یزدفردا:رییس جمهوری همزمان با روز ملی فناری هسته ای از آخرین دستاوردهای هسته ای کشورمان رونمایی کرد.

همایش نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته ای از صبح امروز با حضور رییس جمهوری و مسوولان کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.

وی در این مراسم از سه رادیو دارو رونمایی کرد که این رادیوداروها جزو دستاوردهای صلح آمیز هسته ای محسوب می شوند که طی سال 93 به دست آمده است.

روحانی همچنین از نخستین مجتمع سوخت مجازی بومی و یک محصول در حوزه محیط زیست رونمایی کرد.

در حاشیه این همایش نمایشگاهی با موضوع دستاوردهای صلح آمیز هسته ای برگزار شده که رییس جمهور پیش از ورود به این همایش از این نمایشگاه دیدن کرد.

رییس جمهور در ادامه در این همایش به سخنراین پرداخت.

گزیده سخنرانی روحانی
را در ادامه می خوانید:


  •  جمهوری اسلامی در مسیر توسعه کشور هر کجا که اراده و تصمیمی را گرفت با همت جوانان و دانشمندان و ایثار و فداکاری شبانه‌روزی آنان بحمدالله به نتیجه رسید. در این بین اگر قدرت‌های دنیا موافق و یا مخالفت بودند هیچ تاثیری در اراده این ملت نداشت.
  • اگر دنیا بگوید که برخلاف مقررات بین‌المللی با منطق زور می‌خواهد در برابر ملت ایران بایستد تردید ندارم که تمام قدرت‌های جهان در برابر ملت ایران شکست خواهند خورد.
  • روزی که گفتیم سوخت، غنی‌سازی و فناوری غنی‌سازی برای سوخت می‌خواهیم اگر می‌آمدند و فناوری را به ما می‌دادند شاید هیچ بحثی نبود منتهی آن‌ها در ابتدا گفتند که فناوری را نمی‌دهیم، این هم مهم نبود، حرف دوم‌شان مهم بود که گفتند نمی‌گذاریم ایران به غنی‌سازی برسد، این حرفی بود که ملت ما زیر بارش نرفت.
  • اکثریت قاطع کشورهای دنیا با ایران و با فکر ایران و فناوری صلح‌آمیز ایران همراه بودند و ده‌ها بار در مجامع بین‌المللی و غیرمتعهدها این امر را بیان کردند ولی یک مقداری از کشورهای قدرتمند و زورگویی بودند که فکر می‌کردند قدرت و منطق آن‌ها باید بر دنیا حکومت کند و تلاش کردند تا ملت ایران را در برابر خواست خودشان تسلیم کنند.
  • آنچه در مذاکرات به دست آمده این نیست که بیانیه‌ای منتشر شده آنچه در این مذاکرات در طول 15، 16 ماه گذشته و با تلاش پیگیر به دست آمده این است که رییس‌جمهور آمریکا در همین روزها به صراحت گفت که ما به این نتیجه رسیده‌ایم که ملت ایران در برابر فشار و زور، تسلیم نمی‌شود.
  • پیروزی ما این است که بزرگ‌ترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا یعنی آمریکا و رییس‌جمهورش این واقعیت را مورد اذعان قرار می‌دهد، این یعنی ملتی که در راه و مسیر خودش پیروز شده است. رییس‌جمهور آمریکا اعلام و اعتراف کرد نظام ایران قابل سرنگونی نیست، ماهیت مردم‌سالاری و دینیش قابل تغییر نیست.
  • ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار در منطقه برای همگان قابل پذیرش شده است، چه چیزی بهتر از این می‌خواهیم، این نکته به ما نشان می‌دهد که اگر ملتی ایستادگی و مقاومت کند پیروز است و رییس‌جمهور آمریکا هم به همین نکته اعتراف کرد که ملت ایران غرور ملی خودش را با همه توان حفظ کرده و هرگز تسلیم نمی‌شود.
  • ما امروز به جهانیان این را می‌گوییم که مسیر اعتدال، منطق،‌ مذاکره، صلح، ‌آرامش و کرامت انسان‌ها و ثبات این منطقه بر افراطی‌گری و منطق زور و خشونت و تحریم غلبه کرده و پیروز شده و این چیزی است که ما به عیان می‌بینیم. دنیا امروز مسیر تکریم ملت ایران را شروع کرد و مسیر تحریم، فشار و تهدید را قدم به قدم در حال کنار گذاشتن است.
  • ما هیچگاه نمی‌خواهیم در این مذاکرات کسی را شکست بدهیم. اشتباه نشود ما دنبال شکست و باخت کسی در این مذاکرات نیستیم. ما دنبال احقاق حقوق خودمان و دنبال مذاکراتی هستیم که برد برد باشد، هم به نفع ما باشد، هم به نفع جهان و هم به نفع مردم منطقه. ما نمی‌خواهیم به دنیا بگوییم ما در یک مذاکراتی قدم گذاشتیم که ما پیروز این مذاکرات هستیم و روبروی ما شکست خورده این مذاکرات است، نه؛ اگر دیگران نمی‌دانند ما می‌دانیم که در دنیایی قرار گرفته‌ایم که مذاکرات برد باخت استمرار نخواهد داشت و باقی نمی‌ماند. آن مذاکراتی باقی می‌ماند که برد برد باشد.
  • 1+5 می‌گوید ما در این مذاکرات کاری کردیم و یا خواهیم کرد که ایران سلاح اتمی نسازد. آن‌ها اینگونه می‌گویند ولی ما می‌گوییم تحصیل حاصل محال است. ایران از روز اول دنبال سلاح اتمی نبوده و امروز هم نیست و فردا هم نخواهد بود.
  • ملت ما دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود. بالاترین دلیل ما علاوه بر معاهدات بین‌المللی و عملکرد ما علاوه بر گزارش آژانس بعد از 14 سال بازرسی‌های مستمر علاوه بر تمام اینها فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی است که ما می‌بینیم رییس‌جمهور آمریکا هم به این فتوا استناد می‌کند. این فتوا نشان می‌دهد این مردم از لحاظ دینی، اعتقادی و مذهبی و اخلاقی دنبال این سلاح نیستند و نخواهند بود. اگر شما در 1+5 به این پیروزی رسیدید که ایران دنبال سلاح اتمی نمی‌رود و نخواهد رفت من معتقدم اگر این را می‌گویید، من به شما می‌گویم پیروز بودید قبل از اینکه بدانید پیروز بودید.
هیچ توافقی را امضا نمی‌کنیم مگر آنکه در روز اجرای توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی لغو شود
  • ما در اراک یک راکتور آب سنگین برای تولید دارو و مصارف پزشکی خواهیم داشت. ما تغییر و توسعه را بر اساس توانمندی علمی اندیشمندان و دانشمندان خودمان و طبق اهداف ملی خودمان ادامه می‌دهیم. ما هیچ توافقی را امضا نخواهیم کرد مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی به مورخ همان روز لغو شود. ما به حول قوه الهی در مسیری که ملت ما تعیین کرده است و خواست ملی ما است در چارچوبی که رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده تلاش کرده و تلاش می‌کنیم.
  • ما مدعی نیستیم که در این راه دولت پیروز میدان است یا خواهد بود، این ملت است که پیروز میدان بوده و خواهد بود،‌ این رهبر است که پیروز میدان بوده و پیروز میدان خواهد بود، این اراده ملت ایران است که پیروز میدان بوده و پیروز میدان خواهد بود البته دولت هم به عنوان خادمان مردم و از جمله تیم مذاکره‌کننده به عنوان شخصیت‌ها و چهره‌هایی که خود را از طرف مردم مامور می‌دانند و مجری ماموریت ملت ایران هستند، آن‌ها هم تلاش خود را انجام دادند و تلاش خود را انجام خواهند داد و ملت ما هیچگاه تلاش سربازان فداکار خود و از خادمان خودش را نادیده نگرفته و یا فراموش نمی‌کند و همواره تلاش و تشکر و تقدیر و پشتوانه خودش را به خادمان خود ابراز می‌کند و امروز هم این‌چنین خواهد بود.
  • ما این مسیر را تا موفقیت نهایی ادامه می‌دهیم. امروز در لوزان یک گام بزرگ به پیش برداشته شده و گام‌های بعدی هم به حول قوه الهی برداشته خواهد شد. همه مذاکره‌کنندگان توانمند و شجاع از وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی و تمامی اقتصاددانان و همه آنهایی که همراه هستند و کمک می‌کنند و همه آنهایی که این مسیر را تا امروز هموار کردند، از مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، همه نیروها و همه قدرت‌ها و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که باعث اقتدار کشور و اقتدار دولت هستند همه ما در سال همدلی و همزبانی منسجم بوده‌ایم و منسجم خواهیم بود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا