یزدفردا"سازمان ملل ضمن گزارش در مورد برده‌داری از سوی جریان تروریستی داعش این گروه را به جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محکوم کرد. اکثر برده‌های "دولت اسلامی" زنان و کودکان ایزدی هستند.


به گزارش دویچه وله، روز سه‌شنبه (۱۹ ژانویه / ۲۹ دی) گروه امدادرسانی سازمان ملل در امور عراق و کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان در گزارشی مشترک اعلام کردند که گروه تروریستی داعش تنها در عراق حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را به عنوان برده در اختیار گرفته است. اکثریت این افراد را زنان و کودکان، به‌ویژه ایزدی‌ها تشکیل می‌دهند.

گزارش ۴۶صفحه‌ای دو ارگان سازمان ملل بر اساس گفته‌های شاهدان عینی، وابستگان قربانیان و نیز افرادی تهیه شده که از اسارت این گروه تروریستی جان سالم به ‌در برده‌اند.

به گفته نمایندگان جامعه ‌ایزدیان، داعش از ماه اوت ۲۰۱۴ بیش از ۵ هزار و ۸۳۰ تن از ایزدیان عراق را به اسارت برده است. حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن از آنها یا فرار کرده‌اند یا آزاد شده‌اند.

چند نمونه از جنایات داعش
در بخشی از گزارش، فهرستی از نمونه‌های جنایات گروه تروریستی قید شده است. به عنوان نمونه، در روز ۲۱ ژوئن ۲۰۱۴ در موصل ۸۰۰ تا ۹۰۰ کودک ۹ تا ۱۵ ساله ربوده وبه یک اردوگاه "دولت اسلامی" منتقل می‌شوند. خردسالان آموزش دینی می‌بینند و آنها که بالای ۱۰ سال سن دارند باید در تمرینات نظامی افراطیون شرکت کنند.

چهار روز بعد در نینوا ۴۲ زن ایزدی ربوده و به میادین و دیرالزور در سوریه منتقل می‌شوند. بر اساس گزارش سازمان ملل، این زنان به عنوان برده جنسی در اختیار جنگجویان داعش قرار می‌گیرند. برخی از آنها به قیمت ۵۰۰ تا ۲ هزار دلار به "فروش" رسیده‌اند.

در این گزارش آمده است، زنانی که حاضر به رابطه جنسی با تروریست‌ها نبودند به قتل می‌رسیدند. یک نمونه از این نوع آدم‌کشی در روز ۳ اوت ۲۰۱۴ در موصل اتفاق افتاده است. در این روز ۱۹ زن اعدام می‌شوند.

گورهای دسته‌جمعی
در گزارش یادشده همچنین آمده است که در مناطق تحت کنترل داعش که بعدا به دست نیروهای دولتی افتاده‌اند، گورهای دسته‌جمعی کشف شده‌اند. تنها در یکی از این قبرها ۳۷۷ جسد پیدا شده است.

در ادامه گزارش تاکید شده که برخی از این گورهای دسته‌جمعی متعلق به دوران حکومت صدام حسین بوده‌اند.

دو نهاد وابسته به سازمان ملل معتقدند که احتمالا برخی از این جنایات را می‌توان نسل‌کشی نامید.

به گفته سازمان ملل، از یکم ژانویه ۲۰۱۴ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۵ در عراق بیش از ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر کشته و حدود ۲۶ هزار و ۲۵۰ نفر زخمی شده‌اند.

این آمار "نسبی" است و فقط قربانیان خشونت را در بر می‌گیرد. در مورد افرادی که بر اثر کمبودهای دارویی و غذایی جان باخته‌اند آماری منتشر نشده است.

در مدت ‌زمان یادشده حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز در داخل کشور عراق ناچار به ترک محل سکونت خود شده‌اند. به گزارش سازمان ملل، بیش از یک میلیون تن از این آوارگان کودک هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا