محمد جواد عسکری

 

بیاییم فرهنگمان را اصلاح کنیم

« برای شب قدر که بار عام امام زمان (عج)است لیست حاجت آماده کنیم »

   ماجرای شب قدر در قالب چند روایت

چند روایت را در ابتدای کار مطرح می کنیم:

روایت اول:

   در تفسير على بن ابراهيم به چند سند معتبر از حضرت باقر و صادق و كاظم عليهم السلام روايت كرده كه فرمودند در تفسير آيه مباركه : فيها يفرق كلّ امر حكيم .كه خداوند تقدير مى كند هر امرى را از حق و باطل و آنچه مى شود در اين سال .

   و از براى خداوند است در آن بداء و مشيّت كه پيش اندازد آنچه را بخواهد و تاءخير نمايد آنچه را بخواهد از آجال و ارزاق و بلايا و اعراض و امراض ، زياده كند در آنها آنچه را كه بخواهد و كم كند آنچه را كه بخواهد و مى دهد آن را به رسول خداى صلى الله عليه و آله و مى دهد رسول خدا به اميرالمؤ منين عليه السلام و مى دهد آن را اميرالمؤ منين به ائمه عليهم السلام تا اينكه مى رسد به صاحب الزمان عليه السلام و شرط مى كند در آن بداء و مشيّت و تقديم و تاءخير را.

و نيز روايت كرده كه :

   (خداوند تقدير مى كند در شب قدر آجال و ارزاق را و هر امرى كه حادث مى شود از موت و حيات يا ارزانى و گرانى يا خير يا شرّ.) تا آنكه گفته كه : (نازل مى شود ملائكه و روح القدس بر امام زمان و مى دهند به او آنچه را كه نوشتند از اين امور.)

   و نيز روايت كرده كه جناب باقر عليه السلام فرمود به ابوالمهاجر كه : (مخفى نمى شود بر ما شب قدر، زيرا كه ملائكه طواف مى كنند به ما در آن شب .)

   و شيخ صفار در (بصاير الدرجات ) روايت كرده از داوود بن فرقد كه گفت : سؤ ال نمودم از او يعنى صادق عليه السلام از قول خداوند عزّوجلّ: انّا انْزلْناه فى ليلة القدر# وما ادريك ما ليلة القدر.

فرمود: (نازل مى شود در او آنچه مى شود از اين سال از موت يا مولود.)

گفتم به او: (به سوى كه نازل مى شود؟)

فرمود: (به سوى كه شايد باشد، بدرستى كه مردم ، اين شب را در نماز و دعا و مساءلت اند و صاحب اين امر در شغلى است ، نازل مى شود ملائكه به سوى او به جهت امور سال از غروب آفتاب تا طلوع .)

روایت دوم :

   محمد بن القاسم بن عبيد معنعنا عن أبي عبد الله ع أنه قال: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ الليلة فاطمة و القدر الله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرک ليلة القدر و إنما سميت فاطمة لأن الخلق فطموا عن معرفتها أو من معرفتها الشک [من أبي القاسم] و قوله وَ ما أَدْراکَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ يعني خير من ألف مؤمن و هي أم المؤمنين تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِيها و الملائکة المؤمنون الذين يملکون علم آل محمد ص و الروح القدس هي فاطمة ع بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِيَ حَتَّي مَطْلَعِ الْفَجْرِ يعني حتي يخرج القائم ع/ تفسير فرات کوفي، ص581

   امام صادق(ع) در مورد آية «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» فرمودند: منظور از «الليلة» حضرت فاطمه(س) و «الْقَدْر» خداوند متعال است پس هر کس معرفت به حضرت زهراء(س) پيدا کند آنگونه که حق آنست، به درستي که شب قدر را درک خواهد کرد و به درستي که ايشان فاطمه ناميده شدند به آن خاطر که مردم از کُنهِ معرفت ايشان باز داشته شدند و آية «وَ ما أَدْراکَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» يعني ايشان از هزار مؤمن بهتر و برترند، زيرا که ايشان ام‏المؤمنين هستند. «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِيها» ملائکه، مؤمناني هستند که واجد علم آل محمد(ص) هستند و الروح القدس فاطمه(س) است. «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِيَ حَتَّي مَطْلَعِ الْفَجْرِ» يعني تا اينکه قائم(عج) قيام کند.

روایت سوم:

امام صادق عليه السلام: التَّقديرُ في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ في لَيلَةِ إحدى و عِشرينَ و الإمضاءُ في لَيلَةِ ثلاثَ و عِشرينَ؛(453)

مقدّرات در شب نوزدهم تعيين، در شب بيست و يكم تأييد و در شب بيست و سوم (ماه رمضان) امضا مى شود.

 

شب قدر شب حضور وتاثیرگذاری پادشاهان حقیقی عالم است

در این روایات به اهمیت نقش پادشاهان عالم ( ائمه اطهار) در تقدیر امور پی بردیم .با توجه به روایات فوق ، به چند نکته اساسی می رسیم که در اینجا مطرح  می کنیم:

  • ·        شب  قدر به لحاظ شب تعیین سرنوشت برای افراد باید بسیار حائز اهمیت است .
  • ·        اهلبیت (ع) تاثیرگذارترین کسانی هستند که به اذن الهی در تقدیر امورات نقش دارند
  • ·        امور هر سال از آجال و ارزاق و هر امرى از قبیل موت و حيات يا ارزانى و گرانى يا خير يا شرّ در شب قدر تقدیر می شود.
  • ·        امورات به امام زمان (عج) عرضه می گردد و پس از تایید در طی سال به مرحله اجرا در می آید.
  • ·        طبق روایت منظور از شب، فاطمه است و در واقع هر کس معرفت به حضرت زهراء(س) پيدا کند آنگونه که حق آنست، به درستي که شب قدر را درک خواهد کرد .پس لازمه درک شب قدر با شناخت حقیقی از فاطمه (س) گره خورده است .
  • ·        دعا و مناجات در تقدیر شدن امورات  بسیار حائز اهمیت است مردى خدمت امام باقر (ع ) شرفياب شد و  سؤ ال كرد اى پسر پيامبر! زياد دعا خواندن برتر است يا زياد قرآن خواندن ؟. امام پاسخ داد: زياد دعا كردن بهتر است ، سپس امام (ع ) فرمود: به دليل آنكه قرآن مى فرمايد:  يا رسول الله بگو به ياران اگر اين دعا و راز و نيازها نباشد خدا تفضل خود را از شما دريغ مى دارد.
  • ·        تمام شب های نوزدهم ،بیست و یکم و بیست و سوم را قدر بدانیم.
  • ·        مهمترین دعا برای شب قدر فرج آقا امام زمان (عج) است .

نتیجه:

ü      شب قدر شب بار عام پادشاه عالم است .

ü      شب عرضه ی تمام امورات عالم و آدم به امام زمان (عج) است

ü      شب نگاه ملتمسانه به پادشاه عالم است

بیاییم کاری کنیم کارستان :

لیست حاجت آماده کنیم .

  • §       شما در طی سال جاری چه حوائجی دارید ؟
  • §       مهمترین و ابتدایی ترین دعایمان تعجیل در ظهور مولایمان باشد.
  • §       ریز و درشت حاجت ها را بنویسیم .چیزی را از قلم نیندازیم.
  • §       همه ی حاجت هایمان را در برگه ای بنویسیم.
  • §       با شب قدر زنده برخورد کنیم . گویا در مقابل پادشاه عالم ایستاده ایم و داریم عرض حاجت می کنیم.

اشکال عمده ما در دعا کردن :

 اشکالی که در دعا کردن های شب قدرمان است این است که در بسیاری اوقات دعا می کنیم و دیگر در طول سال پیگیری نمی کنیم نتیجه اش چی شد!

برای مستجاب کننده دعاو امضاءکننده اموراتمان ارزشی حداقل به اندازه رییس یک اداره قائل شویم که اگر چیزی را درخواست کردیم پیگیری هم می کنیم .  به مولایمان نشان دهیم که چشممان به راه نزول امورات است .

 

به خدا عرضه کنیم :

خدایا این لیست حاجت های من در شب قدر است . منتظر اجابت تو هستم . خدایا من شب قدر را قدر دانستم و نیازهایم را عرضه کردم .راضیم به هر چه که تو صلاح بدانی. 

به امید لیست حاجت هایی همگی ما ...ان شاالله


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا