یزدفردا" اوباما گفت که تحریم‌ها به تنهایی نمی توانست برنامه هسته‌ای ایران متوقف کند اما ایران را مجبور کرد که به میز مذاکره باز گردد.

 
وی افزود: توافق خوبی حاصل شد که به اهداف کلیدی ما پایبند است و مانع از رسیدن ایران به سلاح هسته ای می شود.
 
اوباما افزود: ایران دیگر در تاسیسات فردو برای 10 سال آینده اورانیوم غنی سازی نخواهد کرد و بخش عمده ای اورانیوم ایران خنثی خواهد شد.
 
وی گفت: حتی اگر ایران توافق کنونی را نقض کند منابع مورد نیاز برای تولید بمب نخواهد داشت. با این توافق ایران نمی تواند به صورت مخفیانه بمب تولید کند و اگر ایران تقلب کند جهان خواهد فهمید و اگر به چیزی شک کنیم از آن بازرسی خواهیم کرد و با این توافق ایران بیش از هر کشور دیگری بازرسی خواهد شد.
 
اوباما افزود: ایران در ازای اقداماتش، جامعه جهانی قبول کرده که برخی از تحریم ها عله ایران حذف کند و این مرحله به مرحله خواهد بود البته بازگشت پذیر خواهد بود و اگر ایران تخطی کند تحریم ها باز خواهد گشت. تحریم های دیگر از جمله حمایت از ترویسم و موشک های بالستیک و حقوق بشر همچنان باقی خواهند ماند.
 
رئیس جمهور آمریکا گفت: این توافق بر پایه اعتماد نبوده و بر پایه راستی آزمایی است.
 
وی گفت: ایران حتی به خاطر تحریم ها نیز از برنامه هسته ای خود عقب نمی نشست و از مذاکره کنندگان خواستم کنگره را در جریان مذاکرات قرار بدهد. من همواره گفته ام که یک راه حل دیپلماتیک بهترین است چون به یک راه حل کامل و فراگیر خواهد رسید اما همیشه این احتمال وجود دارد که ایران تقلب کند اما این توافق امکان فهمیدن تقلب ایران را بسیار خواهد کرد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا