مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: از 8.7 میلیون هکتار اراضی آبی کشور 3.2 میلیون هکتار اراضی پایاب سدها و شبکه‌ها و 5.5 میلیون هکتار اراضی پایاب چاه‌ها، چشمه‌ها، قنات‌ها و منابع آبی کوچک است که تا امروز یک میلیون و 430 هکتار از این اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

به گزارش  وزارت جهاد کشاورزی ، عباس زارع با بیان اینکه طبق قانون تا 85 درصد هزینه‌های مربوط به تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری را باید دولت تأمین کند، افزود: از اعتبار هزار و 300 میلیارد تومانی اختصاص یافته به این طرح در بودجه سال 93 حدود 47 درصد محقق شد در صورتی که پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها 72 درصد بود.

زارع اظهار داشت: از هزار و 217 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده به طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی به سیتم‌های نوین آبیاری در قانون بودجه سال 94 تا امروز 5 درصد اعتبار تخصیص یافته است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال جاری حدود 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: اولویت‌بندی وزارت جهاد برای تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری وضعیت منابع آب‌‌های زیرزمینی و شاخص خشکسالی منطقه است.

زارع با اشاره به تعامل خوب دستگاه‌های مختلف آب و کشاورزی بیان داشت: فقدان میزان آب مصرفی در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت یکی از چالش‌های مهم در برنامه‌ریزی است که حتما باید در برنامه ششم محور اهداف قرار گیرد.

وی افزود: مشخص شدن میزان منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف مخصوصا کشاورزی، برنامه‌ریزی را دقیق‌تر کرده و مدیریت مصرف کارایی را افزایش می‌دهد.      

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: مجهز شدن هر هکتار زمین کشاورزی به سامانه نوین آبیاری منجر به کاهش 4 هزار و  400مترمکعبی آب در هر هکتار می‌شود.

زارع با اشاره به برنامه 10 ساله وزارت جهاد برای تجهیز کل اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری، گفت: از 609 دشت موجود کشور با توجه به شرایط آب و خاک سیستم آبیاری هر منطقه باید مختص خودش باشد و نمی‌توان یک نسخه را برای همه مناطق با شرایط اقلیمی متفاوت در نظر گرفت.

وی افزود: در موافقتنامه‌ای که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشته‌ایم پیشنهاد شده تا 7 درصد اعتباراتی که به برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اختیار بهره‌برداران قرار می گیرد برای مطالعه و طراحی شیوه‌های نوین در مناطق صرف شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: اراضی پایاب چاه‌ها، قنوات و چشمه‌ها معمولا اراضی خرد و پراکنده هستند،بنابراین پیشنهاد داده شده تا وزارت جهاد به صورت پایلوت تجمیع آب را در چاه‌های خرد و پراکنده انجام دهد.

وی با بیان اینکه برای طرح تجمیع چاه‌های خرد و پراکنده سیاست تشویقی در نظر گرفته شده، افزود: برای افرادی که رضایت به تجمیع چاه‌های خرد می‌دهند تا سقف 85 درصد هزینه سیستم‌های نوین آبیاری را به آنها پرداخت می‌کنیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا