گزارش:راضیه بیگی:نخلستانهای مدینه هنوز نجوای شبانه نیمه شب های خاموش را به یاد دارد. . شکیبایی و صبوری ۲۵ سال سکوت و خانه نشینی، گریه های غریبانه و نماز علی هنوز به گوش می رسد .از طعنه ها و سبک سری ها، تازیانه های ناجوانمردانه بر پیکر فاطمه. به گفته دکتر علی شریعتی ما هنوز برای دردی می گرییم که ابن ملجم به فرق سر مولا زد. اما درد تنهایی و غریبانه علی احساس نمی شود . دردی که روح بلند او را به درد می آورد .
روزهای غم و اندوه شهادت مولا علی (ع) فرا رسیده و هر کسی به گونه ای ارادت خود را به مولا نشان می دهد .شناخت و به کارگیری فرامین ایشان از واجبات هر شیعه است . همشهریان بافقی نیز صحبت های دلنشین و گویا در خصوص شناخت آقا امیر المومنین دارند . بر خود فرض دانستیم در جمع همشهریان حضور یافته و سوالاتی پیرامون مولا علی (ع) بیان کنیم.
محمد-رضا-رضایی-80x80

محمد رضا رضایی بافقی یکی از جانبازان جبهه و جنگ در خصوص شناختش از امیرالمومنین می گوید:مولا علی(ع) امام اول ما شیعیان و امید روز جزا هست . امیرالمومنین یعنی سرور مومنان، تنها امامی که نامشان همیشه در خاطره و یادم می ماند تاکنون نیز سعی شده تا احادیث حضرت را در زندگی به کار گیرم.
او با لحنی آرام می گوید: چه زیباست این سخن «آنچه برای خود می پسندی، برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نپسند؛ با دیگران چنان رفتار کن که دوست داری با تو رفتار شود». گاهی اوقات کتاب پر فضیلت و با معنای نهج البلاغه را مطالعه می کنم . و امیدوارم مولا از من رضایت داشته باشند .
رضایی به نابسامانیهای جامعه اشاره می کند و می افزاید: با وجود اختلاس چند میلیاردی، بی عدالتی آیا می توان نام شیعه را به خود گرفت . چیزی که امروز شیعه و پیروان ایشان باید از آن پرهیز کنند. و نکته ای قابل تأمل است . وی آهی از دل میکشد و می گوید: امیدوارم امام رئوف بدی ها و کاستی های ما را به رحمت بیکران خود ببخشد

2.
حجت الاسلام احمد علیزاده فلاح که چند سالی است در حوزه و دانشگاه فعالیت دارد می گوید: طبق روایت کسی جزء خداوند تبارک و تعالی علی را نخواهد شناخت. و کسی جزء پیغمبر اسلام (ص) نبود که از حضرت علی (ع) بداند .ما ادعای شناخت داریم .
وی لقب امیرالمومنین را مخصوص مولا می داند و اضافه می کند: امیرالمومنین فردی است که حکومت و حکم رانی برعهده او می باشد و این لقب به کسی دیگر در جهان اسلام تصدیق نمی شود . مسئول امور فرهنگی دانشگاه آزاد بهره بودن از نهج البلاغه و سخنان امیرالمومنین را به گونه های مختلف می داند.
علیزاده عنوان می کند :هرکسی به اندازه آگاهی از این نصایح بهره خواهد برد خود سعی نموده ام هر هفته نهج البلاغه را تفسیر کنم. چه زیبا و کارشناسی شده سخن می گویند . صفات واقعی شیعه در هرکسی تجلی پیدا کند می تواند ادعای شیعه گری مولا را داشته باشد ..
این استاد حوزه و دانشگاه بیان می کند: نهج البلاغه تلنگر عجیب حضرت به همه مخصوصاً افرادی که جنبه مسئولیتی دارند است. حضرت مالک را در یکی از نامه ها به خوش رفتاری با برادران دینی و انسان های همانند او سفارش می کنند . علی و کلام علی قابل وصف نبوده و نیست جامعه شیعه تلاش خود را برای رضایت ایشان انجام می دهد و امید است مورد مقبول واقع شود.
امیرحسین-تفکری
در ادامه امیر حسین تقکری که خود ورزگاری بر مسند فرمانداری بافق بوده چنین می گوید: حقیر نسبت به دشمنان علی (ع) شناخت کمتری دارم. شناخت کامل از ایشان مسلماً باعث می گردید از وضعیت بهتری برخوردار باشم. “جرج جر داق” در کتابی شخصیت علی را کامل ترین انسان قلمداد کرده و به پاس کتاب نام فرزند خود را علی می گذارد . و می گوید اگر آیندگان از شما سوال کردند. بگو پدر من به عنوان یک نویسنده شخصیت والاتر و برتر از علی ندید تا در مدح او جمله به کار بندد .
وی تصریح می کند: امیرالمومنین رهبر، امام و پیشوا است . اولین مومن که بررسول خدا ایمان آورد . تلاش کرده ام زوایای اخلاقی و فرامین ایشان که در نهج البلاغه بیان شده است را در زندگی به کار بندم اما از خود رضایتی ندارم.
تفکری ضمن اشاره به حدیث ” دنیا گذرگاه عبور است” می افزاید: حواسمان را جمع کنیم به عنوان یک شیعه اشکالاتی بر ما وارد است. انشاا.. به رحمت و رافت آن حضرت امیدورایم .
فرماندار اسبق پیرامون مطالعه کتاب نهج البلاغه می گوید: برای سخنرانی های مسائل تربیتی یا جلسات اجرایی مطالعه می نمایم. متاسفانه توفیق بیش از این نداشته ام .

porfala

علی پورفلاح که به گفته خود به طور کامل کتاب نهج البلاغه را مطالعه کرده ، معتقد است این کتاب شانه به شانه کلام وحی می باشد . زیباترین جملات حضرت مربوط به کلمات قصار است.
وی می گوید: ازخواندن نهج البلاغه لذت ادبی می برم با معنا است. حضرت علی (ع) به مالک اشتر نصیحت می کند. ای مالک مردم در آفرینش مثل تو انسانند یا برادران دینی تو اند با آنان بد برخورد نکن.
او با توجه به اینکه تمام نهج البلاغه را خوانده است وقتی از او سوال می شود چند جمله ای در خصوص شناخت خود از مولا بگویید بیان می کند: شناخت علی (ع) چه دشوار است . به نظر من علی(ع) یک انسان بزرگ که در زمانه خود درک وی را نداشتند . انسانی بسیار بسیار ادیب. تمامی رفتار و سخنان ایشان برای بشریت درس زندگی است. مولا در حکمت ۴۵۷ نهج البلاغه سخنی ارزشمند دارد” دو گرسنه هرگز سیر نشوند . جوینده علم وجوینده مال” .
پورفلاح ادامه می دهد :امام می فرمایند من راههای آسمانی را از راههای زمین بهتر می شناسم .
و ای کاش روزی برسد که راههای آسمانی را ما نیز بیابیم و آن را درک نماییم .
0 (1)
مرشد محمود کریمی او که سالیان سال با نوای علی علی فضای زورخانه را معطر می کند در خصوص شناخت از مولایش چنین عنوان می نماید: به قول شهریار ” نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را”
آنانی که اهل معرفت و شناخت هستند نتوانستند علی را بشناسند . من چه بگویم .
مرشد پیرامون بهره گرفتن از نهج البلاغه به نامه ۴۷ اشاره می کند و می گوید مولا در این خطبه به فرزندان خود چنین سفارشی دارند “شما را به تقواى الهى سفارش مى‏نمایم، و اینکه دنیا را مجویید گرچه دنیا شما را بجوید، و بر آنچه از دنیا از دستتان رفته متأسف نباشید. حق بگویید، و براى ثواب الهى بکوشید. دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید. شما و همه فرزندان و خاندانم و هر که این وصیتم به او مى‏رسد را به تقواى الهى، و نظم در زندگى، و اصلاح بین مردم سفارش مى‏کنم.” نمی دانم چقدر توانسته ام ادای دین کنم اما با توجه به این سفارش امیر مومنان به نظم در زندگی اهمیت خاصی می دهم . گرچه تقوی کاری بسی سخت و دشوار است . احساس مسئولیت نسبت به یتیمان تا جایی که امکان پذیر بوده سر لوحه کارم بوده است .
وی کتاب نهج البلاغه را کتابی زیبا قلمداد می نماید و می افزاید: برخی اوقات برای موارد خاص به آن مراجعه می کنم یاد گرفته ام هنگام برخاستن نام علی را بر زبان جاری کنم امیدوارم در صحرای محشر ایشان به دادمان برسند . گرچه شیعه علی بودن چیزی دیگر است .
download (2)
عباس ابراهیمی خوسفی معروف به دایی عباس خودمان یکی از فرهنگیان بنام و نویسندگان
شهر که این روزها ملتمس دعای علی گویان هست از علی می گوید: آب دریا را اگر نتوان کشید
بهر تشنگی باید چشید
اطلاعات و شناخت من از حضرت علی (ع) به اندازه آن است که در طول خدمت از واعظین و معلمین شنیدم . به کار بردن واژه امیرالمومنین پیشوای مومنان و رهبر برازنده حضرت است . کتاب نهج البلاغه نیز دریای حکمت و عظمت می باشد که هر کس به اندازه بضاعت و توانایی از این دریا برداشت دارد.
وی اشاره ای به مطالعات خود پیرامون شخصیت حضر ت می نماید و می افزاید: کتاب جاذبه و دافعه استاد مطهری و کتاب الامام علی بن ابیطالب صوت العدالت انسانیه ، علی امیرالمومنین صدای عدالت انسانی از نویسنده توانای مسیحی” جرق جر داق” را مطالعه کردم . “جرق جر داق” در زیباترین جمله خود می گوید:” ای روزگار چی می شد اگر تمام نیروی خود را جمع نموده و در هر عصر و زمانی فردی همچون علی به بشریت هدیه می کردی تا عدالت در جامعه جاری شود” .
ابراهیمی عنوان می کند : با این تفاسیر چرا باید یک شیعه علی دروغ بگوید؟ رباخواری کند؟ بی انصافی نماید؟ حق را کتمان نماید؟ شیعه علی گناه نمی کند. نام علی و عهد نامه علی فقط لقه لقه زبان مردم ومسئولین است .
وی در پایان گفتگوی خود می گوید بگذار چند کلامی با آقای خود درد دل کنم . یا علی به عنوان یکی از پیروانت از تو عذرخواهی می کنم . نام تو، نامه های تو و حکمت های تو را پاس نمی داریم. نام تو سفره نان دانی ماست. یا علی مظلوم تر از تو ندیده و نخواهم دید.

0
در ادامه گفتگو صحبت های ابوالفضل طالبی جوان توانمند وامدادگر هلال احمر پیرامون شناخت امامش خالی از لطف نیست .
وی سخن گفتن درباره امیرالمومنین (ع) را کار بس دشوار می داند و تصریح می کند : علی همان شخصیتی است که پیامبر اکرم (ص) در وصف او فرمود اگر دریاها مرکب و درختان قلم شوند انسانها نگارشگر و جن ها شمارشگر باشند هرگز نتوانند فضائل تو را بشمارند. حال من از این مرد بزرگ عالم چه بگویم .
وی در خصوص معنای لقب امیرالمومنین چنین می گوید: از القاب خاص علی(ع) شمرده شده است وی متضمن خلافت بلافصل است با توجه به این معنا لقب تنها شامل علی (ع) می باشد و جزء اوکسی لایق این مقام نیست.
طالبی ادامه می دهد : بهره بردن از علی (ع) گوش به فرامین ایشان دادن است دستگیری از مظلومین و فقرا ثواب آن کمتر از ساختن مساجد نیست . تمام کلمات معصومین (ع) کمک به ارتقای روحی و روانی انسانهاست .
حضرت احادیث زیاد و پرمعنایی دارد ” مردم همانند درختان اند که آبشان یکی است و میوه هایشان گوناگون”. “صله رحم محبت آور است و دشمنی را ازبین می برد” . ” مردم با آنچه نمی دانند دشمن اند”.
این امدادگر جوان نهج البلاغه را کتابی پس از کتاب آسمانی می داند. او می گوید: بهترین، عالی ترین و مشهور ترین کتاب دنیا و آفتاب عالم تاب که درآسمان وسیع علم پرتوافکن است. کتابی که مورد اعجاب دوست و دشمن حتی بیگانگان اسلام قرار گرفته است .
وی اضافه می کند: ما خود را مسلمان می دانیم اما قرآن در طاقچه اتاق خاک می خورد تا ماه مبارک رمضان فرا رسد دستی بر روی کتاب خدا کشیده و چند روزی آن را ورق زنیم. فرزند، مادر بی سرپرست هست نان شب ندارد اما اسراف نیز در زندگی ما وجود دارد و دانسته گناهی را مرتکب می شویم .
سخت است بگویم. اما حضرت به چه کار ما دل خوش کند. نمازی که می توانستیم سر وقت بخوانیم و نخواندیم. دستش که می توانستیم بگیریم و نگرفتیم. حرمت پدر ومادر را که نگه نداشتیم . از کدامیک بگویم.
طالبی در پایان صحبت هایش با نگاهی به دور دست می گوید: امیدوارم مولایم از قصورات و کوتاهی های ما بگذرد و شفیع روز جزا باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا