همایش پاسداشت آب و قنات با حضور صاحب نظران ، اندیشمندان و پژوهشگران در محل خانه فرهنگ دکتر محمد علی اسلامی ندوشن برگزار شد.

هدف از برگزاری این همایش پاسداشت آب و قنات ، بازشناسی سیستم قنات ، حفظ و انتقال تجربیات و فن آوری آن و سایر سازه های تاریخی آبی اعلام شد.

رئیس مرکز ملی باوری ابرهای استان یزد در این همایش هم نقش آب و قنات را در امنیت غذایی یاد اور شد و گفت: امنیت غذایی در گرو امنیت آب می باشد.

مهدی جوادیان زاده مقنی ها ، میراب ها و دشتبان ها را دارای تجربیات گرانبها در زمینه آب و قنات دانست و از آنها به عنوان خبرگان قنات یاد و بر انتقال این تجربیات به نسل های آینده تاکید کرد.

وی قنات را پایدار ترین میراث فرهنگی گذشتگان و پیشینیان دانست و گفت: قنات توانسته در برابر خشکسالی ، سیل و زلزله، پایداری خود را حفظ کند .

وی اضافه کرد: باید تلاش شود تا پایداری قنات همچنان حفظ شود؛ چرا زندگی و حیات ما بستگی حیات قنات دارد.

رئیس پیشین مرکز بین المللی قنات استان یزد هم با قدردانی از متولیان برگزاری همایش آب و قنات ندوشن برگزاری آن را گامی موثر برای حفاظت از میراث گذشتگان و پیشینیان عنوان کرد و گفت: باید برای افرادی که در گذشته در زمینه استحصال و مدیریت منابع آبی تلاش کرده اند ارزش و احترام قائل شویم .

علی اصغر سمسار یزدی افزود: همایش آب و قنات ندوشن بعد از مشهد برای دومین بار در سطح کشور برگزار می شود و امروزه ضرورت توجه به آن بیش از گذشته احساس می شود.

وی دانش قنات را دانش بومی توصیف کرد و گفت: دانش قنات، دانش دانشگاهی و تحصیلات عالی نیست ؛ بلکه دانش شفاهی است که نسل به نسل منتقل شده و امروز باید مستند سازی شود.

وی با انتقاد از اینکه در کشور ما به دانش بومی قنات کمتر توجه شده و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به این دانش بیشتر بهاء می دهند غنای فرهنگی کشورمان را خوب برشمرد و تصریح کرد: در این گونه کشورها قنات هماهنگ ترین سیستم با طبیعت شناخته شده؛ لذا به آن توجه زیادی می شود.

وی وجود تعداد زیادی قنات در استان یزد با قدمت بیش از یکهزارسال را یاد آور شد و خاطر نشان کرد: با توجهی که به بحث قتات خواهد شد امیدواریم تعدادی از قنات های استان در فهرست ثبت سازمان جهانی یونسکو قرار گیرد.

وی همچنین از قنات ندوشن به عنوان یک سرمایه استحصال آب برای اهداف کشاورزی و دامداری عنوان کرد.

یک پژوهشگر تاریخ آب و قنات استان یزد نیز از ندوشن به عنوان شهر کهن و باستانی یاد کرد که قنات آن سالها زنده است و آب آن از میان بافت قدیم آن عبور می کند و به زندگی مردم حیات ، طراوات و شادابی بخشیده است.

' عبدالعظیم پویا ' گفت: آب و قنات پشتوانه فرهنگی دارد و در پس آن فکر و اندیشه و سازندگی نهاده شده است.

وی آب و قنات را مایه حیات و آبادانی هر منطقه دانست و گفت: قنات مردم را در در یک نقطه اسکان می داده و زندگی اجتماعی را بنا می کرده است.

یک مدارس دانشگاه هم در این همایش گفت: قنات یکی از پایدار ترین سازه های فنی در زمینه تامین آب در کشور ماست که همواره با مدیریت مردمی اداره می شود.

' علی اکبر جعفری ' افزود: قنات نه تنها کارکرده تامین آب داشته ؛ بلکه نیازهای اقتصادی مبتنی بر اقتصاد کشاورزی را نیز تامین می کند و از کارکرد های فرهنگی و اجتماعی نیز برخوردار است.

وی قدمت بالای قنات ندوشن را یاد آور و خواستار احیای سازه های در مسیر قنات شامل آب انبارها ، حمام ها و آسیاب های آبی شد و گفت: این امر در جذب توریسم نقش بسزایی دارد.

در این همایش با اهدای تندیش همایش از مقنی ها ، میراب ها و دشتبان های ندوشن که میراث داران و نگاهبان آب و آبادانی در این دیار بوده اند تجلیل به عمل آمد و از احیاء گران آب و صیانت از این مایه حیاتی تقدیر شد.

این همایش به همت سازمان مردم نهاد اندیشه روشن ندوشن و با همکاری بخشداری ، شهرداری و جهاد کشاورزی ندوشن به مدت یک روز برگزار شد.

قنات تاریخی ندئوشن به عنوان شاهرگ بافت تاریخی این شهر مربوط به دوره ایلخانی است و چهار کیلومتر و 200 متر طول دارد و در سال 89 در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است.

این قنات در مدار 14 روز به دو هزار و 770 واحد تقسیم شده است که هر واحد 7 دقیقه است و یک ' جره ' و یا ' سبو' نام دارد که 925 جره آن وقفی است.

 عکس "احمد جعفری ندوشن




سایت خبری یزد فردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا