال سابقه کار داشته، کشته و دو کودک خردسال او یتیم و مادر و پدر و همسر و خانواده هایی داغدار شده اند، و اما ابعاد حادثه و چگونگی مرگ نیاز به نظرات و تحقیقات کارشناسی دارد.
بیست و چهار ساعت پس از حادثه به زیر زمین محل حادثه رفتیم، یک فضای دود گرفته و نمور و خیس و لوازمی که هنوز در بعضی قفسه ها سالم و فقط دود گرفته باقی مانده بود! طی نه ساعت آتش سوزی همه چیز نسوخته و ازبین نرفته بود، هر چند که باقیمانده ها نیز شاید قابلیت فروش نداشته باشند.
طبق گفته شاهدین آتش نشان مرحوم در پاگرد راه پله که فقط,هشت پله تا کوچه فاصله داشته افتاده بوده است، و ماموران خبره آتش نشانی نتوانسنه اند ازین فاصله که راه زیادی نبوده نجاتش دهند، و اما آیا واقعا حکایت اینگونه بوده است و نجات دادن یک مامور در دود گرفتار شده در پس هشت پله خیلی سخت و مشکل بوده است!؟
بسیاری از قوطی ها و بسته های اسپری سالم در گوشه انبار به چشم می خورد و بسته بندی روکش های صندلی ها در بعضی قفسه ها سالم مانده است!
زیر زمین پس از هشت پله به سه راه که دو راهش باز پله می خورد تقسیم می شود و یک راه صاف و بی پله به اتاق رو به کوچه ای است که از آنجا بنزین بداخل پاشیده و از آنجا آتش شروع شده، و در مرحله اول نیز آتش با تلاش چند نفر آتش نشانی که با تجهیزات کم به محل حادثه رسیده بودند خاموش شده و دفعه آخر که آتشنشان مرحوم برای مطمین شدن از خاموش شدن کامل آتش به پایین می رود تا با میله ای نیم سوخته ها را جابجا کند ناگهان دچار دود گرفتگی شده و آتش گر می گیرد، و جو روانی حادثه باعث می شود تا کسی نتواند بدرستی تصمیم بگیرد.
بعضی شاهدان عینی می گفتند ساعتی پس از در گرفتار دود ماندن مرحوم تیموری، وقتی سرانجام دیگر ماموران مجهز آتش نشانی قادر به خارج کردن جسد بی جان او از پایین پله ها می شوند، ماموران آتش نشان با دیدن جسد شروع به توی سر زدن و گریه کردن و دور جسد را گرفتن کرده و خاموش کردن آتش را فراموش و رها نموده اند، که اگر واقعا اینجور قضیه ای حقیقت داشته باشد، باید که به فکر یک سازمان آتشنشانی دیگر بود!!!
این حادثه ای که با مرگ یک آتشنشان پایان یافته هشدار و اخطاری به مدیران و مسؤلان شهر و بخصوص شورای شهر و آتشنشانی است که مسأله آتش و آتش سوزی را جدی گرفته و از نیروهای تخصصی برای حوادث مشابه استفاده نمایند.
یکسو انبارها و مکان های گوناگونی که مسأله ایمنی محیطی و تاییدیه سازمان آتشنشانی را جدی نمی گیرند و یکسو نیروهایی که گاه آموزش های تخصصی مبارزه با آتش را کامل فرا نگرفته اند.
بهرحال بررسی و نتیجه گیری قضیه تخصصی است و نیاز به تحقیق و نگاه کارشناسان دارد، و در رابطه با قضیه ای که منجر به جان باختن یک آتشنشان شده نمی شود براحتی و سادگی اعلام نظر و قضاوت کرد.


 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا