استاندار یزد در نشست شورای اداری شهرستان یزد تاکید کرد: نگاه عملی به بحث بهینه سازی انرژی در کنار نگاه عقلانی به موضوع ضرورت دارد.

به گزارش واحد دریافت پایگاه خبری یزدفردا "سیدمحمد میرمحمدی ، استاندار یزد در نشست شورای اداری شهرستان یزد با اشاره به اهمیت شناخت حد و مرز مصرف انرپی در استان ، شناخت روشهای موثر در مدیریت انرژی و اشاعه آن به مردم را به یک ضرورت و مدیریت مصرف را دغدغه اصلی مسئولین نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت : پیام رسانی مدیران جامعه در حوزه مدیریت انرپی به مردم با روش عقلی جوابگو نیست و می بایست از طریق روش عملی دنبال شود.

وی طراحی روشهای نوین آموزشی ، بهره گیری از روش های گفتاری ، عینی و چهره به چهره و اشاعه فرهنگ صحیح مصرف از طریق شبکه های مجازی و اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: نهادهای دولتی به عنوان الگویی اثر بخش در جامعه در اشاعه فرهنگ صحیح مصرف باید پیشتاز باشند و از مصرف بی رویه پرهیز کنند.

میرمحمدی آمار مرگ میر هفت میلیونی مردم در دنیا به خاطر آلودگی های ناشی از مصرف سوخت برای تولید انرپی را نگران کننده یرشمرد و تاکید کرد: نقل دستورات ائمه معطومین و عمل کردن به آن در پرهیز از اسراف و ایجاد احساس مسئولیت در مردم برای گرایش به سمت خرید کالاهای با بازدهی بالا بجای خرید لوازم ارزان قیمت کم کیفیت ضروری است.

محمدرضا صحتی ، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد نیز در سخنانی تغییر نگرش به ارزش واقعی انرژی ، بازنگری در الگوی مصرف ، استفاده از انرژی تجدید پذیر ، اجرای از معیارها و استانداردها و بکارگیری روش های مدیریت انرپی را به عنوان راهکارهای اصلی مدیریت انرژی دانست و گفت : آمارها نشان می هد میزان مصرف فرآورده های نفتی برای تولید انرژی نسبت به مصرف سیر صعودی داشته است.

وی اضافه کرد: اگر روند رشد 5/5 درصدی مصرف ادامه یابد ، احتمال تهدید ایران به کشور واردکننده انرژی وجود خواهد داشت.

صحتی میزان مصرف 53 درصدی انرژی در بخش ساختمان ، 13 درصدی در بخش کشاورزی و 32 درصدی در بخش صنعت کشور را یادآور شد و افزود: این ارقام در استان یزد برای بخش صنعت 51 درصد ، بخش خانگی 21 درصد ، کشاورزی 17 درصد است.

این مقام مسئول در صنعت برق ممیزی انرژی در ساختمان های اداری را برای شناخت وضعیت ساختمان از لحاظ اتلاف انرژی ضروری خواند و گفت : آموزش کارکنان، کنترل و نظارت بر حذف مصارف مازاد ، رنگ آمیزی صحیح و بهره گیری از نور طبیعی ، استفاده از ترمستات تنظیم کننده دما ، عایق کاری و استفاده از کلیدهای فرمان خودکار در سیستم روشنایی در محیط های اداری به عنوان یک راهکار مطرح است.

احمد یزدی ، معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر به دو چالش مهم در افزایش مصرف انرژی اشاره داشت و در این باره گفت : توسعه اقتصادی جهان و افزایش جمعیت در افزایش مصرف و آلودگی جهان تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه برای تولید 267 میلیون کیلوات ساعت بالغ بر 246 میلیون تن گاز آلاینده در کشور تولید شده است ،خاطرنشان کرد: برابری زمان پیک بار سال گذشته در مرداد ماه با میزان مصرف در خردادماه سال جاری به دلیل گرم شدن دما ، افزایش سیستم های سرمایشی در کشور است.

احمد یزدی متذکر شد: در حال حاضر افزون بر 73 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی منصوبه در کشور داریم که به علت کاهش بازدهی نیروگاهها در فصول گرم ، 52.500 هزار مگاوات بیشتر نمیتوان از آنها بهره برداری کرد.

وی اظهار داشت: مصرف برق در فصل گرم 49 هزارمگاوات و در فصول سرد سال 20 هزار مگاوات است و دلیل تفاوت این میزان مصرف بخاطر ورود سیستمهای سرمایشی در مدار است.

این مقام مسئول بهینه سازی مصرف و کاهش تقاضا و بهره گیری از نیروهای مجازی را به عنوان راهکار مطرح کرد و افزود: پس از انقلاب اسلامی ظرفیت نیروگاهی کشور به 10برابر رسید و این درحالی بود که ما شاهد رشد دوبرابری جمعیت در کشور بودیم.

وی نگاه ملی 32 میلیون مشترک صنعت برق به مقوله بهینه سازی مصرف را حائز اهمیت برشمرد و تاکید کرد: صنعتگران، مدیران انرژی اصناف و ادارات می توانند با ملحق شدن به طرح ذخیره عملیاتی و طرح تعطیلات و تعمیرات تابستان به کاهش پیک بار در تابستان کمک کنند.

احمدیزدی یادآور شد : در سال گذشته 2700 مشترک صنعتی در کشور به دلیل همکاری با وزارت نیرو از 500 میلیارد ریال پاداش بهره مند شده اند.

معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر از مدیران دستگاههای دولتی خواست تا با مشارکت در کاهش مصرف برق و بهینه سازی سیستم روشنایی و تجهیزات اداری ، یاری بخش صنعت برق در تابستان باشند.

پس از این سخنان ،  هفت ارگان برتر در ممیزی انرژی تجلیل شدند










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا