به گزارش خبرنگار یزد فردا:حمیدرضا سالاری، سرپرست تیم اكتشافی و سرپرست وعضو گروه کوهنوردی سالار یزد (کسنویه)  در گفت‌ وگو با یزد فردا درباره‌ چگونگی كشف این غار (سالار مهدی) اظهار نمود:

طبق برنامه اجرائی شش ماه اول سال نود و چهار گروه کوهنوردی سالاریزد ، در مورخ21 فروردین ماه 1394 با یک تیم شانزده نفره جهت اجرای برنامه کوهنوردی به ارتفاعات منطقه حاجی آباد زرین شهرستان اردکان  اعزام و تصمیم به صعود گرفته شد که در مسیر صعود به قله، در ارتفاع 1630 متری وبطور اتفاقی  به یک دهانه غار برخورد که با تجهیزات فنی مختصر که همراه داشتیم اقدام به شناسایی غار نموده و با توجه به بررسی های اولیه  ارتفاع غار بیش از صد متر تخمین زده شد که بصورت میله ای و حلزونی میباشد. همچنین با مشورت جمع گروه غار را به نام غار سالار مهدیِ حاجی آباد زرین نامگذاری نمودیم. در پی کشف غار مذکور درخواستی مکتوب از طرف گروه  در رابطه با کشف غار به هیئت کوهنوردی استان ارسال تا توسط کارگروه غارنوردی جزئیات داخلی غار بطور کامل شناسائی گردد که در این خصوص در روز جمعه مورخ 4 اردیبهشت ماه 94 تیمی به سرپرستی حسن انتظاری با یکی از اعضای گروه سالار یزد بنام سید مهدی موسوی و راهنمایی ایشان با ایجاد کارگاه خصوصیات داخلی غار را شناسائی نمودند که در آینده نزدیک به اطلاع همنوردان و علاقه مندان به پیمایش غار خواهد رسید. این غار همانطور که به آن اشاره شد در نزدیکی قله کوه شمسی شفیع روستای حاجی آباد زرین شهرستان اردکان قرار دارد . ارتفاع پای کوه حدود 1200 متر و راه دسترسی به آن از مسیر ضلع شمالی می باشد، همچنین در بیرون از غار در دامنه کوه چشمه ی آب  وسنگاب هایی به چشم میخورد که در فصول  بارندگی آب در آنها ذخیره میشود. بلندترین نقطه این کوه با ارتفاع 1730 متر با روستای حاجی آباد حدود سیزده کیلومتر فاصله دارد.

در ادامه حمید رضا سالاری از همنوردان: سید مهدی موسوی سرپرست و راهنمای این برنامه ، عباس عندلیب ، داود کردآبادی ، جلیل بیابانی ، خانم سعیده شاه میرزائی که در برنامه صعود وکشف غار همکاری داشتند  و محمد رضا دهقانی زاده که نقش اطلاع رسانی در رابطه با آن را برعهده داشت  تشکر نمود.

در پایان سالاری عنوان  نمود: استان یزد با توجه به دارا بودن چنین پتانسیلهای گردشگری بالقوه ای همچنین وجود جوانانی پرشور و جستجوگر در زمینه تحقیق وکشف  و ثبت این مواهب الهی، امید میرود مسئولین ارگانهای مربوطه نیز در جهت ساماندهی و ثبت و استفاده بهینه مخصوصاً رونق صنعت گردشگری در این زمینه مساعدت های دلسوزانه ای را داشته باشند.

عكس: محمد رضا دهقاني زاده

 

 
 
 
سایت خبری یزد فردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا