سرپرست پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات فرماندهي انتظامي استان اصفهان در خصوص کلاهبرداري هاي اينترنتي از طريق ايميل‌هاي جعلي كه به كلاهبرداري نيجريه اي معرف است به تاجران وصرافان، و شرکت‌هاي صادرات و واردات هشدار داد.
،سرهنگ" سيد مصطفي مرتضوي" در خصوص كلاهبرداري نيجريه اي اظهار داشت: يکي از جرايم سايبري بين‌المللي که اخيرا بسيار شايع گرديده ،‌ کلاهبرداري اينترنتي از طريق ايميل‌هاي جعلي است كه اين نوع كلاهبرداري به كلاهبرداري نيجريه اي معروف است.
وي افزود: در اين جرم هکرها يا مجرمين سايبري، تاجران وصرافان، و شرکت‌هاي صادرات و واردات را هدف قرار داده و درابتدا با شناسايي تاجران و يا شرکت‌ها، اقدام به هک ايميل آنها مي كنند
اين مقام مسئول عنوان كرد: ‌ هکرها با ايجاد يک ايميل مشابه با طرف فروشنده با تغييرات بسيار جزئي که درنگاه اوليه به چشم نمي آيد، هکرها يا مجرمان خود را در هنگام يکي از معاملات به جاي طرف فروشنده جا زده و به طرف خريدار اعلام مي‌نمايند:" شماره حساب شرکت تغيير يافته است و از اين پس مبلغ مورد معامله را بايد به حساب جديد واريز نماييد". خريداران و يا وارد کنندگان کالا نيز بدون اينکه موضوع را تلفني از شرکت فروشنده بررسي نمايند، اقدام به واريز وجه به حساب جديد مي‌کنندغافل از اينکه اين حساب مربوط به فروشنده نيست.
سرپرست پليس فتاي اصفهان تصريح كرد: خريداران پس از اينکه از دريافت محصولات خريداري شده ، خبري نشد موضوع را از فروشنده پيگيري مي کنند و فروشنده اعلام مي‌کند که وجه مورد معامله واريز نگرديده و در نهايت به جعلي بودن حساب‌ها پي مي‌برند.
سرهنگ مرتضوي با بيان اينکه تاکنون چندميليون دلار از واردکنندگان و صرافان ايراني کلاهبرداري شده است تصريح كرد: به علت اينکه وجه واريز در کشور مقصد بلافاصله برداشت و در چندين حساب گردانده و به مقاصد نامعلومي منتقل مي‌گردد به همين جهت پي‌جويي‌هاي بين‌المللي اينگونه جرائم بسيار مشکل و در برخي مواقع نيز بازگشت وجوه كلاهبرداري شده امکان‌پذير نيست.
سرپرست پليس فتاي استان اصفهان براي پيشگيري از بروز اين گونه كلاهبرداري هاي اينترنتي گفت: به تاجران، صرافان، صاحبان شركت هاي صادرات و واردات توصيه مي كنيم به ايميل‌هاي مشکوک به هيچ عنوان پاسخ نداده و تبادلات ارزي خود را از راه‌هاي مختلف همچون تلفن و مکاتبات غيراينترنتي مختلف کنترل نمايند.
وي افزود: يك راه ديگر مقابله با اين گونه جرايم اين است كه پس از واريز پول حتما تاييديه نامه‌الکترونيکي را از طرف قرارداد خارجي اخذ كرده و پاسخ ايميل را با گزينه ريپلاي (Replay) ندهند بلکه دوباره به اين باکس خود مراجعه و با استفاده از آدرس ايميل اوليه پاسخ طرف خارجي را بدهند.
وي افزود: درصورتيکه صورتحساب دريافت و پرداخت از طريق ايميل صورت مي‌پذيرد، آدرس ايميل طرف معامله را در ايميل خود با نام و مشخصات ذخيره نمايند تا در صورتي که ايميل جعلي ارسال گردد، ‌قابل تشخيص باشد.
اين مقام انتظامي خاطر نشان كرد: درصورت دريافت ايميل درخصوص تغيير شماره حساب به موضوع مشکوک گرديده و موضوع را تلفني با شرکت فروشنده هماهنگ نمايند، همچنين آدرس ايميلي که معاملات توسط آن صورت مي‌پذيرد،‌ فقط بر روي سيستم مطمئن باز شود.
سرهنگ مرتضوي گفت: ورودکنندگان درصورت ارسال حواله‌هاي ارزي به خارج از کشور ، حواله را با نام خود ارسال نمايند تا درصورت وجود مشکل ، امکان پيگيري قضايي وجود داشته باشد.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا