دکتر احمد ابویی

 امروز 7اوریل و روز جهانی بهداشت است همه ساله در این روز سازمان بهداشت جهانی براساس یک سنت چندین ساله با توجه به مشکلات و اولویت های بهداشتی جهان شعاری را به نام شعار سال بهداشت جهانی اعلام می نماید حتما می دانید که سازمان بهداشت جهانی سازمانی است تخصصی وغیر سیاسی مربوط به بهداشت که یکی از ادارات سازمان ملل متحد بوده ومقر ان در ژنو است وهدف از تشکیل سازمان بهداشت جهانی دست یابی همه ی مردم به بالاترین سطح سلامت است.

شعار امسال سازمان بهداشت جهانی موجودات کوچک ،تهدیدهای بزرگ می باشد منظور از موجودات کوچک پشه ها ،کنه ها ،کک ها،ساس ها وحلزون ها می باشد که این موجودات کوچک می توانند ناقل بیماریهای خطرناکی نظیر مالاریا ،تب دانگ و...باشند بیماریهای منتقله از راه ناقلان عمدتا در نواحی گرمسیری ونیمه گرمسیری دنیا ودر محل هایی که به اب اشامیدنی سالم  دسترسی وجود نداشته ومشکلات بهداشتی وجود دارد دیده می شود .

الف)  مالاریا یکی از اصلی ترین این نوع بیماریها محسوب می شود که خوشبختانه درکشور ما با توجه به فعالیت های وسیع جامعه پزشکی وبهداشتی  در حوزه پیشگیری ودرمان این بیماری تا حد قابل قبولی مدیریت شده  وبجز در بعضی از استان ها و ان هم به صورت محدود مشکلی نداشته ودر مرحله حذف بیماری می باشیم جا دارد  همینجا به تمامی همکاران فعال در حوزه بهداشت  کشور دست مریزاد وخسته نباشید بگوییم.

ب)  استان های سیستان وبلوچستان وهر مز گان  از استان هایی هستند که هنوز این بیماری به صورت محدود در ان دیده می شود

ج) کشورهای همسایه پاکستان وافغانستان از جمله کشورهایی هستند که در گیر این بیماری بوده  ومهاجرین این کشورها از عوامل تاثیر گزار محسوب می شوند .

د) کشور پاکستان یکی از هم پیمانان اصلی امریکا در منطقه محسوب گشته و هم چنین دارای تکنولوژی هسته ای  در حد داشتن سلاح هسته ای می باشد دوستان توجه کنید هیچ کدام از این دو خصیصه (نه دوستی با امریکا ونه داشتن تکنولوژی هسته ای ) باعث نشد ه است که مشکلات اصلی مردم این کشور حل شود  چه در بحث بهداشت وچه در بحث امنیت وچه در بحث دموکراسی وچه در بحث کیفیت زندگی

ه) توسعه نامتوازن ودوری از اعتدال وتوجه بیش لز حد به یک قسمت از توسعه وپیشرفت  گاهی موجب غفلت از سایر بخش های توسعه می گردد ومی تواند منجر به  ایجاد مشکلات در ابعادی دیگر از جامعه  گردد .به طور حتم مردم کشور ما مانند سایر کشورهای ازاد دیگر حق داشتن تکنولوژی هسته ای را دارند ونباید ذره ای از این حق کوتاه بیایند  ولی به همان میزان  نیزباید برای  کیفیت بالای زندگی در تمامی ابعاد اجتماعی ،بهداشتی،رفاهی ،سیاسی و... تلاش کنیم که بحمدالله تاکنون نیز همین گونه بوده است.

و)  از انجا که شعار امسال سازمان جهانی بهداشت همخوانی با  اولویت های بهداشتی کشور ما ندارد مسئولان وزارت بهداشت  شعار یک عمر سلامت با خود مراقبتی را  برای هفته سلامت در کشورمان انتخاب نموده اند .

ز) واقعیت انست که بیشتر علل مرگ ومیر در کشور ما شامل سکته قلبی ،سکته مغزی ،سرطان وحوادث قابل پیش گیری می باشند تنها باید به مردم اموزش داده شود تادر برابر وقوع انها بتوانیم پیشگیری نماییم .

ح) اموزش وپیشگیری دو رکن اصلی سلامت هر کشوری محسوب می گردند وهزینه در این دو مقوله هزینه محسوب نمی شود بلکه سر مایه است ولی سالهاست که هر دو این مهم در حاشیه هستند واعتبارات ان محدود

ط)  نباید تنها وزارت بهداشت ، بهزیستی وهلال احمر را متولی امر پیش گیری واموزش کشور قلمداد کرد تمامی دستگاههای دولت باید در این امر مهم سهیم باشند .

ی)  وکلام اخر انکه باید بستر تشکیل و فعالیت  انجمن ها وگروههای مردم نهاد در حوزه سلامت  توسط دولت فراهم گردد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا