یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"پلیس استان یزد : عوارض مصرف شیشه به قدری وحشتناک است که در حقیقت عوارض مصرف هرویین و یا قوی ترین مخدرهای سنتی در مقابل آن بسیار ضعیف هستند .

 یكی از انواع موادمخدر كه امروزه از مواد نسبتاً پر مصرف می‌باشد، آیس ، شیشه یا كریستال است. وجه تسمیه این ماده‌مخدر این است كه این ماده در بعضی حالات ، شكل ظاهری آن شبیه خرده شیشه است و یا تكه‌های كوچک یخ ، اما بیشتر به صورت دانه‌های‌ریز است.

تحقیقات نشان می‌دهد كه مهمترین تركیب این ماده‌مخدر آمفتامین است. سابقه تولید و مصرف آمفتامین به قبل از جنگ جهانی دوم می‌رسد و در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان یك داروی مؤثر در رفع افسردگی سربازانی كه مشغول جنگ بودند و یا نیروهایی كه قرار بود چندین شبانه‌روز را به صورت پیوسته به نبرد مشغول باشند و فرصت استراحت نداشتند برای بالا بردن سطح انرژی آنان استفاده می‌شد.

با گذشت زمان و مشخص شدن عوارض خطرناك این ماده و اعتیاد به آن ، كاربرد این ماده به عنوان دارو به تدریج كنار گذاشته شد اما سوداگران و تولیدكنندگان موادمخدر ، استفاده از این ماده را در تهیه موادمخدر جدید در دستور كار خود قرار دادند.

برای مصرف شیشه ابزار مخصوص وجود دارد كه به آن پایپ(Pipe)گفته می‌شود و شبیه یك چپق شیشه ای است. نشئگی حاصل از مصرف این ماده تقریباً شبیه هیچ مادمخدر دیگری نیست. عوارض مصرف این ماده ، بسیار خطرناك و سنگین است
مصرف‌كنندگان این ماده در دفعات اولیه مصرف، گاه تا 72 ساعت نمی‌خوابند. در این مدت، سطح انرژی بسیار بالا، توهم شدید و خیره شدن به یك نقطه خاص برای چندین ساعت و همینطور رفتارهای بی‌پروا، از حالات نشئگی این ماده محسوب می‌شود.

پس از بین رفتن اثر این ماده، شخص مصرف‌كننده طوری احساس خستگی و كوفتگی می‌كند كه ممكن است حدود 48 ساعت یا 2 شبانه‌روز به صورت پیوسته خواب باشد و پس از بیداری سر دردهای شدید ، بی‌قراری ، لرزش و حركات غیرعادی اعضاء بدن مثل دست و سر از حالات آن است.

مصرف‌كنندگان شیشه برای از بین بردن این حالت معمولاً دوباره مصرف می‌كنند و مانند سایر موادمخدر فرایند اعتیاد آغاز می‌شود و پس از مدتی مصرف‌كننده شیشه تبدیل به یك معتاد تمام‌عیار می‌شود كه البته با مصرف‌كنندگان سایر موادمخدر مثل تریاك و حتی هرویین بسیار تفاوت دارد. عوارض مصرف شیشه را در طول چندماه ، حتی مصرف هرویین در طول چندین سال به وجود نمی‌آورد.

عوارض مصرف شیشه:

عوارض مصرف شیشه به قدری وحشتناک است که حقیقتاً هرویین و یا قوی ترین مخدرهای سنتی در مقابل آن بسیار ضعیف هستند .

مصرف‌كننده شیشه در حالت خماری، دست به حركات جنون‌آمیزی می‌زند كه شاید از دیوانگان زنجیری هم سر نزدند. از مهمترین عوارض طولانی مدت مصرف شیشه كه معمولاً بعد از گذشت كمتر از 6 ماه مصرف خود را نشان می‌دهد اختلال شدید در عملكرد دریچه پروستات است كه معمولاً ادرار و اسپرم با هم دفع می‌شوند.

آسیب‌های شدید كبدی و جوش‌های صورت ، ایجاد عفونت در دستگاه گوارش، خصوصاً روده ها، كوچك شدن بیضه‌ها به همراه درد شدید و تضعیف قوای جنسی از دیگر عوارض این ماده ‌مخدر خطرناك است.

توهمات شیشه به گونه ای است که بیان آن ها کار ساده ای نیست ، باورکردنی نیست . شیشه‌ای‌ها پس از گذشت مدتی از مصرف شیشه شدیداً بدبین می‌شون ، همه مردم را دشمن خود می‌دانند، فکر می‌کنند سیستم‌های امنیتی از کا ، گ ، ب گرفته تا سی، آی، ای، همه دنبال آن ها هستند ، تصور می‌کند در همه جا مشغول پاییدن او هستند ، حتی در خانه اش ابزار مراقبت کار گذاشته‌اند، به نزدیک نرین افراد خانواده خود شدیداً بدبین می‌شود، بدبینی که قابل گفتن نیست.

اگر متاهل باشد به همسر خود بدبین می‌شود حتی فکر می‌کند که فرزندانش متعلق به او نیستند، وقتی با او صحبت می‌کنند هرگز حاضر نیست حرف و صحبت دیگران را بپذیرد و تایید کن، فکر می‌کند همه اشتباه می‌کنند، همه دنیا اشتباه می‌کنند و فقط اوست که درست فکر می‌کند، یکی از تفکرات جالب شیشه ای ها این است که فکر می‌کنند از زمانی که مصرف کننده شیشه شده‌اند بسیار پیشرفت کرده‌اند و تبدیل به انسان‌های دانایی شده‌اند و چیزهایی را می‌فهمند که دیگران نمی‌فهمند.

هرگز خود را معتاد نمی‌دانند، مصرف کنندگان تریاک را بسیار بی کلاس می‌دانند و اگر مثلاً به آنها گفته شود که به جای شیشه تریاک مصرف کنند که این عوارض را ندارد، عصبانی می شوند و می گویند: تریاک ! من تریاک مصرف کنم!

متأسفانه در صحبتهای عامیانه گفته می‌شود كه شیشه چون مرفین ندارد پس اعتیاد هم ندارد. چقدر این نگرش اشتباه ؛ غلط و گمراه کننده است. این نگرش که فقط مواد مرفین دار و یا مواد بر گرفته از خانواده تریاک اعتیاد آور هستند و بقیه مواد که صناعی هستند و مرفین ندارند، اعتیاد آور نیستند، دنیا را گمراه کرده است.

نتیجه تحقیقات علمی:

هر ماده ای كه مصرف آن انسان را از تعادل طبیعی خارج كند مستقیماً روی سیستم تولیدكننده مواد شبه‌افیونی و ضددرد در سیستم عصبی اثر می‌گذارد و باعث تخریب آن ها می‌شود.

طیف تركیبات مواد شبه‌افیونی كه در جسم انسان تولید می‌شود به قدری گسترده و ناشناخته است كه به غلط تصور می‌شود فقط مرفین یا مشتقات آن روی آن اثر می‌گذارد هرچند همین موضوع را هم بسیاری نمی‌دانند اما تحقیقات كاربردی با قدرت و اطمینان این موضوع را ثابت كرده است كه كلیه موادی كه انسان را از حالت تعادل طبیعی خارج می‌كند، شامل هرویین، تریاك، شیره، الكل، حشیش، كراك، شیشه، اكستازی، قرص‌های خواب، آرامبخش و ضدافسردگی، دیفنوکسیلات، ترامادول، بروفن و حتی استامینوفن، كه بدون تجویز پزشك مصرف گردد نیز مستقیماً روی این سیستم اثر می‌گذارند و باعث تخریب آن می‌شوند

یكی از انواع مواد شبه افیونی یا واسطه های شیمیایی سیستم عصبی که شدیداً بر اثر مصرف شیشه آسیب می بیند و تولید آن دچار اختلال می شود، سروتونین است که مستقیماً در خلق و خوی ما اثر گذار است. شیشه یك ماده مخدر بسیار قوی و خطرناك است و اعتیاد آن در مقایسه با مواد مخدر شناخته شده نظیر تریاك و هروئین بسیار سنگین‌تر و خطرناكتر است.

منبع: اینترنت

تهیه و تنظیم : مركز اطلاع رسانی معاونت اجتماعی پلیس یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا