به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خانه مرتضی فضلی عقدایی در شهرستان اردکان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این بنا در شهرستان اردکان، بخش عقدا، محله خوراسانک قرار گرفته و باتوجه به سبک معماری، این بنا متعلق به دوره معاصر ( پهلوی) است که از آثار معماری شاخص آن دوره بوده و نام آن متاثر از نام خانوادگی مالک می باشد .

خانه فضلی دارای پلان چهار ضلعی و به صورت حیاط مرکزی با سه جبهه ساخت طراحی و احداث گردیده است که ورودی بنا در جهت شمال وپس از ورودی یک راهرو قرار دارد که درضلع غربی به حیاط ختم می شود .

بنا حیاط مرکزی داشته و دارای سه جبهه ساخت در جهت های شمال ، جنوب و غرب می باشد و در مرکز حیاط یک حوض مستطیل شکل و اطراف آن باغچه قرار دارد.

در بخش جنوبی همانند اکثر ابنیه قاجاری دشت یزد ـ اردکان به صورت یک ایوان با فضاهای مسکونی در طرفین و بادگیر در انتها احداث گردیده است .

ضلع شمالی بنا نیز به صورت یک ایوان در مرکز و فضاهای مسکونی در طرفین می باشد از ویژگی های این بخش پوشش سقف ایوان می باشد که با آجر به صورت تیغه و به اصطلاح محلی کِواره پوش اجرا گردیده و نمای بسیار زیبائی را به این سمت بخشیده است.

ضلع غربی بنا نیز دارای فضاهایی می باشد که بیشتر مورد استفاده انباری بوده و هست و اجرای نماکاری سقف در ایوان شمالی از ویژگی های بنا به شمار می آید.

شایان ذکر است این بنا به شماره 31152 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا