خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳

قیمت سیمان در هاله ای از ابهام
گروه صنایع معدنی >سیمان - واکنش‌ها به افزایش قیمت سیمان از ابتدای سال جاری همچنان ادامه دارد. به‌طوری‌که پس از واکنش وزارت صنعت، معدن و تجارت به اقدام صورت گرفته از سوی انجمن صنفی کارفرمایان سیمان مبنی بر افزایش 4 تا 21 درصدی قیمت سیمان بدون هماهنگی، تولیدکنندگان سیمان برای جلب موافقت وزارت صنعت با رشد قیمت سیمان با این وزارتخانه وارد مذاکره شدند.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" ، بر این اساس اقدام صورت گرفته از سوی این انجمن، قیمت سیمان از ابتدای امسال افزایش یافت، اما معاون معدنی وزارت صنعت شنبه گذشته با بیان اینکه افزایش قیمت سیمان توسط انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بدون هماهنگی با وزارت صنعت انجام شده است، اعلام کرد: انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در اعلام قیمت‌های سیمان برای سال 1393 هیچ‌گونه هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت به عمل نیاورده و عملا با وارد آوردن شوک به بازار، خلاف تفاهم‌نامه فیمابین عمل کرده است.

طبق اعلام معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، کارخانه‌های سیمان کشور تا اطلاع ثانوی موظف به فروش محصولات خود به قیمت‌های سال 1392 خواهند بود و با هرگونه تخلف، برخورد قانونی خواهد شد.

با این حال یک مقام آگاه در این مورد گفت: قیمت سیمان با توجه به رشد نرخ گاز، برق، حقوق و دستمزد و عوارض معدنی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: سیمان از ابتدای امسال با قیمت‌های جدید عرضه شده و در حال حاضر نیز فروش کارخانه‌ها با نرخ جدید در حال انجام است. این مقام آگاه تصریح کرد: انجمن صنفی سیمان در حال رایزنی با وزارت صنعت است تا موافقت این وزارتخانه را برای افزایش قیمت سیمان جلب کند.

اخبار اعلام شده از سوی این منبع آگاه در حالی است که جعفر سرقینی معاون معدنی وزیر صنعت از عدم توافق با تولیدکنندگان سیمان در مورد قیمت‌گذاری جدید سیمان خبر داده و می گوید: کارخانه‌های سیمان موظفند محصولات خود را با نرخ سال 92 عرضه کنند. از سوی دیگر یک کارشناس سیمان نیز با بیان اینکه افزایش ۲۰درصدی قیمت سیمان با توافق تولیدکنندگان بوده و با توجه به ضرر تولید، اعتراض وزارت صنعت بجا نیست، گفت: دولت باید به جای موضع‌گیری در افزایش قیمت سیمان با تولیدکنندگان به توافق برسد. علی محمد بُد در این خصوص گفت: هر کیلو سیمان در سال 92 حدود 80 تومان بود که در تصمیم جدید انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان این میزان 20 درصد رشد داشته و قیمت هر کیلو سیمان 100 تومان در نظر گرفته شده است.

وی اتخاذ تصمیم مذکور را کارشناسی و معقول دانست و افزود: در حال حاضر هزینه‌های تولید سیمان و عوارض معدنی افزایش پیدا کرده است که 20 درصد افزایش قیمت در فروش سیمان منطقی است. این کارشناس سیمان اضافه کرد: تولیدکنندگان سیمان بر متعادل‌سازی قیمت سیمان اعتقاد دارند اما بنا به دلایلی این امر هنوز محقق نشده است حال در این میان دولت در مقابل افزایش اندک قیمت سیمان موضع‌گیری می‌کند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا