نشست هماهنگی برگزاری هفته فناوری نانو در استان یزد با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد و نمایندگانی از ستاد نانو در استان، دانشگاه‌های استان، صنعت و معدن و آموزش و پرورش، چهارشنبه ۲۰آبان‌ماه در دانشگاه یزد برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد در این نشست با بیان اینکه امیدواریم این برنامه‌ها فقط برای یک هفته نباشد بلکه شروعی برای تداوم یک موضوع مهم باشد تصریح کرد فناوری‌ها برای پیشرفت، توسعه و ادامه حیات استان تعیین‌کننده است.
دکتر سیدمحمدتقی المدرسی افزود: با توجه به برگزاری هفته فناوری نانو که از ۳۰آبان‌ماه تا ۵آذرماه جاری در استان برگزار می‌شود، تصمیم بر این شد که در این خصوص یک دبیرخانه‌ای تشکیل شود که بر فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود نظارت داشته و پیشرفت‌هایی که در این زمینه به دست می‌آید و نقشی که استان یزد و نخبگان استان می‌توانند ایفا کنند را رصد کند.

وی با اشاره به اینکه دکتر عباس بهجت عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد مسؤولیت دبیرخانه را به عهده گرفته است ابراز امیدواری کرد با انتخاب افراد شایسته بتوانیم این کمیته را بعد از برگزاری این هفته نیز فعال نگه‌ داریم. وی افزود: برگزاری اینگونه هفته‌ها برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی خوب است اما نباید یک کار متقطع باشد بلکه باید شروعی برای کارهایی که تداوم دارد، باشد.
به گفته وی در خصوص ستاد نانو حسنی که وجود دارد این است که توجه بسیار جدی شده به اینکه تلاش‌ها و تحقیقاتی که انجام می‌شود، منجر به تولید خدمات، کالاها و سرویس‌هایی که برای جامعه مفید است شود. به هرحال در علوم مهندسی نتیجه کارها و طرح و اثرش باید برای جامعه مشخص باشد.
دکتر المدرسی اظهار داشت: البته این بدین معنا نیست که ما در مورد پژوهش‌ها و کارهای بنیادی غافل باشیم آنها درواقع اساس و بنیان همه پیشرفت‌ها هستند اما باتوجه به اینکه در این مرحله باقی نمانیم و این چرخه کامل شود و این تلاش‌ها به خدماتی که برای جامعه ارزشمند باشد تبدیل شود بسیار اهمیت دارد و ستاد نانو در این زمینه بسیار فعال بوده است هم در حمایتی که از پایان‌نامه‌ها داشته و هم حمایتی که از صنعت داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد در استان بیشتر بتوان از این امکاناتی که وجود دارد استفاده کرد و با تشکیل کارگروه‌هایی در محورهای دیگر فناوری که برای استان یزد اولویت دارد، شوراهای پژوهشی را تقویت کرد. وی افزود: ستاد نانو می‌تواند در این زمینه الگوی مناسبی برای بقیه این کارگروه‌ها باشد.
در ادامه دکتر عباس بهجت عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد و دبیر برگزاری هفته فناوری نانو در استان یزد گفت: در جلسه گذشته هماهنگی برگزاری هفته فناوری نانو در استان که در استانداری برگزار شد، مقرر شد یک دبیرخانه تشکیل شود و تصمیم بر آن شد که این دبیرخانه در حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه یزد مستقر شود. 
وی هدف از برگزاری هفته فناوری نانو را معرفی قابلیت‌ها و فعالیت‌هایی که در زمینه نانو انجام می‌شود و امکان به‌کار بردن آنها در صنعت عنوان کرد و افزود: برگزاری این هفته در سه حوزه دانشجویی، دانش‌آموزی و صنعت پیشنهاد شده است که عمده نظر ستاد حوزه نانو این است که باتوجه به اهمیت استان یزد و صنعتی بودن آن، معرفی و امکان به‌کارگیری فناوری نانو در صنعت، کشاورزی و... است.
دکتر بهجت افزود: هفته فناوری نانو در استان در شش روز از ۳۰ آبان‌ماه تا ۵ آذرماه جاری در استان برگزار می‌شود. از جمله برنامه‌هایی که پیشنهاد شده است، برگزاری همایش‌های مختلفی توسط کارشناسان صنعت، همایش‌های ترویجی در دانشگاه‌ها، سمینارها و سخنرانی‌های تخصصی، بازدید و ... است.
شایان ذکر است در این نشست حوزه‌های ذی‌ربط برنامه‌های پیشنهادی خود را برای برگزاری این هفته مطرح کردند تا به یک نقطه مشترک برسند و تقسیم وظایف صورت گیرد.

"افراد حاضر در این صفحه"

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا