یزدفردا:مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین اتفاق این هفته در فروردگاه جده رخ داد. دو نوجوان ایرانی از سوی ماموران پلیس عربستان مورد تعرض قرار گرفتند و رسانه ایی شدن این حادثه با واکنش شدید ایران مواجه شد.

به گزارش فرارو، وزارت امورخارجه پیرو این شبه تجاوز کاردار عربستان را احضار و و «اعتراض شدید جمهوری اسلامی نسبت به این عمل شنیع و غیرانسانی» را به او ابلاغ کرده است.

برخی از نمایندگان مجلس نیز طی نامه‌ای به رئیس جمهور از او خواسته‌اند «ضمن اعتراض به دولت عربستان به خاطر این اقدام، نسبت به مجازات عاملان آن اقدام کرده و موضوع را مورد پی‌گیری جدی» قرار دهد.

واکنش مجلس شورای اسلامی به این مساله به این تذکر ختم نشد و در جلسه روز چهارشنبه تعدادی از نمایندگان مجلس مشغول جمع‌آوری امضاء برای ارائه طرحی یک فوریتی مبنی بر لغو سفر حج عمره تا «حصول اطمینان از امنیت و حراست از حجاج ایرانی» شدند.

اهمیت این اتفاق و حساسیت این مساله تا جایی بود که برخی از مراجع تقلید نیز واکنش نشان دادند. آیت الله مکارم شیرازی در این خصوص اعلام کرد که مایل نبوده ماجرای فرودگاه جده رسانه‌ای شود اما حالا که موضوع رسانه‌ای شده از مسئولان می‌پرسد: «آیا لازم است که هر توهینی را بشنویم تا به یک امر مستحب [حج عمره] عمل کنیم؟»

آیت الله نوری همدانی نیز در این خصوص گفت: اتفاق فرودگاه عربستان نباید در سکوت باشد و نباید به سادگی در برابر این مسئله گذشت و از همین رو مسئولان باید به این امر توجه نشان دهند.

در این میان سازمان حج و زیارت ملایم‌ترین اعتراضات را کرد و سعید اوحدی، رئیس این سازمان با تاکید بر اینکه پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور و سازمان حج و زیارت تا اشد مجازات دو مأمور فرودگاه جده ادامه خواهد داشت، گفت: اگر دولت عربستان بخواهد در رابطه با روند محاکمه خاطیان و فرآیند قضایی این پرونده کوتاهی کند، بیانگر این است که قادر به تأمین امنیت زائران نیست و یقیناً باید تصمیمات دیگری در این‌باره اتخاذ شود.»

گفتنی است که بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق با انتشار بیانیه‌ای نسبت لغو مجوز تظاهرات در مقابل سفارت عربستان اعتراض کرد و نوشت: «حادثهٔ فرودگاه جده محک جدی برای اصلی بود که امام خامنه‌ای به آقایان گوش‌زد کرده بودند، یعنی غیرت. آیا غیرت اهالی تدبیر اجازه می‌دهد که چنین هتک حرمتی صورت پذیرد و ما اقدامی قاطعانه انجام ندهیم.»

این اتفاق در فرودگاه جده سر و صدای زیادی به همراه داشت و بخش عمده ایی از اخبار سیاسی را به خود اختصاص داد اما فعالیت‌های محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان نیز طی هفته آنقدر زیاد بود که می‌توان باز هم او را پرکار‌ترین چهره سیاسی کشور دانست. ظریف که بعد از بازگشت به تهران از ماشین بیرون آمده و به استقبال‌کنندگانش لبخند می‌زد، این هفته را با پاسخ‌گفتن‌ها و توضیح‌دادن‌ها سپری کرد.

بعد از شرکت در یک برنامه تلویزیونی و ارایه توضیح در مورد تفاهم صورت‌گرفته، به جلسه غیر علنی مجلس رفت و قرار شد که با ارائه فکت‌شیت‌های ایرانی به دروغ‌پردازی‌های آمریکا در مورد بیانیه لوزان پاسخ دهد.

حاصل کار و همکارانش در لوزان آنقدر قوی بود که تجمع اعتراضی در مقابل مجلس، نطق حمید رسایی و تیترهای رسانه‌های تندرو هم مانعی برای حمایت بهارستان از مذاکرات هسته‌ای نشد.

رییس جمهور نیز‌ همان‌طور که انتظار می‌رفت از نتیجه به‌دست‌آمده حمایت و اعلام کرد که دولت یازدهم در راستای ادامه سیاست‌های مبنی‌بر تنش‌زدایی و تعامل با دنیا، به مذاکرات هسته‌ای اکتفا نکرده و خواهان اتمام همه خصومت‌هاست.

سفر روز چهارشنبه ظریف به عمان و پاکستان را نیز می‌توان اقدامی در راستای همین هدف دانست. او برای رایزنی‌های منطقه‌ای به‌منظور دستیابی‌به راه‌حلی برای پایان‌دادن به بحران یمن راهی عمان و سپس پاکستان شد.

مسئله قابل‌توجه دیگر در هفته اخیر این بود که حاشیه‌سازی‌ها و اعتراض‌ها پیرامون سفر اردوغان به‌جایی نرسید و رئیس‌جمهور ترکیه نه‌تن‌ها به ایران آمد، بلکه مورد استقبال رسمی روحانی نیز قرار گرفت و حتی با مقام‌معظم‌رهبری هم دیدار کرد.

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا