یزدفردا: عربستان و متحدانش انجام حملات زمینی از چند جبهه را برنامه ریزی می کنند. شاید از دید آنها مقابله با انصارالله، حمله زمینی را اجتناب ناپذیر کند اما چنین اقدامی خطراتی بزرگ، از گرفتار شدن در سرزمین های کوهستانی تا احتمال جنگ چریکی با تروریست های القاعده رابه دنبال خواهد داشت.
 
به نقل از آسوشیتدپرس، نخستین هدف اصلی این ائتلاف از حملات زمینی تامین امنیت بندر جنوبی عدن و اطراف آن برای بازگشت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن خواهد بود. نیروها در آنجا وظیفه ایجاد یک ارتش جدید یمنی و جایگزین کردن آن با ارتشی را خواهند داشت که در پی درگیری های اخیر تکه تکه شده است.
 
بر اساس خلاصه گزارش مقامات امنیتی و نظامی مصری و یمنی، بخش نگران کننده تر این برنامه عبور نیروهای ائتلاف به سرکردگی سعودی ها از مرز عربستان به یمن است. این امر به منزله ورود به یک چشم انداز کوهستانی است که محل اقامت نیروهای شیعیان موسوم به انصار الله یا همان جریان حوثی است. آنها طی یک دهه اخیر شش بار در استان صعده با ارتش یمن جنگیده اند. 
 
هدف نهایی این ائتلاف نابود کردن حوثی ها نیست، بلکه به عقب راندن آنها تا استان صعده و عمران در شمال و مجبور کردن شان به مذاکره است. به گفته مقامات مرتبط با این برنامه که به شرط برده نشدن نامشان با آسوشیتدپرس صحبت کردند، این حملات تنها زمانی آغاز می شود که حملات هوایی عربستان و متحدانش به خوبی باعث تضعیف حوثی ها و متحدانشان و همچنین ارتش و واحدهای پلیسی که به علی عبدالله صالح وفادار هستند، شده باشد. صالح در پی اعتراضات سال 2011، طی سال 2012 برکنار و منصور هادی جایگزین وی شد.
 
اما استراتژی که در پس این جنگ وجود دارد نیز به خودی خود با مشکلاتی همراه است.
 
به نظر نمی رسد نیروهای ائتلاف- احتمالا نیروهای مصر، عربستان و پاکستان- مجبور به اشغال بخش های قابل توجهی از یمن باشند. آنها در عوض به متحدان یمنی اتکا خواهند کرد: قبایل سنی، شبه نظامیان محلی و آن بخشی از ارتش که قادر به بازسازی اش باشند. حدود 70 درصد واحدهای نظامی تحت فرمان افسران وفادار به صالح هستند که شامل بهترین نیروهای مسلح وآموزش دیده این کشور می شوند.
 
اما مردان قبایل و شبه نظامیان، متحدان غیرقابل پیش بینی خواهند بود. 
 
دهه ها است که عربستان با تامین مالی سیاست مداران، رهبران قبیله ای، افسران ارتش و سازمان های رسانه ای یمن، به دنبال اهرمی در این همسایه استراتژیک خود است. حال سعودی ها به اتحاد درازمدت خود با قبایل سنی برای کمک به حملات زمینی چشم دارند.
 
این در حالی است که برخی از این قبایل سنی وارد اتحاد با شاخه یمنی القاعده شده اند تا مانع پیشروی حوثی ها شوند. این مسئله ائتلاف عربستان را در موضع اتحاد با یک گروه تروریستی که یکی از اهداف خود را سرنگونی خاندان سلطنتی سعودی اعلام کرده، قرارمی دهد.

در این شرایط، اگر ائتلاف قادر نباشد حوثی ها به عقب براند، شاخه القاعده در یمن  که در حال حاضر خطرناک ترین شاخه این شبکه تروریستی محسوب می شود، احتمالا با بهره بردن از این آشوب، تقویت خواهد شد.
 
عدن باید پیش از آنکه هرگونه نیرویی در این منطقه فرود بیاید، ثبات خود را بدست آورد؛ این فرود به احتمال زیاد از سوی نیروهای مصری با پوشش هوایی عربستان صورت خواهد گرفت. اما حتی اگر ورود هوایی در عدن خطری نداشته باشد، عبور از مرز عربستان به یمن با مخاطره همراه خواهد بود.
 
مقامات یمنی مدعی شده اند که در حملات هوایی صورت گرفته طی روزهای اخیر، بخش قابل توجهی از پایگاه ها، تسلیحات و مهمات حوثی ها از بین رفته اند. اما نیروهای این ائتلاف در ورود به یمن با سرزمین های کوهستانی و یک جمعیت متخاصم روبرو خواهند شد. آنها با نیروهایی مواجه می شوند که طی سال ها جنگ در داخل، سرسخت شده اند. ارتش عربستان تقریبا از جنگ خلیج فارس در 1991 تا به امروز در هیچ جنگ زمینی شرکت نداشته است. استثنایی که در این میان وجود دارد، یک حمله کوتاه بین مرزی در یمن در اواخر سال 2009 و اوایل سال 2010 برای حمله به حوثی ها است که کشته شدن 130 سعودی و دستاوردی اندک را به دنبال داشت.
 
مصر نیز سوابق بدی در یمن دارد. در دهه 1960 میلادی، جمال عبدالناصر، رئیس جمهور وقت این کشور در حمایت از کودتای 1962 نیروهایی را به این کشور اعزام کرد. حدود 10 هزار نیروی مصری در آن جنگ داخلی یمن که در سال 1970 پایان یافت، کشته شدند.
 
به گفته مقامات نظامی و امنیتی، به احتمال زیاد نیروهای عربستان و متحدانش توقفی طولانی در صعده نخواهند داشت، با این حال در حال حاضر بحث ایجاد یک زنجیره کنترل مرزی در داخل یمن برای جلوگیری از تهاجم مطرح است.
 
این در حالی است که حملات عربستان به یمن وارد یازدهمین روز خود شده و صدمات داخلی این درگیری ها به حدی بوده که روسیه و صلیب سرخ روز شنبه خواستار توقف حملات به دلایل بشردوستانه شدند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا