مراسم بزرگداشت روز دانشجو و تجلیل از دانشجویان برتر دانشگاه با حضور استاندار یزد، هیأت رییسه دانشگاه و جمعی از دانشجویان به همراه خانواده‌هایشان شامگاه دوشنبه ۱۶ آذرماه جاری در تالار دکتر جلیل شاهی دانشگاه یزد برگزار شد.

سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد در این مراسم با گرامیداشت روز دانشجو گفت: من خود را دانشجوی دیروز، امروز و فردا و فرداها می‌دانم. عنوان دانشجویی در من طراوت و نشاط می‌آفریند و این بسیار لذت‌بخش است و امیدوارم فضای دانشجویی فضای عمومی شود و من بسیار خرسندم که امشب در جمع دانشجویان هستم. وی افزود: همه‌جا دانشگاه است، در محیط‌های مختلف ما آموزش‌های عینی، بصری و شنوایی می‌بینیم و همه عرصه‌های زندگی، مکان یادگیری است.
وی تصریح کرد: ویژگی‌های دوران دانشجویی کهنه‌شدنی نیست. آزاد بودن و آزادگی از جمله ویژگی‌های دانشجویی است که ایجاب می‌کند در فضای آموزشی همه بتوانند نظر بدهند. این ارائه رای و نظر از گذشته‌ها ویژگی دانشجو بوده و اکنون نیز هنوز شاخصی برای جامعه دانشجویی است زیرا دانشجو محدودیت و فضای امنیتی را بسختی می‌تواند تحمل کند. وی با اشاره به اینکه مراکز علمی، کانون رشد و شکوفایی و بالندگی اندیشه است افزود: ما هرچه دستاورد در زندگی داریم از اندیشه است. در مراکز دانشجویی است که دنیای مجهولات پشت سر گذاشته شده و پلی بین دنیای مجهولات و معلومات زده می‌شود. در این مراکز تمام مرزها شکافته شده واین ویژگی آزادگی است که فضا را برای رشد اندیشه آماده می‌کند و فضای دانشگاه‌ها باید آزاد و آرام و بالنده و بانشاط باشد. میرمحمدی یکی دیگر از ویژگی‌های دانشجو را عدالت‌خواهی عنوان کرد و افزود: دانشجویان در گذشته نمی‌توانستند نابرابری‌ها، تبعیض‌ها و در رنج و زحمت‌بودن مردم را تحمل کنند و وجدانشان ناراحت بود به همین دلیل روحیه اسکتبارستیزی در آنها تقویت می‌شد و اکنون نیز این روحیه در دانشجویان وجود دارد. وی نقش‌آفرینی را ویژگی دیگر دانشجویان عنوان کرد و اظهار داشت: دانشجو در عرصه‌های مختلف در صحنه و میدان حضور داشته و هر جا هر خبری هست در صحنه است برای اینکه از حقوق مردم و سرزمینش دفاع کند و این ویژگی از گذشته تا به‌ امروز وجود داشته است. وی یادآور شد: در زمان قبل از انقلاب جنبش دانشجویی پرچم‌دار حرکات مبارزاتی بود، در زمان انقلاب، بعد از انقلاب و در جهاد سازندگی و دفاع مقدس نیز دانشجویان مدافعان سرسخت نظام بودند. وی در ادامه افزود: مردم‌داری دانشجویان از دیگر ویژگی‌های آنهاست. دانشجویان همنشین و همراز مردم هستند به همین دلیل وقتی منافع ملی و مصالح عمومی مطرح است دانشجو در تحقق این منافع تلاش می‌کند و در عرصه‌های سخت خود را کنار نمی‌کشد که مصداق آن حضور فرزندان ما در سپاه، بسیج و نیروهای ارتش در دوران دفاع مقدس بود که دانشجویان نیز همانند سایر اقشار مردم در جبهه‌ها به نبرد پرداختند. استاندار تصریح کرد: اگر دانشجوی امروز نیز همین ویژگی‌ها را داشته باشد و بعد از دوران دانشجویی نیز این ویژگی‌ها را در خود حفظ کند، کشور هرگز آسیبی نخواهد دید. میرمحمدی با اشاره به شهادت سه‌ تن از دانشجویان دانشگاه تهران در روز ۱۶ آذر ۳۲ اظهار داشت: ما به این دلیل این روز را گرامی می‌داریم چون این دانشجویان مدال آزادگی، سربلندی، بزرگی و استقامت به سینه همه دانشجویان زدند و در همه نسل‌ها و عصرها این مدال ارزشمند است. امروز روحیه دانشگاه‌های ما به ویژه در استان یزد باید مؤید این روحیات و در بردارنده مدال دانشجویان شهید باشد. وی در ادامه سخنان خود گفت: امروز نهادهای ما مستقر شده و در حال قرارگیری در کنار قدرت‌های جهانی هستیم، ما باید در زمینه علمی از آنچه هستیم قوی‌تر وارد میدان شویم. وی در پایان خاطرنشان کرد: یک خطری که وجود دارد این است که جامعه دانشجویی ساختار متحد نداشته باشد. هوشمندی دانشجویان باید بسیار دقیق باشد و جامعه دانشجویی باید همچون کوهی مقاوم در برابر هر موردی که سبب تفرقه و اختلاف می‌شود، ایستادگی کند و اجازه ندهد هیچ عاملی در میان جامعه دانشجویی فاصله ایجاد کند.
رییس دانشگاه یزد نیز در این نشست با گرامیداشت این روز گفت: روز دانشجو که به مناسبت شهادت سه‌تن از دانشجویان نام‌گذاری شده، نشان‌دهنده چند ویژگی در دانشجویان است که از قدیم بوده و امیدواریم این ویژگی‌ها استمرار پیدا کند. دکتر اولیاء مسؤولیت‌پذیری را یکی از ویژگی‌هایی ذکر کرد که دانشجویان همیشه داشته‌اند و همواره نگران مشکلات و دردهای جامعه بوده‌اند. دکتر محمدصالح اولیاء افزود: آزاداندیشی و استقلال‌رای نیز یکی دیگر از ویژگی‌های دانشجویان است که معمولا بعد از دانش‌آموختگی در سایه مسایل کار و زندگی فراموش می‌شود اما این خصوصیات ارزشمندی است که جامعه به شدت به آن نیازمند است و دانشجویان باید این مسؤولیت را به عهده بگیرند. وی تصریح کرد:‌ جامعه نیازمند دو ویژگی برجسته دانشجویان است که بار آن به عهده دانشجویان است و آن بعد علمی و فرهنگی است. گفتمان غالب بر دانشگاه‌ها باید در این دو زمینه تعریف شود. دکتر اولیاء بیان کرد: ما امسال مراسم دانشگاه یزد را از حالت سیاسی خارج کردیم و نشان دادیم که حرکت دانشجویی نباید منحصر به حوزه سیاسی شود بلکه گام نخست دانشجو باید در عرصه علم و فرهنگ باشد و این برای ما در دانشگاه یزد یک اصل است. دکتر اولیا تاکید کرد: بر این اساس نخبگان علمی، فرهنگی و اخلاقی باید در دانشگاه‌ها معرفی و برجسته شوند و این نخبگان باید تکثیر و تقویت شوند تا بتوانند بعد از دانش‌آموختگی در سطح جامعه نقش‌آفرینی کنند. وی با بیان اینکه مسؤولیت نقش‌آفرینی دانشگاه در جامعه نیز باید به نحوی تعریف شود افزود: ما صرفا دغدغه علم‌آموزی و فرهنگ نداریم بلکه این احساس که ما در قبال مسایل کلی جامعه مسؤول هستیم و باید از همان ابتدای دانشجویی خود در دانشگاه این احساس را داشته باشیم و اگر این احساس مسؤولیت وجود داشته باشد در آینده نیز باعث می‌شود به نحو دیگری با مسایل جامعه روبرو شویم. وی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم پیام این مراسم که آگاهانه انتخاب شد به درستی منتقل و پیاده شود و ما شاهد این باشیم که هرسال باشکوه‌تر از سال‌های قبل و با حضور افرادی که نه‌تنها در سطح ملی برجسته می‌شوند بلکه در سطح بین‌المللی نیز بدرخشند این مراسم را برگزار کنیم. دکتر اولیاء ابراز امیدواری کرد این دانشگاه بتواند هر چه سریع‌تر با پیمودن پله‌های ترقی با همراهی دانشجویان برتر و نخبه، به جایگاهی که در شان دانشگاه یزد است، دست پیدا کند.
دکتر علی مروتی معاون دانشجویی دانشگاه یزد نیز در این مراسم با گرامیداشت روز دانشجو، روند انتخاب دانشجویان برتر دانشگاه را تشریح کرد. وی در این‌باره گفت: بحث تجلیل از دانشجویان نمونه بیشتر با هدف ایجاد انگیزه در دانشجویان از سال گذشته برنامه‌ریزی شد و تصمیم گرفته شد که در ۱۶ آذر هرسال دانشجویانی که در طول سال تحصیلی برای دانشگاه یزد افتخار آفریدند در این‌گونه مراسم از آنان تجلیل شود. وی تصریح کرد: در مراسم بزرگداشت روز دانشجوی امسال از ده نفر از دانشجویانی که در مقاطع مختلف در آیین انتخاب دانشجوی نمونه در سطح ملی معرفی شده بودند و دانشجویان افتخارآفرین در زمینه ورزش در سطح ملی تجلیل می‌شود. همچنین از دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا که طبق ضوابط حوزه پژوهشی دانشگاه دانشجوی پژوهشگر نمونه شدند، دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه و دانشجویان نخبه فرهنگی در مسابقات قرآنی، تواشیح و انجمن‌های علمی قدردانی خواهد شد.دانش‌آموختگان رتبه اول تا سوم کارشناسی نیز گروه دیگری هستند که در این مراسم از آنان تجلیل می‌شود.
در این مراسم همچنین رضا ابراهیم‌زاده پزشکی دانشجوی برتر پردیس علوم انسانی در مقطع دکترا نیز به نمایندگی از دانشجویان برتر دانشگاه از تجربه نه‌ساله خود در دانشگاه یزد که مانند نقشه راه بوده و باعث رشد وی شده است، گفت و اظهار داشت: من نهضت فکری جنبش دانشجویی را از مرحله نظر و عمل به دوقسمت تقسیم می‌کنم. منظور از نظر، اندیشه، باور و خیال است که هرکسی در درون خود دارد و عمل درواقع ساحت بیرونی انسان است که کردار و گفتار فرد را شامل می‌شود که از این دومنظر دوهدف و وظیفه حقیقت‌طلبی و کاهش درد و رنج انسانها را برای دانشجویان قائل هستم. وی در ادامه گفت: منظور از حقیقت‌طلبی این است که ما به عنوان دانشجو وظیفه داریم باورها و گمان را به مرحله آزمایش بگذاریم و از میان راه‌های مختلف، راه درست را مشخص و بیان کنیم. وی درزمینه کاهش درد و رنج انسان‌ها یادآور شد بسیاری از فلاسفه و اندیشمندان انسانی معتقدند که انسان همیشه با درد و تنهایی و رنج همراه بوده و هست، ما به عنوان دانشجو وظیفه داریم هم برای خود و هم برای دیگران به دنبال این باشیم که با ابزار، فکر و اندیشه خود تصمیم‌گیری‌هایی انجام دهیم که در سطح کلان بتواند مؤثر باشد و تا جایی که امکان دارد درد و رنج را کاهش دهد. وی که افتخارات زیادی برای دانشگاه کسب کرده است در خصوص بحث اصالت فرهنگی گفت: ما باید فرهنگ را علت‌العلل و بزرگترین مسأله و مشکل کشور بدانیم ولی کشور ما آمادگی این را دارد که از لحاظ سیاست‌زدگی این عمل را داشته باشد، سیاست‌زدگی یعنی اینکه ما سیاست را علت‌العلل قرار دهیم. ابراهیم‌زاده پزشکی افزود: متاسفانه در دانشگاه شاهد بعضی از استادان و دانشجویانی هستیم که اعتقاد دارند وظیفه دانشجو فقط درس‌خواندن است و این بزرگترین خیانتی است که می‌توان در حق دانشجو کرد و در آینده ممکن است این دانشجو، فردی شود که از یک بعد رشد کرده است. وی در پایان با اشاره به سخن سقراط گفت: زمانی که شما می‌خواهید با فردی به عنوان دشمن مبارزه کنید نیاز نیست که او را نابود یا ضعیف کنید فقط کافی است که خودتان را قوی کنید.
در پایان این مراسم از ۴۵ دانشجو به نمایندگی از ۲۴۵ دانشجوی برتر در حوزه‌های مختلف علمی، تحصیلی، فرهنگی، ورزشی و ... با حضور استاندار یزد تجلیل شد.

"افراد حاضر در این صفحه"

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا