رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

مطالبي‌كه نگارنده اين سطور به عنوان روزنامه‌نگاري مستقل در «جشن حضور» مورخ 24/ 3/ 94 در سالن شهيد پاك‌نژاد يزد با حضور دكترعلي‌جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و سيدمحمد ميرمحمدي استاندار يزد و شركت‌كنندگان از روي ياداشت قرائت نمود در اين ستون با ذكر بخشي از نوشته‌هاي بعضي از سايت‌ها كه با تهمت و افتراء سخنان اينجانب را تحريف نموده بودند جهت اطلاع خوانندگان آيينه درج مي‌گردد و براي احقاق حق، مراجعه به مقامات ذي صلاح را وظيفه مي‌داند و براي خود محفوظ مي‌دارد.
بسم‌الله الرحمن‌الرحيم -با عرض سلام و ادب خدمت حضار محترم و ميهمان عالي قدر جناب آقاي دكتر علي جنتي؛ وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي و با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان گرانقدر كه آزادي و امنيت را براي مردم اين سرزمين به ارمغان آوردند به ويژه شهيد محراب ديارمان حضرت آيت ا... صدوقي، شهيدان دكتر سيدرضا و دكتر سيدمحمد پاك‌نژاد و با تشكر از برگزاركنندگان جلسه كه اين فرصت را به حقير رضا سلطان‌زاده معلم بازنشسته و اكنون شاغل در مجتمع آموزشي حضرت مجتبي عليه السلام و مدير مسئول هفته نامه آيينه يزد دادند تا دقايقي مصدع اوقات بشوم.
از سال 84 تا 92 به مدت 8 سال كشور درآمدي بيش از 700 ميليارد دلار داشت اما گراني كمر مردم را شكسته و تقريبا سرمايه‌ها به ثلث تقليل يافته بود. رئيس دولت علنا اعلام مي‌كرد مجلس را در راس امور نمي‌داند، بسياري از مصوبات را اجرا نمي‌كرد، با يك اشاره وزيري را بركنار مي‌نمود. در مجلس شوراي اسلامي و به اصطلاح در روز روشن صداي غيرقانوني ضبط شده فردي را پخش مي‌كرد و شگفت آنكه نه تنها كارت زرد هم نگرفت بلكه گاه با اظهاراتي مخاطبان خود را به سخره مي‌گرفت. آنچه كه باعث روي كار آمدن دولت تدبير و اميد در 24 خرداد ماه 92 شد خواست پروردگار، سخنان مقام معظم رهبري طي چند ماه قبل از برگزاري انتخابات، انصراف سياستمدار دانشمند و متواضع يزدي جناب آقاي دكتر محمدرضا عارف از كانديداتوري كه به همت جناب حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي صورت پذيرفت، پشتيباني بيت محترم امام راحل(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حمايت علني و صريح آيت ا... هاشمي رفسنجاني و فرهيخته گرامي و مورد احترام اكثريت ايرانيان جناب حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي و در نهايت مناظرات و سخنان و مسافرت‌هاي جناب آقاي دكتر حسن روحاني كه با حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي پيروزي دولت تدبير و اميد را رقم زد.
وظيفه‌ي خود مي‌داند از حجت‌الاسلام و المسلمين جناب آقاي دكترحسن روحاني سپاسگزاري نمايد كه شب گذشته در پاسخ به پرسشي گفتند: نكته‌اي كه شما گفتيد شوراي عالي امنيت ملي كسي را ممنوع التصوير و ممنوع الخبر كرده است كاملاً دروغ است. شوراي امنيت ملي هيچ گونه مصوبه‌اي در اين رابطه ندارد و اگر كسي اين موضوع را منتسب به شوراي عالي امنيت ملي كرده خلاف انجام داده و بايد طبق قانون مورد مجازات قرار بگيرد. اقدامات دولت در 21 ماهه اخير از جمله در زمينه مذاكرت هسته‌اي، حوزه سلامت و برقرار نمودن جو آرامش بر جامعه قابل تقدير است همگان مي‌دانيم اخيرا كارگران تلاشگر و زحمتكش به مناسبت روز كارگر به قراردادهاي موقت كار و كمبود دستمزدشان اعتراضاتي نمودند و معلمان ارجمند اعم از شاغل و بازنشسته نسبت به تبعيضاتي كه درباره‌ي حقوق و مزاياي خود داشتند به طرق مختلف خواسته‌هاي خود را به سمع و نظر مقامات ذي ربط و دولتمردان رساندند بنابر اين سپاس از هيات دولت به ويژه شخص رئيس‌جمهور و وزير محترم اطلاعات كه سعه صدر نشان دادند و اعلام نمودند: بگذاريد كارگران و معلمان حرفشان را بزنند و خواسته‌هاي به حق و قانوني خود را مطرح نمايند و از امنيتي شدن فضا و در نتيجه بگير و ببند همانند چند سال قبل از آن جلوگيري نمودند. بدان اميد كه نمايندگان محترم مجلس و اعضاي محترم دولت اقدامات لازم را در جهت رفع تبعيضات موجود براي معلمان بزرگوار معمول فرمايند. در استان هم بايد از جناب آقاي مهندس سيدمحمد ميرمحمدي استاندار محترم و معاونت محترم سياسي امنيتي و اجتماعي جناب آقاي دكتر طالبي و جناب آقاي احمد شيرزاد مدير كل محترم آموزش و پرورش به خاطر شركت در چندين جلسه فرهنگيان استان و شنيدن خواسته‌هاي به حق آنان و انعكاس آن به مقامات ذي ربط سپاسگزاري گردد.
و از يكايك معلمان محترم استان يزد هم كه مكرراً از جمله در جلسه‌اي با حضور بيش از هزار نفر اعلام نمودند ما كلاس درس و برگزاري امتحانات را تعطيل نمي‌كنيم و حق مردم و دانش‌آموزان را رعايت مي‌نماييم اما از مسئولان امر مي‌خواهيم تبعيضات و اختلافات موجود حقوقي ما را از بين ببرند تقدير و ستايش گردد.
آنچه كه بارها در آيينه يزد تذكر داده شده و با احترام از آن ياد شده است اعتراض به نحوه سفرهاي استاني و يا گاه انتقاد از تعطيل نمودن بعضي از مراكز دولتي و آموزشي ولو اندك و يا صرف هزينه‌هاي غيرضروري از قبيل نصب بنرها و اطلاعيه‌ها و از همه مهمتر حفظ نكردن كرامت انسانها و دواندن مردم به دنبال اتومبيل‌هاي صدها ميليون توماني كه از پول همين ملت تهيه شده و دولتمردان سوار بر آن خود را خادم آنها مي‌دانند.
به خصوص با توجه به فرمايش مولاي متقيان حضرت علي‌بن ابيطالب عليه‌السلام به مردم شهر انبار كه در نهج‌البلاغه نيز آمده و شديدا از اين دويدن‌هاي به دنبال مركب حاكمان زمان نهي شده است. ضمناً مي‌دانيم در بعضي استان‌ها سال‌ها طول مي‌كشد تا مصوبات صدتا و دويست تاي يكي دو ساعته دولت نهم و دهم اجرايي شود.
آخرين نكته اين كه از جناب آقاي جنتي درخواست مي‌گردد در هر جلسه‌اي كه حضور داشتند و بحثي از گران كردن مجدد نان شد چون نان قوت اصلي بسياري از مردم و خانواده‌هاي كم درآمد اين مرز و بوم مي‌باشد به جد مخالفت فرمايند و از هيات دولت درخواست مي‌گردد احياناً ضررهاي وارده بر نانوايان را از طرق ديگر از جمله حذف يارانه‌هاي غير نيازمندان و طبقات مرفه جبران نمايند.
حضرت رسول(ص) مي‌فرمايد:«خدايا به نان ما بركت ده و ميان ما و آن جدايي مينداز كه اگر نان نبود نه مي‌توانستيم روزه بگيريم نه نماز بخوانيم و نه ديگر واجبات پروردگار خويش را به جا آوريم.»1
درآخر با ذكر خاطره‌اي از شهيد محمدعلي رجايي كه نويسنده اين سطور حدود دو سال با آن شهيد بزرگوار همكاري داشت و با يادآوري حديثي از رسول‌گرامي اسلام(ص) كه در ماه مبارك رمضان بعد از هر نماز همگان دعا ‌كنند:«خداوندا هر اسيري را آزاد كن» دكتر حسن روحاني رييس دولت يازدهم به خواست بسياري از راي دهندگان در جهت رفع حصر كانديداهاي معترض و آزادي زندانيان سال 88 همانگونه كه قبل از سال 92 وعده داده است تلاش كند و گزارش آن را به مردم ارائه نمايد.
متاسفانه خبرنگاري درباره اين مراسم در يكي از سايت‌هاي يزد با نقل جملات تحريف شده‌اي به شرح زير اظهار نظر مي‌نمايد:
«رضا سلطان‌زاده عنصر قلم به دست و تندروي اصلاح‌طلبان يزدي نيز برخلاف فرد قبلي كه دولت را از اصلاحات و هاشمي خواند، روي كار آمدن دولت تدبير و اميد را «خواست پروردگار»! دانست و گفت: اقدامات دولت در زمينه‌هاي هسته اي، سلامت و آرامش مردم را از نكات و اوامر شاخص دولت يازدهم است.
حزبي بودن «جشن حضور» بازهم در سخن سخنرانان گل كرد، به طوري كه سلطان‌زاده هم كه مدت مديدي است داغ حصر سران فتنه گيسوان وي را سپيد كرده، مصوبه شوراي هيئت امنيت ملي در رابطه با محدوديت‌هاي رئيس اصلاحات را يك دروغ دانست!!
اين عنصر قلم به دست و پير اصلاحات در سخنانش– شايد از روي دستپاچگي و شايد هم به سفارش مسئولان سياسي امنيتي استان- رفع حصر ميرحسين موسوي، زهرا رهنورد و مهدي كروبي از سران فتنه 88 را از «وزير ارشاد» خواستار شد! و هم چنين به حضار گفت: بعد از نمازهايتان براي آزادي آنها حتما دعا كنيد! البته ظاهراً مخاطب ايشان «نماز اولي»‌هاي آخرين نمازجمعه هاشمي بودند كه با كفش و به صورت مختلط نماز اقامه كردند.
خبرگزاري ديگري درباره برگزاري جشن حضور كه در دو سايت يزد عيناً نقل گرديده و گردانندگان و نويسنده آن بايد برابر با قانون پاسخگو باشند مي‌نويسد:
«سخنرانان اين مراسم يكي از مديران ارشد دولتي جناب آقاي جنتي وزير ارشاد كه از تهران اعزام شده بود و سخنرانان نه چندان خوشنام محلي كه خود با استفاده از رانت و امكانات بيت المال به الاف و الوف دست يافته‌اند و حال نيز از نظام اسلامي طلبكار مي‌باشند بودند؛ كه تلاش كردند جريان فتنه را كه خط قرمز نظام اسلامي است احياء كنند.»
هر خبرنگار و نويسنده‌اي كه به وي ماموريت مي‌دهند در محفل و مراسم و جلسه‌اي شركت كند و گزارش بنويسد بايد با رعايت امانت و انصاف سخنان گويندگان و سخنرانان را بشنود و با اطلاع كافي مطالب را مورد تجزيه و تحليل قرار دهد. اما خبرنگار سايت‌هايي كه راقم اين سطور به بعضي از مطالب آنها فوقاً اشاره نمود نه تنها خبر را تحريف نموده بلكه با ذكر موارديكه حاكي از دروغ و تهمت و افترا به مديرمسئول آيينه يزد مي‌باشد به خيال خود وظيفه خبرنگاري و نويسندگي خويش را انجام داده است.
بنابراين شايسته است با كمال احترام به گردانندگان و مسئولان آن سايت‌ها و خبرگزاري‌ها تذكراتي به شرح زير داده شود باشد كه مورد قبول واقع گردد به ويژه اگر هزينه اداره آن سايت‌ها از محل بيت‌المال تامين مي‌گردد. همگان به ياد بياوريم روزي كه در پيشگاه با عظمت الهي بر اساس آيه شريفه «كل نفس بما ‌كسبت رهينه»و«يوم تبلي السراير»-آيات شريفه 38 سوره مدثر و 9 سوره طارق- بايد پاسخگو باشيم و مورد مواخذه قرار مي‌گيريم يعني در ساعت عظيمي كه هيچ واسطه و سفارش و مقام و قدرتي كارساز نيست تنها انسان است و رسيدگي به همان عمل خير و شري كه انجام داده و لو به اندازه يك ذره.
ديگر بار تاكيد مي‌نمايد بر اساس دستورات و تعاليم عاليه اسلام دعا براي آزادي زندانيان يا رفع حصر و آزادي اسرا كاري ممدوح و پسنديده مي‌باشد. بعضي از مورخان انديشمند اسلامي نوشته‌اند. مولاي متقيان(ع) بعد از اتمام جنگ جمل در برابر نعش و جسد افرادي كه شمشير كشيده و عليه امام علي(ع) و يارانش جنگيده و كشته شده بودند ايستاد و گريه كرد و بر حال آنان تاسف خورد.
حسن ختام اين مقاله به درج فرمايش مظهر عدالت مولاي متقيان حضرت علي بن ابي طالب (ع) اختصاص مي‌يابد.
حضرت علي(ع) در ميدان نبرد جمل در سال 36 هجري وقتي به جنازه طلحه و عبدالرحمن بن عتاب رسيد در حاليكه بر كشته شدگان جمل تاسف مي‌خورد فرمود: ابومحمد(طلحه) در اين مكان، غريب مانده است به خدا سوگند خوش نداشتم قريش را زير تابش ستارگان كشته و افتاده بينيم...»2
امام علي (ع) در جنگ صفين شنيد كه يارانش اهالي شام را دشنام مي‏دهند فرمود: «من خوش ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد، اما اگر كردارشان را تعريف، و حالات آنان را بازگو مي‏كرديد به سخن راست نزديك‏تر، و عذر پذيرتر بود، خوب بود بجاي دشنام آنان مي‏گفتيد: خدايا خون ما و آنها را حفظ كن، بين ما و آنان اصلاح فرما، و آنان را از گمراهي به راه راست هدايت كن، تا آنان كه جاهلند، حق را بشناسند، و آنان كه با حق مي‏ستيزند پشيمان شده به حق باز گردند.»3

مدير مسئول

پي نوشت‌ها:
1- «الحياه»، به نقل از اصول كافي تاليف علامه محمدرضا حكيمي، محمد حكيمي، علي حكيمي ترجمه محمد آرام، جلد ششم، صفحه 195
2- «نهج البلاغه»، ترجمه محمد دشتي(ره)، خطبه 219، صفحه 319
3- همان، خطبه 206، صفحه 305

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا