به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد استاندار یزد به همراه هیات همراه طی سفری یک روزه به مناسبت دهه فجر از مسجد جامع ابرکوه بازدید کردند.

در این بازدید که امام جمعه و فرماندار ابرکوه، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد و مسئول اداره میراث فرهنگی ابرکوه، استاندار را همراهی می کردند وی در جریان مرمتهای اخیر انجام شده در مسجد جامع قرار گرفت و از میراث فرهنگی و اقدامات انجام شده در ساماندهی این بنای مذهبی، ارزشمند و تاریخی تشکر کرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به انتخاب ابرکوه به عنوان یکی از 14 شهر نمونه گردشگری اظهار داشت: استاندار به پیگیری امور مربوطه و جذب سرمایه گذار در این بخش اشاره کرده و خواستار برنامه ریزی شهرستان جهت رسیدن به جایگاه مطلوب در امر گردشگری شد.

سید مصطفی فاطمی ضمن برشمردن خصوصیات انتخاب یک شهر نمونه گردشگری توسط دولت، به خصوصیات بارز شهرستان و پتانسیل آن اشاره کرد و گفت: باید تمام توان خود را بکار گیریم تا در معرفی شهر ابرکوه به عنوان یکی از 14 شهر نمونه گردشگری و 3 شهر نمونه استان موفق باشیم.

وی به این نکته اشاره کرد که شهرستان هم باید تمام توان خود را در معرفی مواریث فرهنگی و گردشگری و پتانسیل موجود شهر بکار گیرد و تصمیمات شهری توسط ارگانهای مربوطه به خصوص شهرداری باید بر اساس چهارچوبهای تعریف شده یک شهر نمونه گردشگری باشد.

شایان ذکر است مسجد جامع ابرکوه یکی از بناهای دوره سلجوقی است که با مصالح خشت خام و گل ساخته شده است. اين مسجد که به سبک مساجد چهار ايواني ساخته شده، دارای حیاطی مستطيل شکل در وسط است و مدخل ورودي مسجد به وسيله دهليز هشت گوش وسيعي به حياط راه مي‌يابد .سردر ورودي اين مسجد ارتفاع زيادي دارد و در سه گوشه به وسيله سه طاقنما، پايه چهار گوش آن به هشت گوش تبديل مي‌شود و در سمت جنوبي مدخل ورودي، شبستاني با طاق‌هاي مقرنس زيبايي قرار دارد. در وسط صفه مسجد، زير زمين وسيعي تعبيه شده که سکوی بالاي آن در فصل تابستان براي اقامه نماز استفاده مي‌شود .رواق‌هاي اطراف ايوان‌ها نيز دو طبقه هستند، سقف طاق‌ها به صورت طاق و تويزه است و مناره‌اي الحاقي در ضلع جنوبي آن قرار دارد.از جمله ويژگي‌هاي اين مسجد محراب گچ بري بسيار عالي و پرکار اين مسجد است. در اين محراب آيات قرآني در چهار رديف به خط نسخ، کوفي و ثلث کار شده است و تاريخ محراب ۷۳۸ هجري است. اين بنا در دوران سلطنت سلطان ابو سعيد در سال ۷۲۸ هجري قمري مورد تعمير اساسي قرار گرفته است.اين مسجد با مجموعه‌اي غني از انواع هنرهاي تزئيني معماري به شماره 197 در تاریخ 9/5/1312 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا