به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در بقعه شیخ احمد فهادان بنای باقی مانده از دوران ایلخانی عملیات موریانه زدایی انجام می شود.

معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان یزد مهندس ذاکری نیا با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه در این بقعه آثار خسارت موریانه و جوندگان دیده می شود و در طول سالهایی که از بنای بقعه گذشته است موریانه ها آسیب شدیدی به بنا وارد آورده اند، لذا حفاظت بنا از موریانه و کنترل آن در برنامه های کارشناسان سازمان قرار گرفت. بر این اساس با توجه به موقعیت بنا و شرایط مناسب آن، تزریق سم در کف بنا برای ایجاد سد شیمیایی مناسب پیشنهاد گردید که این عملیات در اوایل ماه بهمن آغاز شد که به مدت 5 ماه ادامه خواهد داشت تا یک سد شیمیایی مناسب برای حفاظت بنا در مقابل حمله موریانه های زیر زمینی ایجاد شود.

وی افزود: در مرحله دوم نصب ایستگاههای روزمینی بر روی پشت بام بنا جهت طعمه گذاری و پایش بنا در مقابل جمعیت جستجوگر موریانه های زیرزمینی اجرا خواهد شد که این کار نیز برای مدت چهار سال ادامه خواهد داشت و باید مورد بازرسی ماهانه قرار گیرد.

شایان ذکر است این بقعه به شماره ثبتی 773 و در تاریخ 46/12/23 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا