محمد مهدی شطرنجی گفت با توجه به پرورش قزل آلاي رنگين كمان در محیط های محصور و نيز دوره پرورش كوتاه 6 ماهه، تاكنون مواردي در خصوص شيوع بيماري "وی اچ اس " مشاهده نگرديده است.

 بیماری سپتی سمی هموراژيك ویروسی(VHS)  در ماهيان قزل آلاي رنگين كمان با اندازه انگشت قد (5-8 سانتي متر) تا اندازه بازاري (300 گرم) شيوع يافته و عمدتا در آبهاي با دماي زير 8 درجه سانتي گراد ظاهر مي شود. مشاهده رنگ تيره در ماهيان مبتلا، چشمهاي بيرون زده، خونريزي بر روي آبشش ها و قاعده باله سينه اي از علايم اين بيماري در شكل حاد است. تلفات شديد در بين ماهيان مبتلا  و نيز امكان شيوع بيماري به طرق مختلف (از قبيل ماهيان آلوده، پرندگان ماهيخوار، وسايل و ابزار كارگاهها و ...)، VHS را به یک بیماری اخطار دهنده در   O.I.E. (اداره بين المللي همه گيري بيماري هاي دامي) تبديل ساخته است.

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان یزد، محمد مهدی شطرنجی گفت با توجه به پرورش قزل آلاي رنگين كمان در محیط های محصور و نيز دوره پرورش كوتاه 6 ماهه، خوشبختانه تاكنون مواردي در خصوص شيوع بيماري VHS مشاهده نگرديده است.  هرچند اين بيماري از انواع بيماري هاي مشترك با انسان نبوده ولي به منظور جلوگيري از زيان اقتصادي و وقوع تلفات در ماهيان پرورشي، تهيه بچه ماهي سالم از مراكز تكثير داراي گواهي سلامت دامپزشكي از الزامات و در دستور كار اين مديريت مي باشد.

 مدیر شیلات استان همچنين اذعان نمود هرچند عمده تلفات ناشي از VHS، در مراكز پرورش استان های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان و همدان مشاهده گرديد اما با توجه به شایعات ایجاد شده در خصوص شیوع این بیماری در بین ماهی های  قزل آلای استان، لازم است تا آبزي پروران علاوه بر گزارش هرگونه تلفات در بين ماهيان پرورشي خود به نزدیکترین اداره دامپزشکی، به طور جدی از خرید تخم های چشم زده، بچه ماهی، غذا و سایر نهاده های شيلاتي از مراکز غیرمجاز خودداری و نسبت به ارتقای ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیرنظر مراجع ذیصلاح دامپزشکی و مدیریت شیلات اقدام کنند.

 وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور به کمک سازمان شیلات ایران و اتحادیه‌های سراسری پرورش دهندگان ماهیان سردآبی برنامه کنترل و پیشگیری بیماری را مدون و اقدامات لازم را به عمل آورده‌اند

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/139303031248276672829124.jpg

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا