خبر آرشیوی:

 تاریخ انتشار : شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳

 

یزدفردا"گروه معادن سنگ آهن

 

پلیس ۵ کارگر معدن سنگ آهن بافق را بازداشت کرد

 

یزدفردا"گروه معادن >سنگ آهن - پلیس این ۵ کارگر را در خانه‌ای شخصی بازداشت کرده است. «محمد حسن تشکری»، رئیس شورای اسلامی شهر بافق نیز میان کارگران بازداشتی است.
 
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی ، در حالی که اعتراض صنفی کارگران معدن سنگ آهن بافق وارد پنجمین روز متوالی شده، سخنگوی شورای اسلامی شهرستان بافق گفت پلیس حوالی ساعت ۲ نیمه شب امروز (شنبه ۱ شهریور) ۵ کارگر معدن سنگ آهن بافق که در میان آنها رئیس شورای شهر بافق هم حضور داشته را بازداشت کرده است.

«محمد عباسی بافقی» گفت: پلیس این ۵ کارگر را در خانه‌ای شخصی بازداشت کرده است. «محمد حسن تشکری»، رئیس شورای اسلامی شهر بافق نیز میان کارگران بازداشتی است.

او افزود: این کارگران جزء لیست بازداشت ۱۸ نفره پلیس هستند که به دلیل پناه گرفتن در میان کارگران معترض، این نهاد نظامی پیش‌تر موفق نشده بود آنان را بازداشت کند.
عباسی بافق در پایان تاکید کرد اگر چه یگان ویژه پلیس از معدن سنگ آهن بافق خارج شده است اما هنوز در شهرستان حضور دارند.

بنا بر اخباری که ایلنا به طور مستقل قادر به تاییدشان نیست، صاحب خانه‌ای که رئیس شورای شهر بافق در آن مخفی شده بود نیز بازداشت شده است.

تاریخ انتشار : شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳

 صادر کنندگان محصولات معدنی به بازار مصر خوشبین نیستند

یزدفردا"گروه معادن - کشور مصر یکی از بزرگ‌ترین کشورهای آفریقایی – عربی با رشد تولید ناخالص ۱/۸ درصدی است که علاوه بر اینکه یک تولیدکننده محصولات فلزی است، بازار خوبی برای صنایع معدنی و فلزی محسوب می‌شود.
 
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی ، البته در طول ۳ دهه گذشته روابط تجاری ایران و مصر دستخوش مناسبات سیاسی قرار گرفته، به گونه‌ای که در ۳ دهه گذشته حجم مبادلات تجاری ۲ کشور به صفر رسیده است.

این در حالی است که در یکی دو سال اخیر و پس از تغییرات سیاسی و اقتصادی که در این کشور عربی– آفریقایی صورت گرفته باب همکاری‌های ۲ کشور گشوده شده و به نظر می‌رسد می‌تواند بازار صادراتی مناسبی را برای معادن و صنایع معدنی کشور به همراه داشته باشد. البته با وجود فراهم بودن ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی اما هنوز تجار و بازرگانان ایرانی نتوانسته‌اند به‌طور کامل از این ظرفیت‌ها استفاده کنند به گونه‌ای که هم‌اکنون رقبای ما در حوزه‌های معدنی همچون ترکیه و چین توانسته‌اند سهم اعظمی از بازار این کشور را به خود اختصاص دهند.

بررسی آمار مبادلات غیرنفتی ایران و مصر نشان می‌دهد در سال ۹۲ حجم مبادلات صورت گرفته ۶۰۰میلیون دلار بوده که از این میزان ۵۹۳ میلیون دلار آن صادرات محصولات ایرانی و ۷ میلیون دلار آن واردات کالای مصری بوده است.

عمده محصولات صادراتی مصر به جهان شامل نفت خام و فرآورده‌های نفتی، پنبه، منسوجات، محصولات فلزی و مواد شیمیایی است و این در حالی است که عمده کالاهای صادراتی ایران به مصر را سیمان و کلینکر، گازو محصولات کشاورزی شامل‌مرکبات و مکمل‌های دارویی تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر باید توجه داشت که محدود شدن محصولات صادراتی ایران به مصر در حالی صورت می‌گیرد که این کشور یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان فولاد، سیمان، فسفات و منگنز شناخته شده که می‌تواند سکوی پرتابی برای اقتصاد معدنی کشور محسوب شود.

سیمان و کلینکر
سیمان ازجمله محصولات معدنی و استراتژیک است که به دلیل ظرفیت بالای تولید می‌تواند مزیت بالایی را در ارزآوری برای کشور به همراه داشته باشد. موضوعی که هم‌اکنون و با وجود نیاز کشور مصر به این محصول صادرات چندانی را در آن شاهد نیستیم.
دراین رابطه عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان می‌گوید: در حال حاضر صادرات سیمان به کشور مصر صفر بوده و فقط مربوط به صادرات کلینکر می‌شود که این محصول نیز از طریق واسطه‌ها به این کشور صادر می‌شود.

وی افزود: کشور مصر در گذشته یکی از تولیدکنندگان بزرگ سیمان محسوب می‌شد که اکنون این کشور به دلیل وجود ظرفیت‌های بالا در زمینه آسیاب و سایش کلینکر برای تولید سیمان اقدام به خرید کلینکر از سایر کشورهای منطقه می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع مصر با استفاده از کلینکر وارداتی و استفاده از آن در تولید سیمان ارزش افزوده بالایی را برای خود ایجاد کرده است.

شیخان ادامه داد: این کشور به علت ارتباطات قوی با سایر کشورها این کار را به راحتی انجام داده به طوری که صادرات سیمان سهم بالایی از تولید ناخالص ملی این کشور را شامل می‌شود.

دبیر انجمن سیمان ایران تصریح کرد: صادرات کلینکر به مصر فقط یک اتفاق بوده و نمی‌توان به بازار مصر زیاد خوشبین بود زیرا که این کشور تنها به علت ارزان بودن کلینکر ایران تمایل به خرید این محصول دارد، بنابراین هرگونه تغییری در قیمت و از بین رفتن مزیت رقابتی به معنای از دست دادن بازار مصر خواهد بود.

بازار فولاد مصر مناسب نیست
فولاد نیز از جمله محصولاتی است که بازار مصر ممکن است بتواند جایگزین مناسبی برای محصولات صادراتی کشور باشد.

بهرام سبحانی رییس انجمن فولاد ایران‌درخصوص جایگزینی مصر در صادرات فولاد  گفت: از آنجایی‌که مصر حدود ۴ تا ۵ میلیون تن فولاد را سالانه تولید می‌کند و این میزان تولید بخش اعظمی از نیاز کشور را تامین می‌کند. بنابراین طبیعی است که بازار فولاد این کشور جایگزین مناسبی برای صادرات محصولات فولادی ما محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته ممکن است در برخی از محصولات خاص فولادی همچون انواع ورق سرد و گرم به واردات وابسته باشد و در این بخش به دلیل مازاد تولید امکان صادرات ورق‌های فولادی فراهم است. اما باید توجه داشت که در طول چند دهه گذشته روابط سیاسی و اقتصادی کشور مناسب نبوده و در چند سال اخیر نیز مشکلات داخلی این کشور باعث شده تا نتوانیم از ظرفیت بازار مصر به‌طور کامل استفاده کنیم.

به گونه‌ای که با وجود مازاد تولید ورق‌های فولادی و صادرات بیش از ۱میلیون تنی این محصولات سهمی از بازار مصر را به دست نیاورده‌ایم. سبحانی در پاسخ به اینکه آیا امکان افزایش تولید و صادرات محصولات فولادی خاص به مصر وجود دارد گفت: با توجه به کیفیت محصولات و شناخته شدن برند فولاد مبارکه تقاضا برای خرید از سوی سایر کشورها وجود دارد. اما در شرایط فعلی صادرات بیش از این میزان به برهم خوردن توازن عرضه و تقاضای داخلی خواهد انجامید، ضمن آنکه شرایط افزایش تولید نیز هم‌اکنون فراهم نیست و ممکن است در طرح‌های توسعه این شرکت مورد توجه قرار گیرد.

بازار سنگ‌های تزئینی مصر
مصر به‌دلیل عبور از بحران‌های سیاسی و اقتصادی داخلی هم‌اکنون مرحله ترمیم و بهسازی را پشت سر می‌گذارد و بخش‌های عمرانی و ساخت‌وساز بیشترین سهم را در این تغییر به خود اختصاص داده‌اند. در واقع نیاز مصر به مواد اولیه ساخت‌وساز همچون انواع سنگ‌های تزیینی و همچنین مزیت بالای کشور ما در این بخش می‌تواند موجبات ایجاد بازاری بکر و سودآور را فراهم کند.

سیدمحمد دهقان عضو انجمن سنگ ایران  درباره اینکه آیا کشور مصر می‌تواند به‌عنوان یکی از کشورهای هدف صادراتی تعیین شود، گفت: سنگ‌های نرم ایران همچون مرمریت یکی از محصولات با کیفیت و پر طرفدار در بازارهای جهانی‌محسوب می‌شود. این در حالی است که صادرات این محصول سهم ناچیزی از بازار منطقه را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در شرایط کنونی روابط تجاری ایران و مصر بسیار اندک است، به گونه‌ای که سنگ‌های تزئینی هیچ جایگاهی در بازارهای این کشور ندارد.

عضو انجمن سنگ گفت: در حالی‌که بازار کشور مصر می‌تواند جایگزین مناسبی برای سنگ‌های تزیینی و ساختمانی کشور که هم‌اکنون با مشکلات فراوان راهی کشور عراق می‌شوند محسوب شود، کشور قطر به‌عنوان واسطه با خرید سنگ از سایر کشورهای منطقه نیاز مصر را تامین کرده و از این طریق سودهای بالایی را به دست می‌آورد. وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد دولت با برقراری روابط تجاری و اقتصادی با این کشور می‌تواند زمینه رشد و توسعه صنایع سنگ کشور را فراهم کند.

انتقال دانش فنی و مهندسی
دانش فنی و مهندسی و استفاده از تجربه و تخصص کارشناسان ایرانی موضوعی است که ممکن است تقاضای زیادی را در کشور مصر داشته باشد. کامیار محبوبیان مدیرعامل شرکت سپندارمد ایرانیان معتقد است: در حال حاضر ایران از ظرفیت خیلی خوبی از لحاظ صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه‌های مختلف صنعتی و معدنی برخوردار است.

وی افزود: در شرایط فعلی صدور خدمات فنی و مهندسی ایران خیلی بهتر از خدمات تکنولوژی فنی است چرا که مهندسان و کارشناسان ایرانی از دانش و تخصص بالایی در زمینه اجرای پروژه‌های معدنی در سایر کشورهای منطقه برخوردارند. محبوبیان تصریح کرد: ایران می‌تواند در خیلی از زمینه‌ها به کشور مصر کمک کند. که این خدمات شامل طراحی، اجرا و تجهیز فناوری‌های مربوط به معدن و
صنایع معدنی می‌شود.

مزیت‌های بازار مصر
آنچه مسلم است بازار تمامی کشورهای منطقه می‌تواند راهی برای خروج صنایع کشور از شرایط رکود کنونی باشد.

ابراهیم جمیلی رییس خانه اقتصاد ایران د درخصوص این مزایا می‌گوید: کشور مصر یکی از مهم‌ترین کشورهای آفریقایی محسوب‌می‌شود، بنابراین برای گسترش بازارهای صادراتی باید تمهیداتی برای برقراری روابط تجار و بازرگانان ۲ کشور فراهم شود.

وی افزود: به‌عنوان مثال تسهیل در صدور ویزا و همچنین فراهم شدن امکان حضور هیات‌های تجاری ۲ کشور در نمایشگاه‌های تخصصی قطعا می‌تواند به‌گسترش روابط منجر شود. رییس خانه اقتصاد ایران یادآور شد: در حال حاضر با توجه به تغییراتی که در کشور مصر ایجاد شده، نیاز شدید به کالاها و خدمات در این کشور احساس می‌شود و کشورهایی همچون چین، امریکا، ترکیه و کشورهای اروپایی در تلاش‌اند تا بیشترین سهم را از این بازار به دست آورند. بنابراین در صورتی‌که یک هیات تجاری به سرپرستی اتاق ایران برای دیدار و رایزنی‌های تجاری با مسئولان اتاق بازرگانی و توسعه تجارت کشور مصر اعزام شود. می‌تواند مسیر روابط و گسترش بازار ۲ کشور را هموار کند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا