وزرای نیرو، اقتصاد، امور خارجه، آموزش و پرورش، علوم، تعاون کار و رفاه اجتماعی، نفت، دادگستری و جهاد کشاورزی هفته آینده به کمیسیون‌های تخصصی مجلس جهت پاسخ به سئوالات تعدادی از نمایندگان یا برگزاری جلسات هم اندیشی و بررسی موضوعات خاص کمیسیون‌ها می‌روند.

13 کمیسیون تخصصی و 5 کمیسیون خاص مجلس هفته آینده جلساتی را برگزار می‌کند که دستور کاری آنها به شرح زیر است:

**بررسی گزارش فساد در فوتبال در کمیسیون اصل 90

برگزاری نشست عمومی کمیسیون اصل 90 برای بررسی گزارش فساد در فوتبال به منظور قرائت از تریبون مجلس در دستور کار کمیسیون اصل 90 قرار دارد.

همچنین این کمیسیون نشست مشترکی با وزیر نیرو و معاونینش جهت استماع گزارش اقدامات پیرامون برنامه‌های اعلامی در زمان رای اعتماد و سایر مسائل مرتبط با وظایف کمیسیون با پرونده‌های مطروحه برگزار می‌کند.

کارگروه ویژه کمیسیون اصل 90 نیز به برگزاری جلسه مبارزه با زمین خواری کمیسیون با مسئولان مربوطه درباره‌ تغییر کاربری اراضی تحت عنوان باغ‌شهر می‌پردازد.

**طیب نیا و سراج در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی

کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی هفته آینده ضمن بررسی گزارش تشکیل جلسات شورای گفت‌وگو در مراکز استان‌ها با حضور وزیر اقتصاد، بررسی ماده 45 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، لزوم تهیه طرح استفساریه ماده 24 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و آیین نامه‌های اجرایی قانون رفع موانع تولید را با حضور سراج رئیس سازمان بازرسی مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

بررسی مجدد طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی و مباحث مربوط به ساختار اداری مجلس در دستور کار کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی قرار دارد.

همچنین کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح حمایت از احیاء و مرمت بافت‌های فرهنگی - تاریخی و توانمندی ساکنین و مالکین آنها نیز در جلسه‌ای به ادامه بررسی این طرح می‌پردازد.

کمیسیون مشترک ساماندهی خدمات رسانی به روستاها نیز بررسی کلیات طرح الحاق موادی به قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه‌ تعیین آنها و اصلاحات بعدی را با حضور طراحان و دستگاه‌های مربوطه در دستور کار دارد.

**ربیعی در کمیسیون اجتماعی

کمیسیون اجتماعی نیز در جلسات هفته آینده خود بررسی طرح پرداخت حق فوق‌العاده ماموریت سفرهای خارج از کشور مقامات و کارکنان دولت و طرح یک فوریت الحاق یک تبصره به ماده 117 قانون مدیریت خدمات کشوری را در دستور کار دارد.

همچنین قرار است ربیعی وزیر کار جهت پاسخگویی به سئوالات 7 نماینده مجلس شامل عیسی زاده، عبدی، علی محمدی، حسینی، خجسته، ارباب و طلا در کمیسیون اجتماعی حاضر شود.

** طیب‌نیا در کمیسیون اقتصاد

انتخاب عضو ناظر در شورای رقابت و انتخاب هیات رئیسه تحقیق و تفحص در خصوص سهام عدالت در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

همچنین این کمیسیون ضمن برگزاری جلسه کارگروه طرح صدور چک، نشست مشترکی را با فرماندهی و معاونین پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء جهت استماع گزارش عملکردی آنها برگزار می‌کند.

طیب‌نیا وزیر اقتصاد نیز جهت پاسخگویی به سئوال 11 نماینده مجلس شامل هاشمی، جراره، دهقان، صادقی، حقیقت‌پور، افضلی‌فرد، کائیدی، دامادی، اسداللهی، زمانیان و ندیمی در کمیسیون اقتصادی حاضر می‌شوند.

** بررسی مشکلات جایگاه‌داران پمپ بنزین در کمیسیون انرژی

کمیسیون انرژی مجلس در جلسه هفته آینده به بررسی اثرگذاری پرسش مهر پانزدهم رئیس‌جمهور در خصوص فرهنگ‌سازی کاهش مصرف آب با حضور معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش، مدیر منابع آب وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس می پردازد.

بررسی مشکلات جایگاه‌داران پمپ بنزین با حضور مسئولان و کارشناسان وزارت نفت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و ریاست کانون‌ انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران پمپ بنزین در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

بررسی گزارش شرکت دانش بنیان پویا غرب در خصوص توربین‌های بادی با حضور مسئولان وزارت نیرو و مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین بررسی مزایای بازیافت آسفالت با حضور مسئولان و کارشناسان وزارت‌خانه نفت و راه و شهرسازی، شهرداری تهران و مرکز پژوهش‌ها در دستور کار دو کارگروه امور نیرو و نفت و گاز و پتروشمی کمیسیون انرژی قرار گرفته است.

همچنین اعضای کمیسیون انرژی آخر هفته آینده از پروژه‌های وزارت نیرو در استان چهارمحال و بختیاری بازدید به عمل می‌آورند.

** رئیس سازمان بهزیستی در کمیسیون برنامه و بودجه

رئیس و معاون سازمان بهزیستی جهت ارائه گزارش عملکرد، برنامه‌ها و مشکلات و اعتبارات سازمان به کمیسیون برنامه و بودجه می‌آیند.

رسیدگی به جزییات لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه کشور و دعوت از مسئولان جهت ارائه گزارش مربوط به مطالبات ارزی از دیگر موارد کاری کمیسیون برنامه و بودجه است.

** بررسی وضعیت بهداشتی زندان‌ها در کمیسیون بهداشت و درمان

کمییسون بهداشت و درمان هفته آینده میزبان معاون بهداشتی و درمان وزارت بهداشت، جهت ارائه گزارش در خصوص بررسی وضعیت بهداشتی و درمانی زندان‌های کشور با حضور مسئولان درمانی سازمان زندان‌ها، بررسی راهکارهای جلوگیری از افزایش یبماران ژنیتیکی در کشور و نحوه پذیرش بیماران در بیمارستان‌های معین است.

همچنین این کمیسیون ضمن بررسی طرح نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی، لایحه تصویب اصلاحات ضمائم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

استماع گزارش رئیس سازمان دامپزشکی و مسئولان وزارت بهداشت در مورد بررسی بیماری‌های مشترک بین دام و انسان، علت شیوع بیماری آنفولانزای مرغی در کشور و اقدامات انجام شده و برررسی مشکلات ناظرین بهداشتی در سازمان دامپزشکی از دیگر موارد کمیسیون بهداشت به شمار می‌آید.

** بررسی ایرادات شورای نگهبان در مورد طرح استانی شدن انتخابات در کمیسیون شوراها

کمیسیون شوراها هفته آینده به بررسی ایرادات شورای نگهبان در خصوص طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس می‌پردازند. همچنین این کمیسیون میزبان رئیس سازمان ثبت احوال جهت ارائه برنامه است.

بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و بررسی لایحه حفاظت از خاک نیز در دستور کار کمیسیون شوراها قرار گرفته است.

** بررسی مشکلات شرکت فولاد بهمن مازندران در کمسیون صنایع

کمیسیون صنایع هفته آینده به بررسی طرح اصلاح ماده 3 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی می‌پردازد.

بررسی مشکلات شرکت فولاد بهمن مازندران، مشکلات مبتلابه واحدهای تولیدی و رسیدگی به دو لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی بوشهر، و لایحه حفاظت از خاک در دستور کار کمیسیون صنایع قرار دارد.

** زنگنه در کمیسیون عمران

کمیسیون عمران هفته آینده نشست مشترکی با وزیر نفت به منظور هم اندیشی و بررسی فعالیت‌های عمرانی وزارت نفت برگزار می‌کند.

بررسی لایحه تصویب اصلاحات ضمائم کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها و بررسی نحوه اجرای بند ی تبصره 2 قانون بودحجه 94 در مورد نحوه توزیع قیر رایگان عمران شهری و روستایی در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است.

اعضای کمیسیون عمران نیز آخر هفته بازدید از امور عمرانی جنوب کرمان را خواهند داشت.

کارگروه نظام فنی و اجرایی کمیسیون عمران نیز به بررسی کارشناسی سئوال زاهدی نماینده کرمان از وزیر راه می‌پردازند.

کارگروه حمل و نقل این کمیسیون نیز بررسی کارشناسی تقاضای تحقیق و تفحص از شرک ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور را در دستور کار دارد.

** بررسی طرح اداره صدا و سیما در کمیسیون فرهنگی

کمیسیون فرهنگی هفته آینده به بحث و بررسی پیرامون طرح اداره سازمان صدا و سیما با حضور رئیس این سازمان می پردازد.

همچنین این کمیسیون جلسه مشترک رسیدگی به طرح حمایت از احیا و مرمت بافت‌های فرهنگی - تاریخی و توانمند سازی مالکین و ساکنین آنها را در دستور کار قرار دارد.

کاگروه هنر، رسانه و گردشگری این کمیسیون نیز به بررسی طرح اصلاح قانون تاسیس و نحوه اداره‌ کتابخانه‌های عمومی کشور می‌پردازد.

** پورمحمدی در کمیسیون حقوقی

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ضمن بررسی طرح اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی، طرح الحاق دو تبصره به ماده 241 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت را در دستور کار دارد.

همچنین پورمحمدی وزیر دادگستری نیز جهت پاسخگویی به سئوالات حسینی و قاضی‌پور نمایندگان قصرشیرین و ارومیه در این کمیسیون حاضر می‌شود.

بررسی لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و علائم تجاری نیز در دستور کار کمیسیون حقوقی قرار دارد.

سه کارگروه تخصصی حقوق عمومی، حقوق جزا و حقوق خصوصی نیز به صورت جداگانه و به ترتیب به بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، لایحه تشکیل واحد پلیس قضایی و طرح اصلاح ماده 989 قانون مدنی جهت تسهیل اعطای تابعیت به رزمندگان و ایثارگران و نخبگان غیرایرانی می‌پردازند.

** حجتی در کمیسیون کشاورزی

کمیسیون کشاروزی نیز هفته آینده ضمن مرور اخبار کشاورزی، آب ، منابع طبیعی، محیط زیست و هواشناسی به بررسی ادامه جزییات لایحه حفاظت از خاک می‌پردازد.

همچنین این کمیسیون میزبان حجتی وزیر جهاد کشاورزی جهت پاسخگویی به سئوال 14 نماینده مجلس شامل احمدی لاشکی، سلطانی، عیسی‌زاده، رجبی، رستمیان، زمانیان، طاهری، کمال علی پور، عنایت الله هاشمی، کائیدی، جوکار، دامادی، نظرمهر و ندیمی است.

کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز میزبان وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی جهت بررسی موضوع تحقیق و توسعه در صنعت هسته‌ای در توافق وین و قطعنامه شورای امنیت است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا