یزدفردا:صدور بیانیه هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ منجر به تندتر شدن شیب سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی شده است.

 
بر این اساس پس از صدور این بیانیه شامگاه گذشته ایران و پنج قدرت جهان، قیمت جهانی هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در بازار معاملات لندن بیش از ۵ درصد کاهش یافت.
 
گزارش رسانه‌های بین‌المللی حاکی از آن است که روز گذشته قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در آخرین معاملات پنجشنبه دو دلار و ۳۰ سنت کاهش یافت و به ۵۴ دلار و ۸۰ سنت رسید.
 
بهای نفت خام سبک وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم برای تحویل های مدت دار با ۹۵ سنت کاهش معادل دو درصد، به ۴۹ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید.
 
این در حالی است که در طول هفته جاری قیمت نفت روندی کاهشی به خود گرفته است و با توجه به پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ همواره در سول این مدت شاهد کاهش چند دلاری هر بشکه طلای سیاه بوده است.
 
همزمان با سقوط آزاد بهای نفت خام برنت دریای شمال و نفت خام شیرین آمریکا در بازارهای جهانی، بهای سبد نفتی اوپک و حتی قیمت طلای سیاه سبک و سنگین ایران هم کاهشی چند دلاری را تجربه کرده است.
 
امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران اخیرا با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: در پنج روز نخست فروردین ماه سال جاری قیمت نفت خام سبک و سنگین ایران در بازارهای جهانی به ترتیب با ٣ دلار و ١٣ سنت و ٣ دلار و ٣٢ سنت کاهش به ٤٩ دلار و ٩٩ سنت و ٤٧ دلار و ٤٩ سنت برای هر بشکه رسید.
 
این در حالی است که میانگین قیمت نفت خام سبک و سنگین ایران از ابتدای سال تاکنون به ترتیب ٥٠ دلار و ٤٥ سنت و ٤٨ دلار و ١١ سنت برای هر بشکه بوده است.
 
احتمال کاهش فعالیت‌های حفاری در آمریکا
با تند شدن شیب سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار جهانی، شائبه کاهش تعداد دکل های حفاری در میادین نفت و گاز نامتعارف " شیل اویل و شیل گس های" آمریکا شدت گرفته است.
 
آمارهای رسمی منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد با کاهش تعداد دکل های فعال در آمریکا به ٩٨٦ دستگاه دکل به پایین ترین سطح از ژوئن ٢٠١١ میلادی تاکنون رسیده و این در حالی است که با کاهش قیمت نفت در طول ١٢ هفته گذشته ٥٨٩ دکل در آمریکا غیر فعال شده‌اند.
 
در همین حال ویکتور شام کارشناس و تحلیلگر کهنه کار بازار نفت به رسانه‌های بین‌المللی گفته بود: توافق بین ایران و غرب بلافاصله قیمت نفت برنت را بیش از  ۵ دلار پایین می‌کشد و اگر این توافق اجرایی شود منجر به افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی شده و قیمت نفت برنت را به ۳۰ دلار در بشکه خواهد رساند.
 
با این وجود هم اکنون افزایش حجم ذخیره سازی نفت خام و فرآورده های نفتی مهمترین عامل تضعیف کننده قیمت نفت در بازارهای جهانی است به طوری‌که آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا از ثبت یک رکورد جدید در ذخیره سازی نفت و فرآورده نفتی حکایت دارد.
 
در این بین کارشناسان بازار جهانی نفت کمکان از حملات هوایی رژیم آل سعود به یمن به عنوان یک عامل تقویت کننده نفت یاد می کنند هر چند با وجود حملات هوایی عربستان سعودی به یمن صادرات نفت خام این کشور عربی به کشورهای مختلف همچون چین ادامه دارد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا