یزدفردا" امام جمعه موقت تهران مشارکت مردم در انتخابات هفتم اسفندماه را یک جشن سیاسی توصیف کرد و گفت: به جای راه انداختن جشن پیروزی، دل‌ها را به هم نزدیک کنیم.  

سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران بر لزوم رعایت تقوا پس از انتخابات تاکید کرد و گفت: باید بعد از انتخابات کدورت‌ها را کنار بگذاریم. ما در هفتم اسفند سی و ششمین انتخابات بعد از انقلاب را پشت سر گذاشتیم که یک جشن سیاسی است و خوب نیست کدورت‌ها، این جشن سیاسی را تلخ کند؛ بنابراین امیدواریم با کنار گذاشتن کدورت‌ها جامعه ما به یک جامعه بهشتی تبدیل شود. 


گزیده اظهارات خطیب این هفته نماز جمعه تهران را در ادامه می‌خوانیم:

  • تلاش کنیم دل‌ها را به هم نزدیک کنیم. به هر حال انتخابات فضای مخصوص خود را دارد. صابون انتخابات به تن من هم خورده است اما اکنون کار بزرگ اخلاق‌مدارانه این است که عده‌ای پادرمیانی کنند و کدورت‌ها را تبدیل به صفا و آشتی کنند و به جای راه‌انداختن جشن پیروزی دل‌ها را به هم نزدیک کنیم. حتی به آن‌هایی که رای نیاوردند بگوییم دستتان درد نکند که باعث شور انتخابات شدید.

  • کسی که حکومت دینی را تقویت کند فرهنگ اطاعت از خدا را در جامعه تقویت کرده است. امروز چنین نظامی بر ما حاکم است اگر من رای نیاوردم حق قانونی‌ام است که اگر تخلفی وجود دارد اعتراض کنم اما حق زیر سوال بردن شورای نگهبان و وزارت کشور را ندارم زیرا این‌ها نهادهای قانونی هستند. البته اعتراض تضعیف نیست اما تضعیف نهادهای اجرایی انتخابات با تقوا در تعارض است.

  • راه نیافتگان به مجلس باید به کاندیداهای منتخب تبریک بگویند و برنامه‌هایشان را در اختیار آن‌ها بگذارند، در آتش اختلاف و تفرقه ندمید. هم قبل، هم حین و هم بعد از برگزاری انتخابات دشمن به دنبال چند قطبی کردن جامعه بوده، هست و خواهد بود. لذا دشمن را ناکام بگذارید. ایجاد اختلاف و تفرقه مصداق گناه است.

  • دامن زدن به شایعات حرام است  پخش شایعات همیشه گناه و معصیت است به خصوص بعد از انتخابات دشمن می‌خواهد شیرینی این جشن بزرگ را با پراکندن اختلافات از کام مردم بگیرد. من امیدوارم با رعایت این نکات حماسه بزرگ مردم مایه انسجام، استحکام و تقویت نظام اسلامی شود.

  • صبح امروز فقیه وارسته و مجاهد آیت الله واعظ طبسی به دیدار خدا رفت. ایشان با عمر ۸۰ ساله‌شان کوله بار ارزشمندی از خدمات را نزد خدا برد. من از سال ۵۴ تا آخر عمر ایشان افتخار آشنایی و ارادت به این بزرگوار را داشتم که فقیهی مبارز، مجاهد و زندان کشیده قبل از انقلاب بود. ا و را فقیهی ولایی دیدم و معتقدم اگر بخواهند خدمات ایشان را در آستان قدس به قلم بکشند کتابی قطور خواهد بود آخرین عمل صالحشان نیز رای دادن به انتخابات هفتم اسفند بود.

  • انتخابات هفتم اسفند جمهوری اسلامی ایران و مردم را در کانون توجه دنیا قرار داد،همیشه بعد از انتخابات صحبت از این می‌شود که کدام جناح برنده و کدام جناح بازنده است اما حقیقت این است که پیروز انتخابات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شما مردم هستید. این سی و ششمین حضور شما مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است و هر رای که در صندوق انداخته شد، آری مجدد به نظام اسلامی بود که این طور مظلومانه آماج حملات رسانه‌ای ناجوانمردانه دنیای غرب است.

  • در انتخابات پارلمانی در کشورهای غربی که دم از دموکراسی می‌زنند حضور مردم بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است اما شما با حضور ۶۲ درصدی آن‌ها را مات و مبهوت کردید و این مصداق یک گام خداپسندانه است.

  •  این حضور مردم یک پیام صریح به مسئولان نظام دارد که ما صادقانه کارمان کردیم و آنجا که باید به صحنه آمدیم حالا باید از این مردم تشکر کرد و تشکر از مردم هم خدمتی صادقانه، پاکدستی، ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانگان، منش جهادی، ‌ساده زیستی، نفرت از استعمار و به خصوص انگلیس، داشتن فرهنگ مرگ بر آمریکا و به کارگیری توان نظام برای مقابله با رژیم صهیونیستی است.

  • همه مردم عزیز هستند و در چارچوب ولایت عمل می‌کنند. اینکه اگر کسانی که رای آوردند با سلیقه ما همراه بودند بگوییم توسعه سیاسی‌شان صد است و آنجا که به سلیقه ما انجام نشد نمره ۵۰ به آن‌ها بدهیم این‌ همان تفرقه است. البته این‌ همان حرفی است که سازمان منافقین هم در اول انقلاب گفتند. آن‌ها در ابتدای انقلاب می‌گفتند مردم آگاه به کاندیداهای انقلابی رای می‌دهند و وقتی مردم به آن‌ها رای ندادند گفتند ملت ناآگاه ایران. این منش شبیه‌ همان منش است. شکر نعمت اهانت به ملت نیست. ما همه مردم را عزیز می‌دانیم. آن‌ها نظر خودشان را دادند. انتخابات هم همین است.

  • بعضی از ما یادمان نیست که میدان سیاست مثل میدان فوتبال است، گاهی گل می‌زنیم و گاهی گل می‌خوریم. وقتی گل زدیم نباید مغرور شویم و وقتی گل خوردیم نباید مایوس شویم.

  • هر کس به مجلس، دولت و نهادهای دیگر بیاید باید در این چارچوب عمل کند. من به صراحت می‌گویم بیگانگان و بازی خورده‌های داخلی و خارجی‌شان بدانند با تغییر آدم‌ها استراتژی کل نظام به فضل خدا تغییر نخواهد کرد.

  • این آزمونی برای مردم، مجریان، ناظران، رای آوردگان و کسانی که رای نیاوردند. کسانی که رای نیاوردند نباید با نظام و مردم قهر کنند و به تضعیف نهادهای نظام بپردازند چرا که در این صورت مردود و رفوزه مضاعف هستند. لذا توصیه ما به همه آنهایی که رای آورده و نیاورده‌اند این است که اگر برای تکلیف آمده بودند خدایی عمل کنند تا ان‌شاءالله در این انتخابات سربلند بیرون بیاییم.

  • کشور نیاز به کار مضاعف دارد. کیست که گرانی را ببیند و در رنج نباشد؟ البته مسئولین هم کار و تلاش می‌کنند اما وقتی هر بشکه نفت ۲۰، ۲۵ و ۳۰ دلار می‌شود قلک ما کم می‌آورد. لازم است مجلس و مردم با هم همکاری کنند و مشکل اشتغال، اعتیاد و معیشت را حل کنند. اینکه بگوییم مجلس وکیل الدوله یا ضد الدوله شده حرف نادرستی است. بلکه نمایندگان وکلای ملت هستند و باید حل مشکلات مردم را وظیفه خود بدانند.

  • به عنوان عضو هیأت رئیسه فعلی خبرگان که مورد اقبال مردم کرمان قرار گرفتم می‌گویم به حمدلله خبرگان پنجم خبرگانی کاملا ولایی است و به صراحت می‌گویم اگر نیروهایی که رای آوردند از ۴ دوره گذاشته ولایی‌تر نباشند کمتر نیستند و از این جهت به مردم اطمینان می‌دهم که خبرگان پنجم هم در جهت تقویت رهبری خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا