یزدفردا:در حالی که هر روز، از گوشه و کنار، اخباری از بحران آب در استان یزد در رسانه‌ها منتشر می‌شود چشمها به موفقیت پروزه عظیم مجتمع فرهنگی، تفریحی و توریستی کوثر یزد دوخته شده است تا عواید و درآمد ناشی از آن، شاید بتوان راهگشا و تسریع کننده طرح های مختلف انتقال آب به استان یزد باشد.

به گزارش روزنامه بشارت‌نو، در حالی که سالانه حدود سیصد میلیون مترمکعب اضافه برداشت منجر به بیلان منفی شدید سفره‌های آب زیرزمینی استان یزد گردیده، این برداشت بی‌رویه، باعث شده است تا از کیفیت آب نیزکاسته شود. این میزان کاهش آب های زیر زمینی به این معنی است که هر پنج سال، به اندازه ذخیره آب سد زاینده رود از حجم آبهای زیرزمینی کم می شود. اما این بحران و فاجعه عظیم از آن جهت که در زیر زمین رخ می دهد و قابل مشاهده نیست مورد توجه عمومی قرار نمی گیرد. در شرایطی که وضعيت كنوني آب استان یزد بشدت بحراني به نظر می‌رسد تحقق مجتمع عظیم گردشگری کوثر یزد در محور یزد به تفت و درآمد ناشی از آن، یکی از مهم‌ترین تدابیر مدیریت ارشد استان یزد برای تامین بخشی از هزینه‌های هنگفت انتقال آب به یزد محسوب می‌شود. 

مراحل تکمیل و اجرای مجتمع بزرگ فرهنگی، تفریحی و گردشگری کوثر یزد رفته رفته طی و این پروژه عظیم و کم نظیر کشوری، به روزهای حساس خود نزدیک می‌شود. یکی از مهم‌ترین نیازهای این مجتمع برای شروع و توسعه فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز واحدهای باغ‌ویلایی، تامین زیرساختهایی همچون آب و برق در این مجتمع است. پس از حل و فصل موضوع معارضین محله‌ای پساب فاضلاب یزد، سرانجام کار لوله‌کشی بیش از 30 کیلومتر از خط انتقال پساب به محل زمین‌های دو هزار هکتاری به پایان رسیده و با پایان مراحل ساخت تصفیه‌خانه تکمیلی، مسئله بهره برداری از پساب محقق خواهد شد. آبی که قرار است زمینه‌ساز ایجاد بیش از 1200 هکتار فضای سبز در شهر یزد شده و چالش نگران کننده کمبود سرانه فضای سبز استان و خشکی بی‌سابقه بسیاری از باغات شهری و محله‌ای یزد را جبران نماید.

در حالی که همه مراحل بهره‌برداری از پساب در مجتمع گردشگری کوثر یزد به پایان رسیده، موضوع تصفیه‌ تکمیلی این آب، که به گفته کارشناسان امر، کیفیت پساب را به کیفیت آب شرب نزدیک کرده و همه مسائل زیست محیطی آن را مرتفع می‌سازد، آخرین مرحله از این پروژه سنگین به شمار می‌آید. ایجاد تصفیه خانه تکمیلی که به نظر، کاری خلاقانه و جدید بوده و برای اولین بار در سطح کشور اجرا خواهد شد به دو شرکت ساب نیرو و مهاب قدس سپرده شده است تا با دقت و سرعت لازم، آخرین حلقه از شبکه آبرسانی برای فضای سبز مجتمع کوثر یزد را به پایان برسانند. بر اساس برآوردهای اولیه، اجرای این طرح نو و عظیم در حوزه تصفیه آب فاضلاب، بالغ بر 140 میلیارد ریال هزینه در پی دارد که موسسه کوثر یزد، برای رفع هرگونه شائبه در بهره برداری از پساب در زمین‌های کوثر و ارائه کاری باکیفیت در سطح استان و کشور، هزینه اجرای آن را متقبل شده است. البته از یاد نباید برد که تامین آب شرب مجتمع نیز پیش از این نیز از طریق عقد قراردادهای لازم با شرکت آب و فاضلاب یزد قطعی شده که انشعابات آن در زمان مقرر به متقاضیان واگذار خواهد شد. 

 اما نگرانی اینجاست که تا زمان تامین آب و انتقال پساب به زمینهای کوثر، صاحبان زمین‌ها چگونه باید نسبت به انجام ساخت و ساز و یا تامین آب فضای سبز خود اقدام نمایند؟! مدیرعامل موسسه کوثر یزد در پاسخ به این سئوال با بیان این که موسسه کوثر به تمامی تعهدات خود مطابق با قرارداد فی‌مابین پایبند است می‌گوید: طبق تعهد ما به مردم شریف استان، مجتمع فرهنگی، تفریحی و گردشگری کوثر از نظر برند اجتماعی، برند تجاری و برند کیفیت در بهتربن سطح اجرا خواهد شد تا این مجموعه نه تنها بتواند کمکی برای تامین هزینه‌های هنگفت انتقال آب به استان باشد بلکه آبرو و اعتباری برای یزد بیافریند. "سیدعلیرضا نبوی زاده" با بیان این که در هیچ مرحله‌ای از اجرای این مجتمع عظیم، کیفیت فدای سرعت نخواهد شد می‌گوید: کلیه مالکین زمین‌هایی که به تعهدات خود در قراردادهایشان عمل نموده و زمین‌های خود را به صورت کامل تحویل گرفته‌اند، می توانند روند ساخت و ساز و اجرای فضای سبز خود را مطابق با تیپ‌های تعریف شده با خیالی آسوده عملیاتی کنند و موسسه کوثر یزد تا زمان رسیدن پساب به زمین‌های مذکور، آب مورد نیاز مالکین را تامین خواهد کرد. وی با بیان این که موسسه کوثر از آغاز روند ساخت و ساز و ایجاد فضای سبز در زمین‌ها استقبال خواهد کرد از افرادی که تمایل به شروع فعالیت خود در زمین‌های واگذاری شده دارند خواست تا با مراجعه به موسسه کوثر یزد از شرایط و نحوه همکاری موسسه با آنان آگاهی یابند. براساس اعلام این موسسه، زمین‌های واگذار شده در فاز یک، آماده تحویل به خریدارانی است که به کلیه تعهدات مالی خود عمل کرده باشند.

مسئله دیگر در رابطه با تامین آب مجتمع کوثر یزد، پایان احداث مخازن آب این مجتمع است. احداث مخزن ذخیره آب 5 هزار مترمکعبی با اعتباری بالغ بر 33 میلیارد ریال با هدف ذخیره پساب انتقالی از تصفیه‌خانه فاضلاب و پمپاژ آن به مخزن اصلی بالا دست، احداث مخزن 5 هزار مترمکعبی اصلی ذخیره پساب با اعتباری بالغ بر 16 میلیارد ریال و همچنین احداث مخزن 5 هزار مترمکعبی ذخیره آب شرب باغشهر و خط انتقال آن نیز با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد ریال به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری شده است.

اما موضوع دیگری که در حوزه زیرساخت از اهمیت بالایی برخوردار است تامین برق مجتمع کوثر است. پروژه برق رسانی مجتمع کوثر برای اولین بار در استان به لحاظ حجم اجرا، به صورت تماما زیر زمینی و به طول 80 کیلومتر اجرا شده و عملا در این مجتمع شاهد حضور تیرهای برق برای برق رسانی به واحدهای و مراکز مختلف نیستیم.  

درحال حاضر، روشنایی میادین، بلوار ورودی و خیابانهای این پروژه به بهره‌برداری رسیده و در حقیقت موسسه کوثر یزد بر اساس تعهدات خود، مسئله تامین برق این مجتمع گردشگری را به پایان رسانیده است و این مجتمع دو هزار هکتاری در خصوص زیرساخت برق، با مشکلی مواجه نیست.

اعتبار تخصیص یافته برای این پروژه برق رسانی نزدیک به 100 میلیارد ریال است. اگرچه خداحافظی با تیرهای برق در این پروژه عظیم عمرانی موجب افزایش هزینه ها گشته است اما تلاش برای تبدیل مجتمع گردشگری کوثر یزد به پروژه‌ای پیشرفته و برخوردار از متدهای روز جهانی منجر به آن شده تا مسئولان موسسه کوثر یزد با استفاده از توان پیمانکاران موفق در این عرصه، اقدام به اجرای کابلکشی زیرزمینی برق در این مجتمع دو هزار هکتاری کنند.

لازم به یادآوری است که این طرح جدید، ضمن آن که منجر به کاهش تلفات برق خواهد شد به کاهش تلفات انرژی نیز کمک شایانی خواهد کرد. توسعه شبکه های برق زیر زمینی علاوه بر دستاوردهای زیست محیطی دارای مزیت های اقتصادی بوده و با توسعه شبکه‌های انتقال برق در زیرزمین هزینه تعمیر و نگهداری هم به حداقل کاهش می یابد.

به هر روی، با تحقق مجموعه‌ای مدرن، ضمن ایجاد محیطی شاداب در بخش گردشگری و تفریحی یزد و کمک به اشتغال‌زایی و افزایش سرانه فضای سبز استان، درآمد ناشی از آن، پروژه‌ها و طرحهای انتقال آب به یزد را تسریع بخشیده و تسکین دهنده بخشی از آلام غمبار ناشی از خشکسالی‌های پی در پی باشد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا