یزدفردا " وزیر امور خارجه ایران در فیسبوک خود از سایت‌ها و رسانه‌ها درخواست کرد که به خبرسازی‌ها توجه نکنند.

 
به گزارش تسنیم، "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در فیسبوک خود از سایت‌ها و رسانه‌ها درخواست کرد که به خبرسازی‌ها توجه نکنند.
 
وی نوشت: ما به زودی راهی تهران خواهیم شد. از سایت ها و رسانه ها تقاضا می کنم که به خبرسازی ها توجه نکنند و فراموش نکنید که Fact Sheet در دور قبل هم بویی از واقعیات نداشت.
 
ظریف در ادامه نوشت: به لطف خدا و با حمایت و دعای شما راه حل ها را نهایی کردیم. نوشتن متن را ظرف هفته آینده شروع خواهیم کرد.
 
"محمد جواد ظریف" و "فدریکا موگرینی" پنجشنبه شب در کنفرانس خبری از حصول تفاهم سیاسی میان ایران و غرب درباره برنامه هسته‌ای تهران خبر دادند.
 
بر اساس راه‌حل به دست آمده، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه غنی‌سازی ایران 10ساله خواهد بود. در طول این مدت، تعداد بیش از 5000 ماشین سانتریفیوژ در نظنز به تولید مواد غنی‌شده در سطح 3/67 درصد ادامه خواهند داد و تأسیسات هسته‌ای فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته تبدیل خواهد شدو بیش از 1000 ماشین سانتریفیوژ و تمامی زیرساخت آنها در فردو حفظ و نگهداری خواهند شد.
 
راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و با انجام بازطراحی ارتقا یافته و روزآمد خواهد شد و در بازطراحی راکتور ضمن کاهش میزان تولیدی پلوتونیوم، کارآیی راکتور اراک به‌میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.
 
براساس راه‌حل‌های به دست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یک‌جانبه آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و خودرو سازی فوراً لغو خواهند شد.
 
در چارچوب راه‌حل‌های به دست آمده؛ برای بازگشت پذیری متقابل تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک در صورت نقض تعهدات از سوی هر یک از طرفها سازوکار لازم پیش‌بینی شده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا