واحد مشاوره ژنتیک بزرگترین مرکز تحقیقات ژنتیک جنوب شرق کشور در میبد، با حضور رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد و معاون پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مسئولین استانی و محلی راه اندازی گردید.
به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان یزد، در مراسم افتتاح این مرکز، مدیر کل سازمان بهزیستی استان یزد طی سخنانی گفت: هدف از راه اندازی این واحد ارائه خدمات مشاوره ای ژنتیک قبل از ازدواج و قبل از بارداری به منظور پیشگیری از معلولیتهای ناشی از بیماریهای ژنتیکی است.
دکتر محمدحسین رحیمی نسب با اشاره به انجام آزمایشات ژنتیک در این مرکز گفت: بیش از ۶میلیارد تومان برای خرید دستگاههای مورد نیاز مرکز هزینه شده است  که  بخش عظیمی از آن را خیرین بر عهده گرفته اند.
این مقام مسئول با اشاره به امکانات موجود در این مرکز گفت: امکانات فیزیکی و بخش ITمرکز تحقیقات ژنتیک در حد متعادل  می باشد و تنها مشکل این مرکز بیشتر در بخش عمرانی و چارت سازمانی آن است  که امیدواریم با حمایتهای دولت این مشکلات نیز حل شود.
وی همچنین خبر از راه اندازی سایت مرکز تحقیقات ژنتیک داد و گفت: این سایت در حیطه اخبار و فعالیتهای روز حوزه ژنتیک، مطالعات و پژوهش های انجام شده در این حوزه فعال است و در نظر داریم به بانک مطالعات ژنتیک در سطح ملی گسترش دهیم.
دکتر رحیمی نسب در خصوص انجام مطالعات پژوهشی در این مرکز گفت: در بحث پژوهش این مرکز با خرید دستگاه CGH arrag امیدوار است با حمایتهای سازمان بهزیستی کشور در بخش تامین هزینه، بتواند در بخش  GWAS مطالعات  و پژوهش گسترده ای در زمینه کاهش بیماری دیابت که منشا بسیاری از معلولیتها از جمله نابینایی و قطع عضو است، انجام دهد.
در ادامه این مراسم دکتر رضا زاده رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی  کشور فعالیت انجام شده در این مرکز را،  به عنوان یکی از بزرگترین مرکز تحقیقات جنوب شرق کشور بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان ساخت: نکته قابل توجه در این مرکز حمایتهای بخش مردمی و خیرین می باشد که ادامه فعالیت را تسهیل نموده است.
وی اظهار امیدواری کرد: با راه اندازی بخش مشاوره ژنتیک که از سطوح اولیه ورود به این مرکز می باشد شاهد افزایش مراجعین جهت انجام آزمایشات ژنتیک و کاهش معلولیتها در کشور و استان یزد باشیم.
لازم به توضیح می باشد مرکز تحقیقات ژنتیک شهرستان میبد بزرگترین مرکز تحقیقات جنوب شرق کشور است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۲ در زمینی به مساحت ۸۰ هزار متر مربع در کیلومتر۱۰ جاده میبد –یزد آغاز شد .
این مرکز با اختصاص۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر دوم و سوم هیئت دولت به استان عملیات اجرایی گرفت.
فاز اول این مرکز با زیربنای ۳۵۰۰ مترمربع از سوی خیر دکتر حسین دهقانی فیروزآبادی در شهریور ماه ۱۳۹۱ با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به بهره برداری رسید و همزمان بنیاد پیشگیری از معلولیت های مادرزادی و ژنتیکی هم در این مرکز راه اندازی شد .

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا