به گزارش خبرنگار یزد فردا از مهریز"غارها حفره هایی هستند که بطور معمول بر اثر حل شدن سنگها یا آب و ذوب شدن  یخ ها ایجاد می‌شود. بزرگترین و شگفت‌انگیزترین غارها درسنگهای آهکی بوجود آمده‌اند. بعضی غارها، فقط یک حفره کوچک ‌اند که فقط یک نفر می‌تواند وارد آن شود. برخی دیگر، گذرگاه‌ها و اتاقک‌های تو در تو دارند. به تمام سنگ‌هایی که بعد از تشکیل فضای غار بر اثر چکیدن آب‌های فرو رو در کف و دیواره‌های غار بوجود می‌آید غار سنگ می‌گویند که معروف‌ترین آن‌ها چکنده (استالاکتیت) و چکیده (استالاگمیت) هستند.

در استان یزد بیش از پنجاه غار وجود دارد که  تعداد زیادی از آنها درحوزه شهرستان مهریز میباشد. غار علاوه براینکه جزوء مواهب الهی بشمار میروند میتوان از آنها در جهت رونق بخشیدن به صنعت توریسم و گردشگری بهره برد.توريسم صنعتي درآمدزا و با صرفه اقتصادي بسيار مناسب است و به خاطر فقدان آلودگي هاي زيست محيطي امروزه بسيار مورد توجه مي باشد. جاذبه هاي طبيعي هر كشوري در جذب گردشگر نقش بسزايي دارند، طبيعت گردان (اكوتوريست ها) امروزه جزو گردشگراني محسوب مي شوند كه بدون آسيب هاي جدي به طبيعت از مناظر طبيعي ديدن مي كنند. ژئوتوريسم شاخه اي است از اكوتوريسم است كه در آن شخص بازديد كننده به دنبال مشاهده جاذبه هاي ژئومورفولوژيكي، يافته هاي ديرينه انسان شناسي، غارها، جذابيت هاي معدني و ... است.

حال ماجرای چگونگی کشف غار: طی برنامه ی کوهپیمایی و بازدیدِ گروه کوهنوردی سالار یزد از غار کبوتر خانه مهریزدر منطقه تنگ چنار، در مورخ 93/11/10 در انتهای سمت چپ محوطه غار  حفره ای با ارتفاعی حدود 2 متر از کف غار که بصورت حلقوی (حلزونی) می باشد توسط سرپرست این گروه آقای حمید رضا سالاری کشف میگردد، و بعلت کمی وقت و نداشتن تجهیزات فنی ، فرود وشناسایی آن نیمه تمام مانده و در یک برنامه فوق العاده مورخ (94/1/10) به اتفاق تیمی 8 نفره از شهرستانهای یزد، تفت و مهریز (آقایان جواد میرحسینی ،مهدی گلشن نیا ، حمیدرضا سالاری (یزد) ، قاسم صادقی (تفت) ،رضا کفاش ، محمدرضا دهقانیزاده ،حسین بهاری و محمدپور (مهریز) ساعت 8:15 عازم منطقه و با کوهپیمایی حدود 1 ساعت به دهانه غار میرسند و با تجهیزات فنی ایجاد کارگاه نموده و عملیات شناسایی را انجام می دهند که در حین فرود متوجه یک رول کوبی و طناب کشی (راهنمای مسیر) در طول مسیرغار می شوند، که حدس زده میشود این کار توسط یکی از کوهنوردان جوان و پرانرژی، معروف یزدی و گروه همراهش صورت گرفته باشد ،که خوشبختانه باعث سرعت کار در حین فرود و سهولت در یافتن مسیر میشود، که جا دارد به این جوان کوهنورد دیارمان که در مسیر شناساندن پدیده های نادر خدادادی قاطعانه گام بر میداردآفرین گفت.

لازم به ذکر است که گروه کاشف ( سالار یزد)  با توجه به اینکه 2 حلقه 100 متری طناب بیشتر به همراه نداشتند حدود 160 متر از این غار را که تا آخرین  نقطه اکتشافی بصورت حلزونی و میله ای و در بعضی از نقاط خیلی باریک بود  با زحمت و تلاش و صرف انرژی زیادی  عملیات فرود را انجام  دهند که به امید خدا در آینده ادامه مسیرغار را نیز کشف خواهند نمود.

عکاس: محمد رضا دهقانی زاده








سایت خبری یزد فردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا