سعیدفتحی سرپرست یزد فردا طبس / شب قدر ، شبی بهتر از هزار ماه؛ شب آمرزش گناهان، و چنین است که خداوند در باب نزول قرآن مجید فرمود که «انا انزلناه فی لیله القدر».

در فرهنگ اسلامی، شب قَدر یا لَیلَهُ القَدر با فضیلت‌ترین شبِ سال است که ویژگی و قداست خاصی دارد.

نزول یک باره قرآن، تقدیر زندگی یک ساله آینده انسان‌ها، ضربت خوردن امام علی (علیه السلام) در روز ۱۹ و به شهادت رسیدن ایشان در روز ۲۱ ماه رمضان سه اتفاق بسیار مهمی است که در شب قدر رخ داده است.

فضایل شب قدر

در قرآن کریم، سوره‌ای کامل به توصیف و ستایش شب قدر اختصاص یافته و بدین نام خوانده شده است. برخی از فضایل این شب در قرآن و حدیث عبارتند از:

از هزار ماه بهتر: قرآن تصریح کرده است که این شب از هزار ماه بهتر است: «لَیلَهُ القَدرِ خَیرٌ مِن اَلفِ شَهرٍ» و در صحیفه سجادیه (دعای ۴۴) آمده: «فَضلُ لَیلَهٌ واحِدَهُ مِن لَیالیهِ، عَلَی لَیالی اَلفَ شَهرٍ و سشَّماهَا، لَیلَهَ القَدرِ؛ فضیلت یکی از شب‌های آن (ماه رمضان) از شب‌های هزار ماه برتر است؛ شبی که خدا آن را شب قدر نام نهاد.

شب نزول قرآن: بنابر قولی، از مجموع برخی آیات قرآن و طبق روایات موجود، قرآن کریم در شب قدر به صورت یکباره از لوح محفوظ به آسمان دنیا یا بیت المعمور و یا قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شده است. این را در اصطلاح علوم قرآنی نزول دفعی (یکباره) و نزول اجمالی قرآن می‌گویند. اما قرآن یک نزول تدریجی و تفصیلی هم دارد، که طی ۲۳ سال دوران نبوت پیامبر اسلام(ص) به صورت الفاظ نازل شده است.

شب آمرزش گناهان: از پیامبر خدا(ص) روایت کرده‌اند: «هر کس شب قدر را احیا کند و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده می‌شود.»

قلب ماه رمضان: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: «… شمار ماه‌های سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سر آمد ماه‌ها، ماه رمضان است و قلب ماه رمضان، لیله القدر است.»

سَرور شب‌ها: از پیامبر(ص)نقل کرده‌اند: «لَیلَهُ القَدرِ سَیدَهُ اللَّیالِی؛ شب قدر، سَروَر شب‌هاست.»

برگزاری آیین نخستین شب از لیالی قدر در شهرستان طبس

مردم کشورمان به رسم دیرینه با حضور در مساجد، نخستین شب قدر را گرامی داشتند و نوای عارفانه و عاشقانه روزه داران و عابدان شب زنده دار در تمامی مناطق طنین انداز شد.

مردم شهرستان طبس در نخستین شب از لیالی قدر، آیین ویژه شب قدر را برپا کرده و با ذکر ادعیه و قرآن، به درگاه احدیت دست دعا بلند کردند، در این آیین های معنوی مداحان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به نوحه خوانی و مرثیه سرایی پرداختند.

آیین معنوی در میقات‌الرضا، آستان حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع)، به طور ویژه و با حضور خیل عظیمی از شهروندان برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا