یزدفردا"اگر شما در زمان سفر کنید و با آدولف هیتلر جوان برخورد داشته باشید، آیا حاضرید او را بکشید تا مانع وقوع جنگ جهانی دوم شوید؟
 
به گزارش فرادید به نقل از ایندیپندنت، اساتید فلسفه یک دوراهی اخلاقی را مطرح کرده‌اند: آیا از نظر اخلاقی درست است که شخصی را بکشیم تا جلوی عواقب آن را بگیریم؟
 
اخیرا دانشمندان پژوهشی را در این رابطه انجام داده‌اند که به نتایجی جالب دست یافته‌اند. نتایج این پژوهشی نشان می‌دهد که زنان به دلیل حس تنفر بیشتر نسبت به اعمال مجرمانه، تمایل کمتری به ارتکاب قتل دارند.
 
پژوهشگرانی از ایالات متحده، آلمان و کانادا پاسخ‌های 6100 نفر راجع به سوالات اخلاقی را بررسی کردند. سوالی مانند «آیا حاضرید هیتلر جوان را بکشید تا مانع وقوع جنگ جهانی دوم شوید؟» نیز بین سوالات بود. هم مردان و هم زنان عواقب این تصمیم را بررسی کردند. آن‌ها می‌دانستند که با کشتن هیتلر جان چند نفر نجات داده خواهد شد. با این حال، برای زنان سخت‌تر بود که دست به چنین کاری بزنند.
 
 
داستان دیگر این بود که کودکی گریان را به یک شخص که از دست سربازان فرار کرده است می‌دهند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا خود را جای آن شخص بگذارند و بگویند که کودک را خفه می‌کنند یا اجازه می‌دهند که او گریه کند و خودشان دستگیر شوند.
 
شرایط فرضی دیگر که در آن قتلی وجود نداشت این بود: آیا آن‌ها اجازه می‌دهند که دخترشان تن‌فروشی کند تا بقیه اعضای خانواده بتوانند مایحتاج خود را خریداری کنند.
 
علت اصلی تفاوت پاسخ‌های مردان و زنان در احساس انزجار نسبت به قتل در میان زنان بود. این پژوهش در بولتن شخصیت و روانشناسی اجتماعی چاپ شده است.
 
ربکا فریسدورف، یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید: «زمانی که مردان و زنان بر سر دوراهی قرار می‌گیرند، واکنش منفی و صدمه زدن به دیگران بین زنان کمتر دیده می‌شود. مردان در عوض گرایش بیشتری به واکنش منفی دارند.»
 
در این پژوهش، کسانی که حاضر شدند برای یک منفعت بلندمدت، یک ضرر کوتاه‌مدت را متحمل شوند «سود گرا» و افرادی که حاضر نشدند برای یک ثمره خوب در آینده، اصول اخلاقی را زیر پا بگذارند «وظیفه گرا» نامیده شدند.
 
بر اساس یافته‌های این پژوهش، زنان بیشتر وظیفه گرا هستند و بیشتر مراقب تصمیم خود هستند. در حالی که مردان بیشتر تمایل دارند سود گرا باشند.
 
بر اساس نظریه اخلاق امانوئل کانت، وظیفه گرایی به معنای رعایت قوانین است و خود کنش مهم‌تر از عواقب آن است. در آن سو، فیلسوف‌هایی مانند جرمی بنتام و جان استوارت میل معتقدند که سودگرایی یعنی آن انتخاب اخلاقی که بیشتری سود و کارایی را داشته باشد. بنابراین در این دید کاملا منطقی به نظر می‌رسد که با کشتن یک نفر، جان چندین نفر دیگر را نجات دهید.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا