محسن اختياري

آن ترك پريچهره كه دوش از بر ما رفت                  از ما چه خطا ديد كه از راه خطا رفت

جنجالي كه در روزهاي اخير در اثر پخش يك آيتم طنز در برنامه محبوب فيتيله از تلويزيون بوجود آمد آنقدر گسترده شد كه نه تنها تمام فضاي رسانه اي كشور اعم از صدا و سيما و مطبوعات و فضاي مجازي را تحت الشعاع قرار داد بلكه عملا با واكنشهايي از جانب مردم و مسئولان و بويژه هموطنان آذري زبان كه موضوع را توهين به خود تلقي نمودند همراه شد و افزون بر آن ضمن عذرخواهي هاي مكرر دست اندركاران امر باعث بركناري برخي مسئولان مربوطه و ممنوعيت پخش اين برنامه گرديد .

البته موضوعي كه حائز اهميت است اينستكه قطعا توهين و نگاه منفي و مغرضانه به هر قوم و نژادي بخصوص هموطناني كه بخش عمده اي از مردم اين سرزمين را تشكيل مي دهند تحت هيچ شرايطي قابل توجيه و پسنديده نبوده و در صورت بروز هر گونه موردي مي بايست بصورت شاسيته و بايسته با آن برخورد نمود .

شكي نخواهد بود كه تمامي اقوام ساكن در اين مرز و بوم از ترك و لر و بلوچ گرفته تا گيلكي و تركمن و عرب و عجم كه همه قرنهاست با همدلي و اتحاد در كمال آرامش و احترام در كنار يكديگر زندگي مي كنند و همگي تحت لواي يك پرچم مقدس حافظ و نگهدار تماميت ارضي و تمامي ارزشها و سنتها و فرهنگ ملي ما مي باشند درخور كمال شايستگيها و احترامات بوده و مي بايست با هر گونه بي حرمتي و نگاه ناپاك به هر كدام از آنها با جدي ترين شيوه ها مقابله نمود .

وليكن در ماجراي اخير نكاتي درخور تامل است كه مختصرا به آن مي پردازيم ؛ همگي ما سالهاست كه با هنر آفريني و بخصوص حركات و نگاههاي انساندوستانه اين گروه هنرمند سرگرمي و شادي و پندآموزي را به فرزندانمان هديه داده ايم . از طرفي فعاليتهاي قابل توجه و بسيار زياد اين گروه در خصوص شاد نمودن دل دردمندان و آسيب ديدگان علي الخصوص كودكان معصوم اين كشور پهناور كه بعضا با سفرهاي طولاني و خسته كننده همراه بوده به اضافه حضور چشمگير آنان در اجتماعات و اقدامات خيرخواهانه و مراكز خيريه برهيچكس پوشيده نيست .

اما درخصوص اتفاق پيش آمده نيزمواردي هست كه اگر مورد نظر قرار گيرد شايد تا اندازه اي قضاوتها را با تلنگري همراه سازد ، از جمله اينكه اين موضوع بر همگان روشن است كه اين رخداد كاملا اتفاقي و سهوي بوده و قطعا هيچ عمدي دركار نبوده ، مضاف براينكه به هر تقدير انسان جايزالخطاست و اين امري محتمل است كه هر چه ميزان كار و فعاليتهاي يك فرد يا گروه بيشتر باشد احتمال بروز خطا و اشتباه هم افزايش خواهد يافت و در مورد اين گروه با توجه به دهها و شايد صدها نمايشي كه تا كنون اجرا نموده اند احتمال يك مورد اشتباه بسيار بالا مي رود .

از طرفي همگي ما شاهد بوده ايم كه ضمن عذرخواهيهاي مكرر مسئولين مربوطه ، هر چند سهوي بودن موضوع كاملا آشكار است ، وليكن برخوردهاي جدي با دست اندركاران اين مجموعه صورت پذيرفته است .

موضوع قابل توجه ديگر سوء استفاده هايي است كه بسياري كج انديشان و معاندان ممكن است از چنين موضوعات و فضاي بوجود آمده متعاقب آن بكنند ، آنچنانكه در برخي تجمعات اعتراضي ايجاد شده بعضا گروههايي سعي در منحرف نمودن موضوع و بهره برداري منفي از احساسات پاك مردمي در جهت اغراض كور و بعضا سياسي خود داشته اند ، هرچند با هوشياري و تيزبيني مردم و مسئولان راه به جايي نبرده اند ، علي ايحال همگي بايد هوشيار باشيم .

با توجه به جميع موارد اگرچه باز هم چنين پيش آمدهايي را غير قابل توجيه و غيرقابل دفاع مي دانيم ، وليكن تلاش و زحمات و مشقتهايي را كه اعضاي اين گروه هنرمند و دلسوز در طول تمامي اين سالها در جهت شاد نمودن و آموزش فرزندان اين مرز و بوم مقدس كشيده اند را نبايد ناديده بگيريم و با گذشت و سعه صدر باز هم با حضور و هنرمندي آنان سرگرمي و شادي را به فرزندانمان پيشكش نماييم .

به اميد فرداهايي بهتر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا