پایگاه خبری یزدفردا "  حسین فلاح: شاید بتوان اینگونه فرض کرد که در واقع اصلاً مشکلی وجود ندارد و مساله تنها برداشت نادرست و اشتباه از سوی مسوولان است؛

 بحث حوزه های انتخابیه استان یزد از جمله مواردی است که چند سالی است به عنوان دغدغه اکثریت مردم و مسوولان استان تبدیل شده و در این زمینه پیگیری هایی نیز از جانب اشخاص و نهادهای مختلف صورت گرفته است، لیکن تاکنون نتیجه ای نداشته است. از این موضوع که بگذریم شهرستان میبد با ۲چالش عمده دیگری در این چند سال مواجه بوده که بر وضعیت حوزه انتخابیه اثرات بیشتری داشته و زمینه بی‌عدالتی در حقوق این شهرستان را بیشتر نموده است. خوشبختانه یکی از این دو چالش در اواخر سال ۱۳۹۱ با مصوبه دولت دهم، در خصوص الحاق ندوشن به شهرستان میبد در مسیر عادلانه تری قرار گرفت و شرایط را برای خدمات بهتر نظام به مردم فراهم نمود، لیکن با فقدان مرحوم یحیی زاده برمشکلات مردم میبد افزوده شد و  حتی موضوع الحاق ندوشن به میبد نیز با تاخیر چندماهه مواجه شد تا اینکه نهایتاً باابلاغ مصوبه دولت توسط استاندار وقت در سال ۱۳۹۲ انجام گردید.
اما بازهم چالشی جدید در پیش بود و آن برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس که با فراز و نشیب ها و وعده و وعیدهای مسوولان اجرایی استان و کشور به اواسط سال ۱۳۹۳ موکول شد و متاسفانه تناقضات قانون انتخابات و تفسیر شورای نگهبان، مانع از برگزاری انتخابات در دو حوزه میبد و تفت و ۲ شهر دیگر کشور گردید.
این مسئله تمام شده بود تا برگزاری دور دهم انتخابات مجلس که در اسفندماه سالجاری برگزار خواهد شد، اما باز هم گویا این مردم میبد هستند که همچنان باید چوب تناقضات قانونی و یا کوتاهی مسولان را بخورند. مساله از این قرار است که با الحاق ندوشن به شهرستان میبد مسیر اصلاح حوزه انتخابیه میبد و تفت انجام نشده است و نیاز به مصوبه مجلس دارد. این که چرا چنین مشکلی باید اکنون به ذهن مسوولان برسد جای بسی شگفتی است، چون ۲ سال از الحاق ندوشن به میبد گذشته است و حتی سال گذشته در مسیر انجام انتخابات برگرزار نشده میان دوره ای گام هایی نیز از سوی استان برداشته شد که می‌توانست مشکل در همان وقت پیگیری شود. البته به زعم نویسنده هنوز هم این اشکال قانونی حل شدنی است و شاید بتوان اینگونه فرض کرد که در واقع اصلاً مشکلی وجود ندارد و مساله تنها برداشت نادرست و اشتباه از سوی مسوولان است؛ زیرا برطبق ‌قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه در جریان الحاق ندوشن به شهرستان میبد ابتدا این منطقه در قالب دهستان از بخش خضرآباد جدا و سپس در محدوده شهرستان میبد به بخش ارتقاء یافته است، مطابق تبصره قانون مذکور، حوزه انتخابیه ندوشن و توابع در حوزه انتخابیه میبد و تفت قرار می گیرد و لازم الاجراست و اصلاً نیازی به مصوبه دیگری ندارد.
گذشته از این، با توجه به برگزاری همزمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری، در صورتی که این مشکل حل نشود، عوامل اجرایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری، زیر نظر فرماندار میبد به عنوان حوزه فرعی، باید عمل نمایند حال آنکه عوامل اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی باید زیر نظر فرمانداری اشکذر به عنوان دیگرحوزه فرعی عمل نمایند که این دوگانگی در هیچ حوزه دیگری از کشور وجود ندارد و حتی برخلاف قانون انتخابات نیز می‌باشد. بنابراین تعیین تکلیف برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در بخش ندوشن و آن هم در حوزه انتخابیه میبد و تفت الزامی به نظر می‌رسد و شایسته است که مسوولان استان و شهرستان هرچه سریعتر این مشکل را حل نمایند تا بیش از این موجبات نگرانی و مردم فراهم نشود.

————————————————————–

قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی
‌ماده واحده – از تاریخ تصویب این قانون محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی با رعایت اصل ۶۴ قانون اساسی به شرح جدول زیر‌شامل ۱۹۶ حوزه انتخابیه با دویست و هفتاد نفر نماینده خواهد بود.
‌تبصره – حوزه‌های انتخاباتی همواره از هر نوع انتزاع و الحاق که بر اساس قانون تعاریف و ضوابط و تقسیمات کشوری در حد روستا و دهستان‌انجام می‌شود، تبعیت خواهند کرد.
‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره در جلسه سی‌ام فروردین ماه یک هزار و سیصد و شصت و شش شورای اسلامی تصویب و در تاریخ۱۳۶۶٫۲٫۳ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
در ضمن طبق قانون اساسی هر ۱۰ سال ۲۰ نماینده می تواند به مجلس شورای اسلامی افزوده شود که یکبار تاکنون این کار انجام شده است و هم اکنون تعداد نمایندگان مجلس ۲۹۰ نفراست و بیش از ۱۷ سال از آن زمان می گذرد که در این زمینه و اصلاح حوزه های انتخابیه نیز بحث های فراوانی وجود دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا