سومین انتخابات نمایندگی کارگران واحد تولیدی معدنی شهرستان طبس در شرکت توسعه نور (فلوربن شماره 2) برگزار شد.

حمید رضا حجازی: از طبس به سمت یزد بعد از گذراندن 70 کیلومتر جاده اصلی وارد یک مسیر خاکی باریک میشوی که بسیار ناهموار است بعد از پیمودن 25 کیلومتر در مسیر خاکی چند ساختمان را میبینی که به محاصره کوه های اطراف درآمده اند. اینجا کارگاه شرکت معدنی توسعه نور(فلورین شماره 2) است.سکوت سنگینی همه جا را فرا گرفته است و کار تعطیل است و در اینجا حتی تلفن همراه هم آنتن نمی دهد.

مسئولان معدن به استقبال اعضای ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر شهرستان طبس آمده اند که برای تبریک این روزها به این معدن سر زده اند.

بعد از بازدید از منطقه معدن در محل خوابگاه که ساختمان اداری و آشپزخانه نیز هست با کارگران روبرو می شویم که در آنجا جمع شده‌اند طبق برنامه از قبل پیش بینی شده برگزاری نماز جماعت، دعای توسل و تقدیر از کارگران نمونه معدن و در انتها هم برگزاری سومین انتخابات نمایندگی کارگران این معدن است.

10 نفر کاندید شده اند و 39 نفر رای دهنده هستند که حسن فاطمی نفر اول شده و مصطفی اکبری هم به عنوان نماینده جانشین انتخاب می شود.

حمید رضا صولتی دبیر ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر هدف از انتخاب نماینده کارگری را پیگیری حق و حقوق کارگران بر اساس قانون اعلام می کند که این نماینده از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی حکم خود را دریافت کرده و رابط بین  کارگران و کارفرما خواهد بود.

سرپرست معدن فلورین کمر مهدی شماره 2 در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این معدن در فاصله 95 کیلومتری طبس قرار داشته و 49 نفر کارگر دارد که در سال 5000 تن سنگ فلورین فرآوری شده با عیار 85 درصد ازتولیدات این معدن است که مقداری از آن در داخل کشور مصرف شده و مقداری دیگر نیز به کشورهای پاکستان، امارات وکویت در خاورمیانه و کشورهای ترکیه، یونان، اوکراین و بلغارستان در اروپا صادر می شود.

رستم زاده افزود: قسمت اعظم مصرف این محصول در صنعت فولاد است که یک صنعت استراتژیک می باشد.

وی مشکل مهم این معدن را زیرساخت های اصلی همچون جاده، آب و برق سراسری اعلام می کند که هرکدام تاثیر بسزایی در تولید معدن دارد.

سرپرست معدن فلورین شماره 2 طبس گفت: جاده آسفالته امکان دسترسی آسان به امکانات شهرستان با هزینه کمتر را فراهم می کند و امکان افزایش شیفت کاری را به 2 تا 3 شیف فراهم می کند که در نتیجه تولید نیز با تعویض پرسنل به 3 برابر افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: برق نیز برای توسعه قسمت فرآوری امکان دسترسی به انرژی کم هزینه تر را با توجه به افزایش قیمت سوخت فراهم می کند و حتی در بخش تجهیزات استخراج تونلی نیز می توان از تکنولوژی روز استفاده کرد.

رستم زاده گفت: آب نیز برای توسعه بخش فرآوری و نیز بهداشت کمک موثری به معدن می کند.

برخی از کارگران نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفتند که 5 روز هفته را در اینجا ساکن بوده و پنجشنبه و جمعه را به منزل می رویم.

این کارگران گفتند: کارما از ساعت 7 صبح شروع شده و تا 12 ظهر ادامه دارد که بعد از یک استراحت، نماز و صرف نهار دوباره از ساعت 13 تا 19 مشغول بکار می شویم.

این کارگران حقوق دریافتی خود در سال 1392 را 800 هزار تومان اعلام کردند.

از آنان در مورد دسترسی به مرکز درمانی سوال می کنم که می گویند یک خانه بهداشت و آمبولانس در معدن وجود دارد و نزدیکترین مرکز درمانی نیز در شهر طبس به فاصله 95 کیلومتری است.

تنها راه ارتباطی این افراد با خانه یک خط تلفن ثابت است که با توجه به پرت بودن منطقه و دوری از جاده اصلی در صورت قطع شدن این خط تلفن ثابت امکان ارتباط آنان با بیرون نیز قطع می شود.

هنگام برگشت، هوا کاملا تاریک شده و هیچ جنبنده ای در اطراف مشاهده نمی شود همه جا سیاه است و تنها روشنایی، نور خودرو است که در صورت خراب شدن خودرو در نیمه راه آن بیابان باید در ظلمات شب با پای پیاده خود را به جاده اصلی برسانی به شرطی که در تارکی مسیرخود را گم نکنی یا آنکه تا صبح منتظر روشن شدن هوا باشی و خود را از حمله جانوران وحشی مصون نگه داری.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا