تب راه‌اندازی رستوران، کافی‌شاپ و... در شهر یزد بالا گرفته است به طوری که این واحدها حتی به محله‌های خلوت و آرام شهر نیز رخنه کرده و ساکنان آن را دل آزرده کرده‌اند.


به گزارش همشهری،با آغاز فعالیت این واحدها در داخل محله‌ها، رفت و آمد و شلوغی به وجود آمده که آرامش ساکنان را سلب کرده است و ساکنان این محله ها با درخواست‌های مکرر خواهان ساماندهی این وضعیت هستند.

دردسرهای شهروندان
یکی از بانوان ساکن خیابان ملاصدرا در منطقه صفائیه گفت: متاسفانه با افزایش واحدهای غیرمجاز کافی‌شاپ و رستوران، امنیت و آرامش از ساکنان این خیابان سلب شده است.
«زهرا ایزدی» افزود: اغلب خانه‌های ویلایی خیابان ملاصدرا و حتی زمین‌هایی که هنوز ساخت و ساز نشده است، فست فود و رستوران شده‌اند. وی ادامه می‌دهد: ترددهای بی حساب و کتاب و شلوغی خیابان تا ساعات نیمه شب، آرامش را از ساکنان گرفته و آنها خواستار رسیدگی به این وضعیت از سوی متولیان امر هستند.

نبود جای پارک
یکی از ساکنان خیابان مسکن و شهرسازی نیز با اشاره به ازدیاد واحدهای کافی‌شاپ و رستوران حتی در کوچه پس کوچه‌های این محله، این وضعیت را زیبنده شهر و مناسب محل سکونت مردم ندانست.
«رضا دهقانی‌زاده» افزود: راه‌اندازی این واحدها به معنای افزایش تردد در محله و در نهایت ناامن شدن محله محسوب می‌شود و ساکنان نسبت به  ادامه فعالیت این مراکز در محله‌ها گلایه مندند.
وی ادامه داد: بارها و بارها استشهادیه‌های متعددی از سوی همسایگان برای برخورد با این واحدها تکمیل و به دستگاه‌های مربوطه ارائه شده است اما به جز برخوردهای سطحی، اقدامی جدی برای جمع‌آوری این واحدها صورت نمی‌گیرد.
این شهروند می‌گوید: بیشتر این خانه ها محل مناسبی برای پارک ندارد و اشغال جای پارک همسایگان چالش دائمی همسایگان با مشتریان این مراکز است.

لزوم همکاری مالکان
یکی از ساکنان بلوار پاکنژاد نیز با تایید این مشکل در شهر گفت: متاسفانه مالکان خانه‌ها در ازای دریافت اجاره‌های غیرمتعارف به این وضعیت تن می‌دهند وبه آرامش همسایگان اصلا توجهی ندارند.
«طاها امیدوار» افزود: زمانی که مراکز عمومی در داخل محله ایجاد شود، قطعا تبعات اجتماعی فراوانی به دنبال خواهد داشت که مهم ترین آن سلب آرامش و از بین رفتن امنیت محله است.
وی ادامه داد: به نظر می‌آید که دستگاه‌های متولی جدیت لازم را برای برخورد با این متخلفان ندارند و این در حالی است که بیشتر این واحدها فاقد مجوز هستند و به راحتی می‌توان آنها را تعطیل کرد.
این شهروند خواستار مشارکت شهروندان در این زمینه شد و افزود: البته زمانی که مالکان حاضر باشند، امنیت و آرامش ساکنان را فدای منفعت طلبی شخصی خود بکنند، برخورد دستگاه‌های مسئول هم دردی دوا نخواهد کرد.

دریافت عوارض سنگین از کاربری‌های غیرمجاز
یکی از اعضای شورای اسلامی شهر نیز با انتقاد به صدور مجوز برای کاربری‌های غیرمجاز از جمله رستوران و کافی‌شاپ در دل محله‌های خلوت و بکر شهر، خواستار وضع تعرفه‌های سنگین‌تر برای این کاربران شد.
«سپنتا نیک‌نام» افزود: افراد با توجه به پایین بودن هزینه اجاره در نقاط بکر محله‌های مختلف شهر از مناطق جدید تا محله‌های قدیمی، نسبت به ایجاد رستوران و کافی‌شاپ در این محله‌ها اقدام کرده‌اند که به نوعی کاربری غیرمجاز محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: شهرداری باید برای صدور مجوز به این واحدها، محدودیت‌های بیشتری قائل شود تا امنیت و سکوت از دل محله رخت برنبندد.
این عضو شورای اسلامی شهر تاکید کرد: ایجاد مراکز عمومی با افزایش تردد در محله، سکوت و خلوت آن را از بین برده و به بافت محله آسیب وارد کرده است.
وی با تایید گلایه ساکنان از وضعیتی که در برخی از محله‌ها از جمله صفائیه به دلیل وفور فعالیت رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها حتی در منازل مسکونی پیش آمده است، خواستار مدیریت بهتر شهرداری در این زمینه شد. نیک‌نام تاکید کرد: شهرداری باید با قاطعیت، جلوی فردی که حاضر است به خاطر منافع اقتصادی خود، منافع اجتماعی شهر را به هم بریزد، بایستد و حقوق مردم را از وی دریافت کند.

برخورد ماموران اجرائیات با تغییر کاربری‌ها
شهردار یزد نیز رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های فعال در محله‌های مختلف شهر را فاقد مجوز معرفی کرد و افزود: این اماکن مشمول دریافت مجوز فعالیت نمی‌شوند.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» گفت: اداره اجرائیات شهرداری و مسئولان اجرائیات مناطق شهرداری جلوگیری از ساخت و سازها برای تغییر کاربری زمین و ساختمان را به خوبی رصد کرده و جلوی ساخت‌وسازهای غیرمجاز با این هدف را می‌گیرند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه هیچ شخصی اجازه استفاده از مجوز موقت برای ایجاد کافی‌شاپ و رستوران در مناطق مسکونی را ندارد، شهرداری آمادگی لازم را برای همکاری با اداره اماکن نیروی انتظامی به‌منظور برخورد با متخلفان دارد.

رستوران و کافی‌شاپ در معابر فرعی
این روزها شاهد ازدحام مراکز عرضه غذای گرم و سرد از جمله رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سایر اغذیه‌فروشی‌ها در معابر فرعی و حتی کوچه‌های داخل محله‌های مختلف هستیم. فعالیت رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در برخی از محله‌های برخوردار از جمله صفائیه و مسکن و شهرسازی به داخل بافت محله نیز کشیده شده و مزاحمت‌هایی برای ساکنان ایجاد کرده است. افزایش تردد مشتریان رستوران‌ها در محله، ضمن از بین بردن آرامش، امنیت محله را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا