رییس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه یزد با تاکید بر توانمندی های گسترده این دانشکده، از برنامه ریزی های انجام شده برای راه اندازی رشته های جدید مهندسی پزشکی گرایش بیو الکتریک و بیو انفورماتیک در این دانشگاه خبرداد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد، آقای دکتر حسین قانعی توسعه کمی و کیفی آزمایشگاه های تحقیقاتی و آزمایشگاه ها و جذب اعضای هیات علمی توانمند و توسعه فضاهای آموزشی را از دیگر برنامه های این دانشکده در سال جاری برشمرد.

 رییس دانشکده برق و کامپیوتر  با اشاره به آغاز فعالیت گروه مهندسی برق  گفت: این گروه با پذیرش 30 دانشجو در رشته مهندسی برق-الکترونیک و تعداد 6عضو هیات در سال 1371 فعالیت خود را آغاز کرد. از آن موقع تاکنون، گروه مهندسی برق شاهد رشد، توسعه وپیشرفتهای زیادی بوده،به طوری که درسال 1387 به دانشکده مهندسی برق وکامپیوتر ارتقا یافت.

وی افزود: درحال حاضر این دانشکده ازسه گروه آموزشی مهندسی مخابرات،گروه آموزشی مهندسی قدرت-الکترونیک و گروه آموزشی مهندسی کامپیوتر تشکیل شده وبا 39 عضوهیات علمی،1283 دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد ودکترا در ده رشته- گرایش تحصیلی، به فعالیت های آموزشی- پژوهشی خود ادامه می دهد.

رییس دانشکده برق درباره عملکرد گروه آموزشی مهندسی مخابرات در یکسال گذشته گفت: این گروه درسه رشته- گرایش اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد ودکترا می نماید و در حال حاضراین گروه دارای 6نفر دانشیار و11نفر استادیار بوده ودر سال گذشته دو نفربه عنوان دانشجوی بورسیه جذب نموده است. همچنین پرونده ارتقای یک نفرازاعضای هیات علمی آن در کمیته منتخب دانشکده تایید شده است.

 دکتر قانعی درباره راه اندازی آزمایشگاههای تحقیقاتی مختلف توسط اساتید این گروه  گفت: اساتید گروه مهندسی مخابرات اقدام به راه اندازی وتجهیز آرمایشگاه های تحقیقاتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نموده که از جمله می توان به آزمایشگاه های تحقیقاتی پردازش سیگنال های رادار،پردازش گفتار، پردازش سیگنال های حیاتی، پردازش تصویرو ویدئو، مخابرات بی سیم، آنتن و مایکروویو، شبکه های مخابراتی و رایانه ای و مخابرات سیار رانام برد.

 وی افزود: در این دانشکده چندین گروه تحقیقاتی مصوب زیر نظر مرکز تحقیقات مهندسی دانشگاه، فعالیت‌های تحقیقاتی و بعضی از طرح های پژوهشی را تحت حمایت خود قرار داده‌اند.

دکتر قانعی از چاپ ده ها مقاله ISI، انتخاب آقای مهندس حاجبی دانشجوی دکترای مهندسی مخابرات به عنوان دانشجوی پژوهشگر نمونه ی دانشگاه و انتخاب آقای دکتر جمشید ابویی به عنوان پژوهشگر نمونه دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر را از افتخارات این گروه در سال گذشته دانست.

وی از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته توسط گروه مخابرات را برگزاری همایش یک روزه آشنایی با بیوانفورماتیک برشمرد که به گفته وی با استقبال بی نظیر اساتید ودانشجویان روبه رو شد.

دکتر قانعی درباره گروه آموزشی مهندسی قدرت –الکترونیک گفت: این گروه  در دو رشته- گرایش اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می کند. هم اکنون این گروه دارای 6نفر استادیار و 6نفر دانشجوی بورسیه است که دو نفر از آنها در آینده نزدیک دانش آموخته می شوند و به جمع اساتید دانشگاه می پیوندند.

 وی از راه اندازی آزمایشگاه فشار قوی در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر خبر داد و افزود:  در این آزمایشگاه که در منطقه ی جنوب شرق منحصر به فرد است، می توان تجهیزات فشار قوی تا سطح 400 کیلو ولت را مورد آزمایش قرار داد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: درصورت تأمین امکانات مورد نیاز، این آزمایشگاه می تواند به منبع درآمد کلان برای دانشگاه تبدیل شود.

دکتر قانعی گفت: همزمان با راه اندازی این آزمایشگاه ، محل جدید آزمایشگاه ماشین‌های الکتریکی وکارگاه برق نیز به بهره برداری رسید که کارگاه برق به محل جدید با امکانات مناسب منتقل شد. وی اضافه کرد: علاوه بر آرمایشگاه های تحقیقاتی اساتید، گروه تحقیقاتی کیفیت توان زیر نظر مرکز تحقیقات مهندسی دانشگاه با محوریت دانشجویان تحصیلات تکمیلی فعالیت های پژوهشی  خود را ادامه می دهد.

دکتر قانعی از افتخارات این گروه در سال گذشته گفت: اساتید این گروه در زمینه ی ارائه  مقالات ISI علمی پژوهشی فعال بوده و انتخاب آقای دکتر احمد میرزایی به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه در سال 91 و کسب رتبه پنجم در کنکور کارشناسی ارشد 92 در رشته الکترونیک توسط آقای میلاد رضایی از افتخارات  این گروه آموزشی است.

وی اقدام  برای ایجاد رشته های جدید به خصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، توسعه کمی و کیفی آزمایشگاه ها و تجهیزات آن و جذب اعضای هیات علمی توانمند را اهداف  این گروه  آموزشی در آینده دانست و افزود لازم به ذکر است در این راستا، ایجاد رشته  مهندسی برق گرایش کنترل در مقطع کارشناسی ارشد در اواخر سال 92 به تصویب شورای دانشگاه  رسید و اقدامات بعدی در حال انجام می باشد که به تایید وزارت علوم هم برسد.

دکتر قانعی در مجموع درباره آمار دو گروه آموزشی مهندسی مخابرات و قدرت- الکترونیک گفت: تاکنون 960 نفر در مقطع کارشناسی، 205نفر در مقطع کارشناسی ارشد و8 نفر در مقطع دکتری فارغ التحصیل داشته و 69 نفر از دانشجویان آن  در کنکور کارشناسی  ارشد سال 92 پذیرفته شده اند.

رییس دانشکده برق با بیان اینکه  گروه آموزشی مهندسی کامپیوتر فعالیت خود را از سال 1370 شروع کرد، گفت:این گروه هم اکنون در پنج رشته – گرایش و در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا  دانشجو می پذیرد و افزود: اعضای هیات علمی  این گروه شامل  یک نفر دانشیار،  12 نفر استادیار و3 نفر مربی مامور به تحصیل بوده و تاکنون 623 نفر در مقطع کارشناسی و 71 نفر در مقطع  کارشناسی ارشد  دانش آموخته شده اند.

وی در ادامه گفت: در سال 92پرونده ارتقای یک نفر از اعضای هیات علمی این گروه آزمایشی برای دانشیاری در کمیته منتخب دانشکده تایید شده است و همچنین پیشنهاد انتشار نشریه علمی پژوهشی "پژوهش بنیادی و کاربردی هوش ماشین" توسط این گروه در شورای پژوهشی دانشگاه به تصویب رسیده و اقدامات لازم جهت اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در دست انجام است. همچنین آزمایشگاه های تحقیقاتی اساتید این گروه نیز فعال بوده و در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

دکتر قانعی افتخارات این گروه در سال  92 را علاوه برچاپ مقالات ISI، بهره برداری از طرح ملی موتور جستجوگر فارسی(پارسی جو) توسط دکتر علی محمد زارع بیدکی ونیز انتخاب وی به عنوان پژوهشگر نمونه طرح  کاربردی از مرکز تحقیقات مهندسی و انتخاب آقای دکتر ولی درهمی به عنوان استاد نمونه ی دانشگاه  ذکر کرد و افزود در سال گذشته  آمار قبولی دانشجویان این گروه در کنکور کارشناسی ارشد 30 نفر بوده است.

وی توسعه رشته های مختلف کامپیوتر و رشته های بین رشته ای به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی نظیر مخابرات امن، توسعه کمی و کیفی آزمایشگاه ها و تجهیزات آن و جذب اعضای هیات علمی توانمند را از اهداف این گروه آزمایشی در آینده دانست.

دکتر قانعی با اشاره به اینکه اساتید دانشکده مهندسی برق وکامپیوتر همکاری علمی بسیار خوب با مراکز علمی و تحقیقاتی داخل و خارج از کشور دارند، گفت: این همکاری علمی با دانشگاه های برتر کشور نظیر دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاههای جهان نظیر دانشگاه تورنتو کانادا و... نیز وجود دارد و یکی از دستاوردهای این همکاری ، میتوان به برگزاری موفق دهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران توسط دانشکده مهندسی برق وکامپیوتر در شهریور ماه سال 92 در دانشگاه اشاره نمود.

وی در پایان گفت: از نظر عمرانی این دانشکده در سال گذشته با تغییر کابری و استفاده بهینه از فضاهای موجود، ضمن این که حوزه مدیریت دانشکده در یک مکان متمرکز شد، چندین کلاس درس و چند اتاق استاد وسالن جلسات با ظرفیت 30 نفر به فضای موجود دانشکده اضافه شد و در این راستا اولویت های آتی این دانشکده  را، پیگیری اجرای طرح ساختمان مستقل دانشکده بر اساس طرح جامع دانشگاه و به دنبال آن توسعه ی فضاهای آموزشی و پژوهشی و توسعه رشته های بین رشته ای  در کنار بهبود شاخص نسبت استاد به دانشجو و رسیدن به حد مطلوب  1به 17 دانست.

                                                                                                                                         خبرنگار: الهام میرفخرائی

                                                                                                                                         تصاویر: رویا جلالی

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا