امیرحسین رادمنش عضوشورای اسلامی شهریزد

یزد - آنگونه که می دانید شهربی تاریخ و بی هویت وبی ریشه نیست. یزد گنجینه ای فراهم آمده از  افزون بر چند قرن مدنیت در این سرزمین است.

یزد شهر بادگیرها و یادگارهاست. هرگوشه از این شهر، هر کوی و برزن و حتی هرخانه و عمارتی درآن که گذران عمر را برخود دیده باشدخاطره های بسیاری را که همه آنها هویت یک محله و مجموعه شناسنامه شهری بزرگ را شکل می دهند، در ذهن ها زنده می کند. با این شرط که آنها را نه تنها در صفحات کتابها، بلکه با تجسم عینی به نسل امروز و فردا بشناسند.

محله های یزد را باید با فرهنگ دیروز و امروز و حوادث تلخ و شیرین گذشته های آن بازسازی کرد. زیرا مساله امروز یزد تنها نارسایی های زیست محیطی، معضلات رفت و آمد و دیگر تنگناهای شهرنشینی در این شهر پرترافیک نیست. مساله مهم این شهر به عنوان مرکز استان، احساس نوعی بی هویتی و عدم تعلق فرهنگی و اجتماعی به شهر و دیار خود از سوی باشندگان جوان و حتی سالخورده آن است که این خود به تنهایی در صورت عدم توجه عاجل به آن در آینده موجب بروز آشفتگی های روانی و اجتماعی بیشتری خواهد گردید.

پس باید هویت های فرهنگی و تاریخی را مورد بازبینی قرار داد و به بازسازی آن پرداخت. در اصل احیا آثار و میراث فراموش شده با کمک نهادها و ادارات ذیربط انجام می پذیرد.

 

اميرحسين رادمنش

عضو شورای اسلامی شهر یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا