خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۳
بزرگترین تولیدکنندگان کادمیوم جهان معرفی شدند/گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا درباره تولید جهانی کادمیوم
یزدفردا"گروه معادن >ساير حوزه ها - سازمان زمین شناسی آمریکا در تازه ترین گزارش خود چین را با تولید 7400 تنی به عنوان بزرگترین تولیدکننده کادمیوم جهان در سال 2013 میلادی معرفی کرد.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنايع معدني" براساس گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS) بعد از چین، کره جنوبی با تولید 3900 تنی و ژاپن با تولید 1900 تنی در رده های دوم و سوم قرار گرفتند. مکزیک با تولید 1630 تنی و قزاقستان نیز با تولید 1400 تنی رده های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

تولید کادمیوم در سایر کشورهای جهان در سال 2013 زیر 1000 تن بوده است. ضمن اینکه مجموع تولید جهانی این ماده معدنی هم در سال قبل به 21 هزار و 800 تن رسید که نسبت به تولید سال 2012 افزایش 900 هزار تنی را نشان می دهد.

از دیگر تولیدکنندگان عمده کادمیوم در جهان می توان به استرالیا، بلغارستان، کانادا، هند، هلند، پرو، لهستان و روسیه اشاره کرد.

کادمیوم عموما به عنوان یک محصول جانبی از کنسانتره های روی بدست می آید. بیشتر فلز کادمیوم پرایمری در جهان در سال قبل در آسیا تولید شد. تولیدکنندگان عمده در این قاره چین، کره جنوبی و ژاپن بودند. تولید ثانویه حدود 20 درصد از کل تولید جهانی را در بر می گیرد.

کادمیوم به صورت اولیه در چین، بلژیک و ژاپن مصرف شد. کادمیوم برای باتری های NiCd بیش از 80 درصد از مصرف جهانی این ماده را به خود اختصاص دادند و مابقی مصرف نیز مربوط به دیگر کاربردها مانند کاربرد در آلیاژهای غیرآهنی، تثبیت کننده در پلاستیکها، رنگدانه ها و ... بوده است. سهم کادمیوم در تولید جهانی باتری های NiCd روبه افزایش بوده در حالی که مصارف این ماده معدنی در حوزه های سنتی رو به کاهش و پایان است.

در فوریه سال قبل یک شرکت بزرگ سازنده هواپیما در جهان اعلام کرد که دیگر محصول جدید خود را مجهز به باتری لیتیوم یونی تولید نخواهد کرد و قصد دارد از باتری های NiCd در تولید این هواپیما استفاده کند. این اتفاق بعد از آن رخ داد که اداره فدرال هوایی آمریکا یک هواپیمای این شرکت را در ماه ژانویه 2013 در پی 2 مورد سانحه آتش سوزی زمین گیر کرد و به آن اجازه پرواز نداد. دلایل این 2 مورد آتش سوزی مربوط به باتری لیتیوم یونی این هواپیما بوده است.

در همین حال اتحادیه اروپا نیز استفاده از باتری های NiCd را در ابزارهای برقی بدون سیم ممنوع اعلام کرد که البته ابزارهایی مانند سیستمهای اضطراری و تجهیزات پزشکی از اجرای این قانون مستثنی شدند. قرار است در 31 ژانویه 2016 مجددا درباره این قانون و معافیتهای آن بحث و بررسی شود.

برای دریافت گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا درباره تولید جهانی کادمیوم در سال 2013 روی این لینک کلیک نمایید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا