معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: تشکیل شوراها حلقه بسته مدیریت را در کشور شکست و نیروهای توانمندی را به بدنه مدیریت کشور معرفی کرد که کشور و نظام توانست از آنها استفاده کند.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، "محمد علی طالبی " صبح پنجشنبه 11 اردیبهشت ماه در همایش بزرگداشت روز ملی شوراها که در سالن شهید منتظر قائم استانداری و با حضور " چمران" رییس شورای عالی استانها و اعضاء شوراهای شهر و روستای استان برگزار شد، با اشاره به گذشت 35 سال از صدور فرمان تاریخی امام خمینی(ره) برای تشکیل شوراها و 15 سال از اجرایی شدن قانون آن ، این امر را فرصت مناسبی دانست تا با تجاربی که در رابطه با موفقیتها و ناکامیهای اندوخته شده شوراها- هم در زمینه امور دولتی و هم در زمینه امور مربوط به شوراها- کسب شده ، بازبینی مجددی پیرامون این نهاد اجتماعی صورت گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد، مهمترین ناکامی شوراها بعد از گذشت 35 سال از فرمان ارزشمند و پربار امام (ره) و 15 سال تجربه فعالیت آن را، عدم دستیابی به جایگاه واقعی و شایسته نهاد شورا دانست و گفت: بخشی از این وضعیت ناشی از شرایط خاص حاکم بر کشور مثل جنگ تحمیلی بود و بخشی نیز به باورهایی که در میان جامعه به لحاظ ساختاری در طول تاریخ در خصوص ساخت دولت متمرکز وجود دارد، بر میگردد.مشکلی که اجازه نمی داده تا نهادهای برخواسته از مردم امور را در دست بگیرند.
وی در ادامه این مراسم خاطر نشان ساخت: نکته ای که میخواهم بر آن تاکید کنم، باورهاییست که باید به شوراها داشته باشیم و متاسفانه این باورها ضعیف بوده و شاید در مقاطعی از سالهای گذشته، شوراها با چالشهایی مواجه بودند و این چالشها به خاطر همین باورها بوده است.
طالبی افزود:این باور باید در بدنه دولت به وجود بیاید که شورا نهادی برخواسته از مردم و نماینده اراده عمومیست که میتواند در کنار دولت به تسهیل امور بپردازد و بازویی توانمند برای دولت و نهادهای دولتی باشد. باوری که متاسفانه در گذشته با فراز و نشیبهایی مواجه بوده اما در دولت تدبیر و امید این اراده وجود دارد تا به نهادهای برخواسته از مردم توجه لازم صورت گیرد.
این مقام مسئول، ارتقاء جایگاه شوراها را نیازمند پیش بینی ساز و کارهای قانونی مناسب دانست و با اشاره به این موضوع گفت: این باور باید در مجلس شورای اسلامی شکل بگیرد که همانگونه که در قانون اساسی ما، شوراها در کنار مجلس شورای اسلامی از ارکان تصمیم گیری کشور قلمداد می شوند، نمایندگان محترم نیز شانیت شوراها را ارتقاء دهند تا این نهاد اجتماعی بتواند در تصمیم گیریهای روستا، بخش و شهر، نقش موثری ایفا کند.
وی ادامه داد: این باور همچنین باید در نهادهای دیگر از جمله شورای نگهبان تقویت شود که شوراها را فراتر از ابعاد نظارتی خود ببینند و اجازه دهند تا در فرایند تصویب قوانین از سوی مجلس، ابعاد تصمیم گیری و اجرایی شوراها تقویت شود.
محمد علی طالبی در بخش دیگری از سخنان خود، به نقش محوری مهندس چمران در ارتقاء و حفظ شان و جایگاه شوراها اشاره کرد و افزود: لازم میدانم از باور و دید مهندس چمران نسبت به شوراها سپاسگزاری کنم و معتقدم اگر وجود آقای چمران در شوای عالی استانها و شورای شهر تهران نبود، امروز شوراها با جایگاه هایی به مراتب پایین تر روبرو بودند چون اراده هایی وجود داشت که میخواست شوراها را از این وضعیتی که هستند ضعیفتر کند اما ایشان با جایگاه و شان والا و ارتباطات موثری که داشت، از قانون شوراها و جایگاه این نهاد اجتماعی به نحو مطلوب صیانت کرد و این جای سپاسگزاری همه اعضاء شوراها از ایشان را دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد، سپس با اشاره به موفقیتهای حاصل شده در حوزه کاری شوراها در طول سالیان اخیر گفت: اگرچه تجربه 15 ساله شکل گیری شوراها، از نظر زمانی زیاد نیست، اما در همین 15 سال هم دستاوردهای شوراها در ابعاد محتلف چشمگیر بوده که از مهمترین آن میتوان به ارتقاء سطح مشارکت مردم در امور مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی اشاره کرد.
طالبی افزود: شوراها نهادی اجتماعی هستند که گستره مشارکت را با شکل گیری و حضور افراد مختلف در خود، وسیع کردند و از پراکندگی محیطی بسیار خوب، گستردگی اعضاء، فراگیری قومی ، جنسیتی و مذهبی شوراها میتوان به عنوان دیگر نقاط قوت آن یاد کرد.
وی شوراها را نهادی دانست که حضور و مشارکت بانوان در بدنه مدیریت کشور را زمینه سازی کردند و فرصت را برای جوانان و قومیتها فراهم نمودند.
این مقام مسئول ادامه داد: در سالهای گذشته، در استانهایی با بحران مشارکت مواجه بودیم و در برخی انتخابات، آمار مشارکت بسیار پایین بود، اما انتخابات شوراها باعث شد که همان استانها جزو چند استان برتر کشور به لحاظ سطح مشارکت مردمی شوند و این امر توانست به ارتقاء سطح همبستگی اجتماعی کمک نموده و انسجام ملی کشور را تقویت کرده و از این مسیر همه احساس کنند که در سرنوشت خود و در امور مربوط به کشور سهیم هستند.
محمد علی طالبی تاکید کرد: تشکیل شوراها حلقه بسته مدیریت را در برخی از مناطق کشور شکست و نیروهای توانمندی را به بدنه مدیریت کشور معرفی کرد که کشور و نظام توانست از آنها استفاده کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد ابراز امیدواری نمود تا با رفع کاستیهای قانونی و افزایش اختیارات شوراها و تلاش بیشتر و بهبود عملکرد این نهاد اجتماعی حول محور قانون و همچنین پیگیری و نظارت لازم از طرف نهادهای قانونی بر عملکرد شوراها ، بستر و زمینه لازم برای نقش آفرینی بیشتر این نهاد در فرایندهای اجرایی و اداری کشور فراهم شود.
وی در پایان با نقل این جمله رهبر معظم انقلاب در خصوص شوراها که : " بنیاد این نهاداجتماعی بر حد عمل گرایانه مشکلات عینی و مشخص مردم در شهر و روستاست و هدف آن راحت تر کردن و اخلاقی تر کردن زندگی شهروندیست و توفیق شوراها در دستیابی به این هدف سرمایه ارزشمند اعتماد عمومی را افزایش می بخشد و زمینه ساز حضور پرنشاط مردم در همه عرصه های پیشرفت و توسعه کشور می شود" خاطر نشان ساخت: این جمله باور و نگاه عمیق ایشان را به نهاد شورا نشان می دهد واگر تنها همین یک جمله را نصب العین خویش قرار دهیم ودر ویژگیهایی که ایشان در این جملات بیان کردند عمیق شویم ، خواهیم دید که برای رسیدن به نقطه ای که مقام معظم رهبری انتظار آن را دارند، چه پتانسیل ها و ظرفیتها و انتظاراتی باید داشته باشیم و آنگاه همه باید کمک کنیم تا در تحقق آن شرایط بکوشیم و از این مسیر بسیاری از مشکلات شوراها را حل و فصل نماییم.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا