دکترسورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان در محل  سالن شهید صدوقی دانشگاه یزد با مسؤولان و اعضای هیأت علمی دانشگاه های یزد دیدار و گفتگو کرد.

در آغاز این دیدار دکتر محمد صالح اولیاء سرپرست دانشگاه یزد گفت: دانشگاه یزد با 25 سال سابقه هم اکنون 14هزار دانشجوی در حال تحصیل دارد و علی رغم این سابقه کم، دستاورد های بسیار خوبی تا کنون در کارنامه علمی خود دارد و با توجه به برنامه  بلند مدت دانشگاه در صدد هستیم تا دانشگاه را به رتبه دهم در بین دانشگاه های کشور ارتقا دهیم هرچند دانشگاه یزد بیش از این توانایی دارد و این چشم انداز دور از انتظار نیست.

وی گفت: دستاورد های پژوهشی ملی زیادی در دانشگاه یزد به ثبت رسیده است و در دوره جدید دانشگاه یزد نقش مهم تری در توسعه ی منطقه ای و ملی ایفا خواهد کرد چرا که قصد داریم به سمتی حرکت کنیم که دانشگاه صرفا آموزش و پژوهش را در برنامه کاری نبیند بلکه فعالیت ها در راستایی سوق داده شود که کاربردی بوده و قابلیت تجاری سازی داشته باشد. وی افزود:  برای رسیدن به اهداف جدید دانشگاه از حوزه هایی که نقش دانشگاه را در جامعه پر رنگ تر کنند استقبال خواهیم کرد.

دکتر اولیاء در خصوص جذب نخبگان علمی گفت: مایلیم از ظرفیت سربازی دانشجویان نخبه ی دانشگاه استفاده کنیم. همچنین بر راه اندازی مراکز رشد تاکید داریم و این در حالی است که مراکز رشد در دانشگاه یزد راه اندازی شده بود و بنا به دلایلی کارایی لازم را نداشتند که مجددا فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. وی ادامه داد: با راه اندازی مرکز نوآوری در دانشگاه، از نخبگان دانشگاهی در این مراکز استفاده خواهیم کرد ضمن اینکه ارتباط با پارک علم و فناوری را نیز تقویت خواهیم کرد.

وی گفت: دانشگاه یزد برای اولین بار در کشور طرح ورود دانشجو به صنعت را با راه اندازی کارگاه صنعتی در دانشگاه عملی خواهد کرد که دانشجو بتواند همزمان با تحصیل به نوعی در صنعت هم ورود داشته باشد و حوزه هایی که به جهت کاربردی بودن و همچنین با توجه به شرایط منطقه ای و محلی، سرمایه‌گذاری خوبی را جلب می کنند از اولویت برخوردارند  که در راس آنها گروه معماری، منابع طبیعی و همچنین برنامه های بهره وری، سیستم های هوشمند و انرژی های نو و مدیریت انرژی قرار دارند.  وی افزود: دانشگاه یزد مزیت نسبی برای ورود بیشتر در این حوزه ها را دارد و با کمک و همیاری دولت می تواند به این ظرفیت ها جامه ی فعلیت بپوشاند.

در ادامه این نشست گروه های مختلف پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه یزد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی به بیان دستاورد ها و توانمندیهای پژوهشی خود پرداخته و از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور همیاری های بیشتری را برای تجهیز آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خواستار شدند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهور در این نشست اعلام کرد: از هرگونه برنامه ی دانش بنیان و طرح های تحقیقاتی که قابلیت تجاری سازی داشته باشند حمایت خواهد شد.

دکتر سورنا ستاری تاکید کرد: دانشگاه ها باید به سمتی بروند تا اساتید بدانند اگر به سمت تاسیس مراکز دانش بنیان بروند به جامعه ی علمی خدمت کرده اند و این روند که قبلا در جریان بود و اعضای هیات علمی دانشگاه ها به سمت تاسیس مراکز پژوهشی دانش بنیان نمی رفتند باید شکسته شود.

وی گفت: تاکید دولت جدید برتجاری سازی تحقیقات است و مراکز تحقیقاتی را با وام های کم بهره حمایت خواهیم کرد و با اعطای کمک بلاعوض به طرح های پژوهشی مخالفیم چرا که معتقدیم تجاری سازی با اعطای کمک های بلاعوض شکل نخواهد گرفت.

به گفته دکتر ستاری در دوره جدید اختیارات بیشتری نسبت به دوره های قبلی به استان ها داده شده و در نظر است برای این تغییر ساختار و برای سرعت گرفتن در جریان علم، برخی آیین نامه ها همچون آیین نامه بنیاد نخبگان و دانشگاه آزاد اسلامی را هم تغییر دهیم و از مراکز نوآوری و دانش بنیان با توجه به حمایتی که قانون در نظر گرفته است پشتیبانی خواهیم کرد و برای این مسأله حتی صندوق پژوهشگران را در معاونت علمی و فناوری راه اندازی کرده ایم.

 وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تا کنون دارای ضعف هایی بوده است از جمله اینکه عملا چیزی به عنوان فناوری و تحقیقات دانش بنیان نداشته است و تمام بودجه از منابع دیگر تامین می شده در صورتی که باید درآمد زایی از طریق فروش محصولات فناورانه ی خود را نهادینه کند.

وی گفت: قصد داریم 5 درصد از درآمد حاصل از فروش شرکت های دانش بنیان را به همان گروه و دانشکده اختصاص دهیم و آن دانشکده هم در راسای تحقیقات بعدی به مصرف برساند و تحقیقات غیر قابل تجاری سازی هم به کمترین حد ممکن برسد.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا