علی اکبر دهقان

پایگاه خبری یزدفردا "علی اکبر دهقان "کارشناس آثار تاریخی  و میراث فرهنگی"یاد داشتی که مطالعه می نمایید دل نوشته ای است به مناسبت افتتاح یک مسجد تازه تاسیس با سبک معماری سنتی ایران و اسلام در مرکز روستای تاریخی و گردشگری طزرجان یزد و در محدوده مرزی باغ شهرستانهای مهریز و تفت:

طزرجان یک روستای تاریخی که به نقل از منابع و گفته اساتید علم تاریخ دانشگاه یزد،نام آن برگرفته از یک بخش از کاخهای شاهنشاهی ایران در تخت جمشید است.

روستایی که در سایه سار شیرکوه و آبخوان یخچال طبیعی برفخانه،مامن اهالی طبیعت دوست یزد بیابانی بوده و علمای بزرگی چون آشیخ غلامرضا خراسانی را به نقلی طزرجانی دانسته اند و حوزه های علمیه فصلی تحت مدیریت خانواده های روحانی چون صدوقی،مدرسی  و احمدی ها ،هنوز بر تارک این روستا می درخشد.

محلات گوناگون اعم ار پاچنار،باغ بهشت،مستوفی،نصیری،لشگرگاه،مشیری،مزرعه علی،تل عاشقان،تل زرد،سلطان آباد و ...با مزارع وکشتخوانهای مختلف و محصولات بیابانی و سردسیری،به راستی گوشه دنجی از بهشت در آب و هواهی مرکزی ایران است.

آثار تاریخی چنین روستاهایی اگر چه به گفته مسافرین خارجی و سفرنامه نویس ها طعمه ندانم کارییهای برخی افراد  و گروهها شده و اندکی از آن باقی مانده ،ولی تتمه هم قابل ملاحظه اند!

چه کسی فکر می کرد ثبت مسجد جامع و شناسایی درخت کهنسال چنار در مرکز روستا باعث بروز یک روند متغییر ولی حافظ آثار تاریخی باشد،چراکه دغدغه اکثر دوستداران میراث فرهنگی،نابودی کامل بافت مرکزی روستا بود ،اما به یاری خداوند باوجود تغییر برخی المانها و معابر ،حداقل آثار یعنی مسجد و درخت چنار هنوز پابرجایند.

هم فکران و خوانندگان توجه داشته باشند که مسجد تاریخی طزرجان نمادی از وحدت جامعه اسلامی و در بردارنده حداقل هایی از دوران رواج تسنن و رونق تشیع است و این اثر و شبستان آن از دوران سلجوقی ملجاء مسلمین بوده است.

اکنون بر اساس کد ارتفاعی مسجد تاریخی،رعایت برخی مسایل حفاظتی بنا ، باکاربرد مصالح بوم آورد و طرحی سنتی –اسلامی یک مسجد با نیات خیرخواهانه بانی خوش فکر خود،نظارت میراث فرهنگی و معماران برگزیده تربیت یافته مکتب پیرنبا و آیت الله زاده شیرازی ها،آماده بهره برداری شده و این همه و همه نشان از نقش مثبت یک اثر تاریخی به عنوان یک المان تاثیر گذار است.

بنده به خودم،مردم شریف استان و روستاهای ییلاقی شیرکوه  مثل ده بالا و بنادک سادات تبریک میگویم و به نمایندگی از جوانان منتسب به این دیار ،خواستار آنیم که با همت اهالی و حمایت مسئولین از تخریب آثار کهن منطقه جلوگیری و تمهیداتی برای توسعه گردشگری-توسعه کار ، پیشرفت ، حفظ میراث طبیعی دیده و اجرا شود.    

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا